יום רביעי , 6 נובמבר 2024
format 1412 אופני הרים אלומיניום עם 100 מ"מ בחזית וקיט חלקים סולידי. המחיר: 2,995 שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים FORMAT 1412

רוני נאק

זה לא סוד שענף האופניים בישראל, כמו בעולם המערבי כולו, נמצא בברוך רציני. הביקושים העצומים שנוצרו בעולם בגלל המון דברים ולא רק ה"קורונה", יצרו מחסור אדיר באופניים חדשים. היבואנים הגדולים מתקשים לגלגל ארצה מלאי משמעותי והחנויות מתייבשות. מסתפקות בלמכור פנסים ולתקן פנצ'רים. בהגזמה אבל הבנתם את הרעיון. הצמא של השוק מצד אחד והצורך של החנויות לשרוד הביאו לארץ את מותג FORMAT דרך המפיצה "בייקוויזר".

format 1412 המראה פרימיומי למדי גם בזכות שפיצים שחורים וצמיגים לבני-דופן. המחיר: 2,995 שקלים. צילום: רוני נאק

פורמט 1412

זו הסנונית הראשונה של המותג המזרח אירופאי בארץ. מדובר באופני אלומיניום עם זנב קשיח המיועדים לרכיבת שבילים קלה ויכולים גם לשמש כאופניים עירוניים לא רעים. השלדה עשויה מאלומיניום 6061 עם הלחמות נאות מאד המחברות צינורות מעוצבים כשהדאון טיוב אובאלי ומעובה כדי לשאת בעומס ולתת ניואנס של לוק. הצביעה והגימור של השלדה בהחלט שברמה גבוהה, כולל ניתוב כבלים פנימי ומדבקות תחת הלכה.

format 1412 המזלג הוא מרכבי בטיחותי חשוב. על צד הרך יותר של הסקאלה ועם מעט שיכוך. אפשר לנעול אותו אם רוצים. עוד אפשר לראות את ההלחמה האיכותית של הדאונטיוב.  צילום: רוני נאק

מה עוד "בייקוויזר" מביאים לנו?

בחזית תמצאו מזלג עם מהלך של 100 מ"מ מבית SUNTOUR עם מנגנון נעילה. מה שמביא אותנו לקיט האבזור הכולל מערכת הנעה שימאנו 2X9 ממשפחת אלטוס, מעצורי דיסק הידראוליים של TEKTRO  וגם אוכף איכותי איטלקי SELLE ROYAL. חישוקי 29 אינץ' מבית פורמט אליהם שרוכים שפיצים שחורים עבים למדי לנאבות ממותגות פורמט עם שיחרור מהיר. הצמיגים מגיעים מבית CST והם ברוחב 2.25 אינץ' עם סוליית XC מובהקת שמזכירה את האייקון של מקסיס.

format 1412 מעצורי TEKTRO הידראוליים עם דיסקים 160 מ"מ. בלמו חזק אחרי פרק הרצה ארוך יחסית. צילום: רוני נאק

כל הכבודה הזו שוקלת קצת פחות מ-15 ק"ג ועולה 2,995 שקלים.

 

רכיבה

אין כאן הרבה במונחי סט אפ. למעט כיוון הגובה של המושב, זווית המנופים שעל הכידון ובדיקת לחץ האוויר בצמיגים. כשמתחילים לדווש הממדים של האופניים כאילו נעלמים והם מתמרני בזריזות, משנים כיוון בקלות וגם שומרים על יציבות בקטעי רכיבה מהירים.

format 1412 המושב הוא מרכיב חשוב בחווית הרכיבה. הוא לא רק נוח מאד אלא גם עתיר כיוונים שזה לא פחות חשוב. צילום: רוני נאק

רוב הרכיבה התקיימה בשבילים באיזור השרון, עם רחובות ערים לטיבול, קצת טיילת בתל אביב ולאורך הירקון ונגיעה אחת זהירה בבן שמן.

מזמן ישבני לא שזף אופניים עם מערכת הילוכים 2X9  וזה נחמד פתאום לגלות כזו משרעת יחסי העברה. בין אם לטפס על דיונה תלולה באיזור נוף ים או למהר הביתה על השביל אופניים המקביל לכביש. הפעולה של מערכת שימאנו אלטוס הייתה חיובית ומדוייקת בכל המצבים ועושה רושם שמדובר בסוס עבודה שאם יטופל נכון יוכל להחזיק זמן רב.

format 1412 כאלה לא ראיתי מזמן! שתי פלטות מקדימה נותנות משרעת הילוכים מאד רחבה ושימוש בשרשרת מאסיבית ועמידה יותר מאשר במערכות ה-1:12 הנפוצות היום. צילום: רוני נאק

הבלמים של TEKTRO דרשו פרק הרצה ארוך למדי (קיבלתי את האופנים חדשים מהקופסה) ובהתחלה הם ממש לא עצרו. הערה לתשומת הלב של כל מי שמזלו שפר עליו לקבל אופניים חדשים. אבל אחרי רכיבה או שניים העסק התחיל לבלום ברצינות. עוצמת הבלימה חזקה והתגובה הראשונה חזקה. קל לווסת את העוצמה כדי לבלום במדוייק ולשמור על האחיזה או לנעול גלגל אחורי אם צריך.

format 1412 קוקפיט מרווח ונקי. כמעט כל אפשרויות הכיוון שתמצאו באופניים יקרים בהרבה. צילום: רוני נאק

הגבולות מתגלים בסינגלים מסולעים או במקרים של עודף-מוטיבציה של הרוכב. אפשר בהחלט לצאת לרכיבת שטח ארוכה ולהינות מזה. אבל סלעים, אבנים שתולות ומדרגות יחבטו היטב בישבנו של רוכב שלא יעמוד (או תעמוד) על הדוושות.

הפיל שבחדר הוא המחיר. שעל פניו נראה גבוה. בהחלט יותר ממה שהיינו רואים באופניים כאלה טרום עידן הקורונה. אבל הצצה באתרי יבואני האופניים האחרים מגלה כי דגמים דומים עם אבזור דומה, או פחות מזה, עולים אותו הדבר. זו מציאות הביקושים-מול-מחסור החדשה שהזניקה את המחירים לכולנו.

format 1412 יביאו אתכם בקלות גם לפינות כאלה. צילום: רוני נאק

• למדו עוד על אופני הרים FORMAT 1412

סיכום

פורמט 1412 הם אופני כניסה טובים למדי. הם יתאימו לרוכב/ת שעושים את הקילומטרים הראשונים שלהם בשטח או כאופני יוממות קשוחים שאפשר לעקוף בעזרתם את הטורים הבלתי נגמרים של מכוניות ליסינג בפקקים. כאופני הרים הם יתאימו לרכיבת שבילים מתונה וקרוס קאנטרי כל עוד לא מדובר בשביל טכני מדי שיכול להכריע את המתלה שבחזית. בסופו של דבר זה פתרון משפחתי טוב, זמין לרכישה ומורכב מחלקים מוכרים ובעיקר עמידים. אין כאן פשרות או "הרע במיעוטו" אלא אופציה חדשה ואיכותית בשוק המותגים המסורתיים שבו מתקשים לספק את הסחורה.

Check Also

ג'נסיס GV80 מתעדכן ומעלה שרירים

דגם הפנאי הגדול לבית ג'נסיס, GV80 מכפיל את היצע הגרסאות ועובר מטורבו-דיזל לטווין-טורבו בנזין. האם מותג היוקרה הקוריאני שם את הגרמניות בכיס?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *