רוני נאק
ניסאן והונדה בוחנים דרכים לשתף פעולה ביצור רכב חשמלי. המטרה היא לאחד כוחות בתחומי רכש ופיתוח משותפים. כך אמרו מקורות בניסאן לעיתונות באסיה.
לדבריהם ניסאן בוחנת מעבר למערכת הנעה משותפת – e-Axle שיתאם לשני המותגים ולכמה דגמים – שליצורה שתי החברות יכולות לרכוש רכיבים יחד וגם לתכנן ולפתח פלטפורמת רכב חשמלי משותפת. הדיונים בתוך ניסאן עדיין בשלב מוקדם, והונדה עוד לא החליטה איך היא מרגישה לגבי זה. המקורות בניסאן, שמיהרו לתקשורת, אמרו בהמשך, כי שתי יצרניות הרכב עשויות לדון ברכש משותף גם של הסוללות הלא הן הרכיב היקר ביותר של הרכב החשמלי.
המטרה היא להוזיל את עלויות יצור הרכב החשמלי כשברקע התחרות גוברת בעיקר עם עליית המותגים הסיניים. יצרניות רכב כמו BYD נהנות ממיקור פנימי של רכיבים כגון סוללות, המהווים חלק גדול מהעלות של רכב חשמלי. רכבים חשמליים מהווים כ-20% מסך המכירות בסין שגם הפכה ליצואנית הרכב הגדולה בעולם (בכמות כלי הרכב) בשנה שעברה.
יצרניות הרכב היפניות מאחרות לעשות את המעבר מהיברידיות לרכב חשמלי. אלו מהווים רק 2% מהשוק ביפן. בנוסף המותגים חוששים מהסיניים שהרכבים החשמליים שלהם יגזלו נתחי שוק ממותגי יפן בשווקים הגדולים של דרום מזרח אסיה. השותפות המוצעת של ניסאן-הונדה שואפת להשתמש במשאבי יצרניות הרכב בצורה יעילה יותר כדי להתחרות טוב יותר בעלות.
ניסאן החלה בייצור המוני של Leaf החשמלית בשנת 2010, והיא מציעה כיום שלושה דגמים חשמליים. בינתיים, הונדה תכננה לפתח רכב חשמלי זול עם ג'נרל מוטורס ולהשיק אותו כבר ב-2027, אך היא ביטלה את הפרויקט הזה בשנה שעברה בשל חוסר עניין של השוק האמריקאי ברכב כזה ועלויות היצור הגבוהות. בינתיים כדי לסגור את הפער, הונדה מגבירה את הפיתוח העצמי של רכב חשמלי משלה. האם זה מה שיחזור להצית את הדימיון באולם התצוגה של הונדה?