יום ראשון , 28 אפריל 2024
יונדאי XCIENT - משאית תאי הדלק הראשונה בישראל. צילום: יונדאי

יונדאי מביאה את המימן לישראל

רוני נאק

יונדאי הציבה אבן דרך בתולדות ימי התחבורה בישראל. כלמוביל יבואנית יונדאי הציגה משאית XCIENT המונעת בעזרת תאי דלק ונטולת פליטת מזהמים במקומות שבהן תפעל. מבלי להכנס לעומק מאורת הארנב הטכנולוגית נספר כי בהנעת תאי דלק, החשמל הדרוש להנעת הרכב או המשאית מיוצר על ידי "תחנת כוח" זעירה הנמצאת על הרכב עצמו. את הגלגלים עצמם מסובב מנוע חשמלי ובאמצע יש גם סוללת ליתיום-יון לייצוב ואגירת החשמל המופק. בתוך תא הדלק עצמו אטומים של מימן מתחברים עם אטומים של חמצן מהאוויר כאשר החיבור ביניהם מפיק שני תוצרי לוואי: מים וחשמל.

יונדאי XCIENT – משאית תאי הדלק הראשונה בישראל. צילום: יונדאי

היתרונות של הנעת תאי דלק על פני אגירת החשמל בסוללות – בהקשר של רכב מסחרי – נוגעים למשקל העצמי של המשאית (ומכאן ליכולת נשיאת המטען), טווח הנסיעה הגדול וכן מהירות התדלוק הדומה לזו או אפילו קצרה מתדלוק מיכל סולר גדול.

• חזון המימן העולמי של יונדאי

יונדאי XCIENT מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט. מערכת התדלוק נבנתה בהתאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים ועומדת בדרישות הבטיחות החמורות הכרוכות בכך. המנוע בהספק 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3400 ניוטון/מטר ומאפשר ביצועי נהיגה דינמיים. אחסון המימן נעשה בשבעה מיכלים בעלי יכולת אחסון של כ-31  ק"ג של מימן דחוס. בנוסף, סט של שלוש סוללות 72 קילו-וואט תומך בביצועים. לפי יונדאי טווח הנסיעה הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי. תדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל בין 8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה.

יונדאי XCIENT – תחנת תדלוק H2 חיונית להפעלת צי של תחבורה מימנית. צילום: יונדאי

המימן ששלושת המשאיות הנמצאות בישראל תצרוכנה יופק על ידי בזן כאשר סונול צפויה להקים את תחנת התדלוק המימנית הראשונה בתחילת 2023.

לפי הודעת כלמוביל, בנוסף ל-3 המשאיות הראשונות שכבר נמצאות בארץ מדגם 4×2 במשקל 19 טון שישרתו את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול, נמצאת כלמוביל במו"מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשיה ומזון, למכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 6×2 במשקל 27 טון שיעלו על כבישי ישראל ב-2023.

החזון המימני של כלמוביל ושותפותיה מלמד על כך שאת חזית הפיתוח של מקור האנרגיה הזה לתחבורה יוביל דווקא מגזר ההובלה (וההיסעים) ואלו יניחו את התשתית הנחוצה אשר תאפשר שימוש נרחב וציבורי של תחנות תדלוק מימן גם לכלי רכב פרטיים. מאלו כבר משווקים בעולם דגמים מבית יונדאי, טויוטה ונוספות.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 + five =