שבת , 27 אפריל 2024
BMW העולמית חושפת את פרוייקט המימן שלה. צילום: BMW

BMW ממשיכה לפתח טכנולוגיות מימן – לצד רכב חשמלי

רוני נאק

ב.מ.וו חשפה לציבור את ה-iX5 הראשונים שלה, המונעים במימן דרך תאי דלק. אך עדיין עומדת בפניה כברת דרך לעשות עד שהטכנולוגיה הזו תהיה לאלטרנטיבה בת-קיימא למכוניות חשמליות בסוללות. כך טענה סוכנות הידיעות BLOOMBERG בידיעה שפורסמה. בתכנית של BMW הוא לשלוח כ-80 מרכבי השטח הניסיוניים לאירופה, אסיה, ארה"ב והמזרח התיכון שם יעמוד באתגרים ובנסיעות מבחן וגם יוצג בתערוכות רכב. חלק מהניסיון של BMW להביא למודעות הרוכשים (הציבור) אפשרויות הנעה אלטרנתיביות מעבר למכוניות חשמליות מונעות סוללה – BEV.

BMW תדלוק מהיר של מימן בלחץ גבוה. צילום: BMW

בין האתגרים של רכבי מימן הם התמודדות עם עלויות יצור גבוהות ותשתית תדלוק שהקמתה רק החלה. "מימן הוא מקור אנרגיה רב-תכליתי שיש לו תפקיד מפתח בתהליך מעבר האנרגיה ולכן בהגנה על האקלים", אמר מנכ"ל BMW, אוליבר זיפסה. "טכנולוגיה אחת בפני עצמה לא תספיק כדי לאפשר ניידות אקלימית ניטרלית".

העובדה שצי רכבי המבחן של BMW נשאר קטן משקפת את הקשיים שמכוניות מימן – שעליהן עבדו חברות טכנולוגיה במשך עשרות שנים – פורצות למיינסטרים. רק כ-60,000 מהן נעות על כבישי העולם, כאשר NEXO של יונדאי היה רב המכר בשנה שעברה ולצידו טויוטה MIRAI. שתי יצרניות משמעותיות ביותר הרואות בכלכלת המימן את השלב הבא לצד הנעת הסוללות.

BMW העולמית תחכה עם השיווק עד שהתשתית תאפשר שימוש סביר. צילום: BMW

מה עדיף? סוללת ליתיום או תאי דלק מימן?

לפי בלומברג, BMW מתכננת להתחיל בייצור סדרתי של משפחת דגמים המונעים בתאי דלק של מימן במחצית השנייה של העשור הזה. אבל היא תימנע מדחיפה שיווקית של דגמים אלו עד שתיגע למסקנה שתשתית מימן נאותה תהיה זמינה לציבור הרחב. כך צוטט בכיר ב-BMW.  רק 750 תחנות תדלוק מימן פעלו ברחבי העולם בשנה שעברה, לפי מכון Pacific Northwest National Laboratory. כמו רכבי מימן עם תאי דלק אחרים גם מילוי ה-iX5 במימן לוקח רק ארבע דקות, לעומת כ-30 דקות ויותר לטעינת ה-BEV המתקדמים והיקרים ביותר.

כמו יונדאי (שמשאיות מימן שלה כבר בניסוי חי בעולם וגם בישראל) BMW מצפה שהאימוץ של משאיות מימן לטווח ארוך יזרז התקנות של תחנות תדלוק, ויפתחו את הדרך גם למכוניות נוסעים מימניות. יצרנית הרכב מקווה שהעלות של רכיבי תאי הדלק תרד עם הגדלת היצור התעשייתי שלהם בעולם.

"אנחנו בטוחים שבסוף העשור, המחירים של רכב חשמלי עם סוללה גדולה יותר ומכוניות תאי דלק יהיו ברמה", אמר ובר ה-CTO של BMW.

מנגד יש גישה, חיצונית, צינית יותר: "מכוניות תאי דלק תמיד יהיו יקרות יותר ממכוניות המונעות על סוללות", אמר אנליסט BNEF מרטין טנגלר. "אולי ב.מ.וו זיהתה נישה, שבה אפשר להרוויח. אבל התמונה הגדולה היא שעדיף להשאיר את מכוניות המימן היכן שהן תמיד היו – ממש מעבר לפינה".

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 + four =