יום שישי , 27 מאי 2022
ראשי » חדשות » סוללות ליתיום הסוף
חוקרים טוענים שמצאו תחליף זול ובעל יתרונות על סוללות הליתיום - מלח. צילום: אאודי

סוללות ליתיום הסוף


רוני נאק

זה לא ממש סוד (בעצם כן אצל מי שרוצה להסתיר זאת מכם) שהסוללות הן הגורם העיקרי אשר מונע ממכוניות חשמליות לספק אלטרנטיבה זולה, נגישה וברת קיימה למכוניות ICE. בין הדברים שניתן למנות הם; דחיסות אנרגטית נחותה מדלק נוזלי, רגישות לטמפ' קיצוניות חום או קור, טעינה איטית, טווח מוגבל אבל יותר מכל ניצול של משאבי טבע יקרים (ליתיום וקובלט), נזק סביבתי מאי היכולת למחזר באופן מלא את הסוללה וכמובן המחיר הסופר-גבוה שלה אשר שם בסימן שאלה גדול מאד את ערך הגרט של מכונית חשמלית שהגיעה לסוף האחריות של היצרנית. עדיין החתימה הסביבתית נמוכה יותר מזו של רכב בנזין דומה ובכל זאת עינינו סומות מהשטיפה הירוקה שמגיעה עם התחבורה החשמלית. 

האם הטכנולוגיה הזו תנגיש לציבור גם מותגי לואו-קוסט עם הנעה חשמלית? צילום: דאצ'יה

המחיר הגבוה של סוללות הליתיום, המתגלגל בסוף גם אלינו, הוא תמריץ נפלא לחוקרים רבים לחפש אלטרנטיבות זולות יותר ואם על הדרך יש גם יתרונות אובייקטיביים נוספים זה אחלה. אחד הפתרונות המסתמנים לאחרונה, וזוכה להדים בכתבות רבות בחודשים האחרונים הוא פיתוח של  סוללת סודיום-איון. סודיום, בעברית נתרן, מוכר לכולנו בצורתו הביתית כ"מלח". בהחלט חומר גלם הרבה יותר נפוץ, קל לעיבוד וחשוב מכל זול מהליתיום ופועל כמוהו כנושא המטען החשמלי בסוללה.

מערכת קירור גדולה נחוצה כדי לייצב את סוללות הליתיום כיום. צילום: אאודי

לפי המאמרים השונים מדובר בסוללה שהיא בטוחה יותר, כימית יציבה יותר, יעילה על פני טווח טמפ' רחב יותר ולא פחות חשוב – לא דליקה. יתרה מזאת, סוללת הסודיום-איון יכולה לוותר על הקתודה מקובלט (חומר גלם נדיר, יקר ומוגבל הקשור גם בעבדות ועבודות כפיה לילדים במדינות עולם שלישי) לטובת קתודה מברזל או מנגן נפוצים וזולים.

קובלט – חומר גלם בעייתי

התכנית היא ליצור סוללות PLUG-AND-PLAY שיחליפו את סוללות הליתיום ברגע שאלה יגיעו לסוף מחזור החיים שלהן בכלי הרכב שכבר קיימים וכמובן כחלקים מקוריים במכוניות חדשות. חשוב לציין כי הטכנולוגיה עדיין לא הבשילה ונמצאת בשלבי ניסוי (גם ליישומים אחרים לאגירת חשמל). במידה והטכנולוגיה "תתפוס" האם סופסוף תגיע הבשורה של רכב חשמלי במחיר נגיש לציבור הרחב? או שמא העובדה שהורגלנו לשלם יותר על רכב חשמלי יגרום ליצרניות הרכב שוב להעדיף את ריפוד הכיסים שלהן וישאירו את מחירים גבוהים?

צפו גם בזה

מבחן דרכים יונדאי איוניק 5 AWD

נהגנו בגרסה הבכירה של יונדאי איוניק 5. עם הרבה יותר כוח וחבילת אבזור ELITE שכוללת את הכל וגילינו את הסיבות שבזכותן ה-IONIQ5 זוכה לכזה פרגון במבחני רכב בכל העולם

2 comments

  1. צבי רכניץ

    סוללות הליתיום מזמן זנחו את הקובלט והניקל. כיום ,העולם כבר עובר לסוללות LFP שטסלה וBYD כבר מייצרות ללא קובלט וניקל. יש מאות צוותי פיתוח שמנסות למצוא פתרון כימי זול וללא הצלחה. אם מלח היה פתרון מזמן הרבה מכןני מחקר היו מנסים לפתח סוללה יעילה. עובדה שלא הצליחו ולא בגלל פוליטיקות..

  2. דורון כהן

    אכן טכנולוגיה מבטיחה אבל רחוקה מיישום ברכב חשמלי. גראפין סופר קפרסאטור גם מסומנת כטכנולוגיה של הדור הבא אבל חובת ההוכחה עדיין על כתפי יצרניות הסוללות. חזון למועד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.