יום שישי , 26 אפריל 2024
מבחן דרכים יונדאי KONA החשמלית. מחיר נגיש לחשמלית ממותג מיינסטרים מוכר. צילום: יונדאי

מבחן דרכים יונדאי קונה EV

רוני נאק

מדובר בגרסת ההנעה החשמלית של יונדאי KONA בישראל. לצד גרסת הטורבו 1.6ל' שעברה לאחרונה עדכון מרשים במיוחד, יש עתה גרסה כל-חשמלית – להלן"EV" שבתפקידה הנוכחי היא ממלאת את החלל שמתחת ליונדאי איוניק 5 המרשימה ומהווה אופציה מעניינת לקרוסאובר עירוני חשמלי עם פאנץ' ייחודי.

מבחן דרכים יונדאי KONA החשמלית. נוחות נסיעה טובה מאד בעיר ומחוצה לה. צילום: תומר פדר

שווה בדיקה

למה? מכיוון שמדובר בתג מחיר מעניין ונגיש שיכול להיות כרטיס כניסה לעולם הדגמים החשמליים של יונדאי. עולם שבקרוב יתרחב עוד יותר. ב-153 אלפי שקלים אתם מקבלים דגם עדכני אחרי מתיחת הפנים ממותג הרכב הנמכר ביותר בישראל ואשר מגיע מיצרנית רכב שורשית. הפלטפורמה של KONA כבר הוכיחה את עצמה כעליזה ומערבת לנהיגה, כמה מהנסיעות הכיפיות ביותר שהיו לי היו מאחרי ההגה של קונה-טורבו קטנה וזריזה. בהחלט שתואר ה-"GTI של הג'יפונים" מתאים בול ל-KONA.

מבחן דרכים יונדאי KONA החשמלית. קונסולה מרכזית צפה יוצרת תחושת חלל טובה יותר בתא. אין מנוף הילוכים אלא מתגי SBW. צילום: יונדאי

יונדאי לא פספסו את האופי העליז הזה במעבר לחשמל וציידו את קונה במנוע של 136 כ"ס ו-40 קג"מ. מבחינת המומנט זו הקונה החזקה ביותר שיש היו על הכביש. המיץ מגיע מסוללת ליתיום עם קיבולת של 39 קוט"ש ויכולת טעינה מהירה של עד 50 קו"ט. ההנעה קדמית בלבד וטבלת הנתונים מלמדת על האצה של 9.9 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 155 קמ"ש. טווח הנסיעה המוצהר הוא עד 305 קילומטרים.

• מבחן דרכים יונדאי קונה 1.6 טורבו

חבילת אבזור הבטיחות הוא בדרגה 7 וכוללת 6 כריות אוויר, תיקון סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטומטית, ניטור שטחים מתים, מצלמת חניה, בלימה אוטו' בנסיעה לאחור וניטור עייפות נהג. חבילת האבזור של גרסת EV כוללת מסך מולטימדיה 8 אינץ' עם ממשקי קארפליי ואנדרואיד, בורר מצבי נהיגה, לוח מחוונים דיגיטלי 10 ורבע אינץ', בקרת שיוט, שמשות כהות, בלם חניה חשמלי, בקרת אקלים, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים ועוד.

מבחן דרכים יונדאי KONA החשמלית. שיפור באיכות החומרים וחווית הנסיעה. אצלנו המסך 8 אינץ' ועם ממשקי קארפליי ואנדרואיד. צילום: יונדאי

נהיגה

הקו המנחה את הדגמים החשמליים וההיברידיים של יונדאי נשמר גם כאן. הכוונה היא ליעילות המקסימלית שניתן להפיק מיחידת ההנעה. ראינו זאת לראשונה ביונדאי איוניק EV (לא האיוניק 5 החדשה) – אשר הצליחה להגיע לטווחים שימושיים בזכות היעילות הרבה של צריכת הזרם בה. הלקחים יושמו בקונה החשמלית שמצליחה, במגוון תנאים ובמזג אוויר של קיץ ישראלי להתקרב מאד (יותר ממרבית הכלים החשמליים שיש כרגע בשוק) לנתוני הצריכה והטווח הרשמיים של היצרנית. יחד עם זאת, היא לא הפכה למשעממת. ועם 40 קג"מ תאוצות הביניים חזקות מאד והכוח ממשיך ועולה עד למהירות גבוהה. בטווחי המהירות הנחוצים לעקיפות – יש המון כוח לבצע אותן במהירות ובטחון.

מבחן דרכים יונדאי KONA החשמלית. הסוללה לא תופסת מקום על חשבון תא המטע. הנסיעה נמרצת ומהנה. צילום: תומר פדר

הקבינה של קונה EV שונה מאחיותיה ומזכירה את זו שבדגמי הפרמיום: סנטה פה, פאליסייד וגם זו של הטוסון החדש. ה"אשם" הוא העיצוב החדש של הקונסולה המרכזית אשר מוותר על מנוף ההילוכים (כי אין תיבת הילוכים ולא צריך) לטובת מתגי SBW הבוררים את ההילוך באופן אלקטרוני. העיצוב החדש הזה יוצר חלל נוסף מתחת לקונסולה ופנים המרגיש גדול יותר מאשר בקונה הרגילה ומחבר באופן מתוחכם ותודעתי את הרכב לדגמים הבכירים של המותג. פונקציונאלית היא דומה עד זהה לגרסאות האחרות עם לוח המחוונים המשנה את הגרפיקה שבו בהתאם למצב הנהיגה, מסך המולטימדיה השימושי וכיוב'.

מבחן דרכים יונדאי KONA החשמלית. לוח המחוונים הדיגיטלי משנה צבעים ותצובה בהתאם למצב הנהיגה. כאן באדום ספורטיבי. צילום: יונדאי

יונדאי הצמידה את הסוללה לרצפת הרכב כך שאין משקל מיותר מעבר לקו הגלגלים (חלל תא המטען לא נפגע) ויש לזה גם יתרונות התנהגותיים, כשלמשל אם אתם, כמוני, מגיעים לכביש מדברי מפותל ונטוש. כאן מצאתי את הקונה שאהבתי מנסיעות המבחן הקודמות. היא חדה וישירה, מגיבה באופן בטוח לשינויי הלחץ על דוושת התאוצה (כבר לא מצערת או דוושת גז), בולמת בנחישות ומשנה כיוון כהרף עין. האם עדיין אפשר ליהנות עם קונה כשהיא חשמלית? התשובה: בהחלט שכן.

 

קצת פחות

הטעינה מעט איטית עם 50 קו"ט, הייתי רוצה לקבל את המסך מולטימדיה הגדול יותר שיש בחו"ל ויש איזורים שבהם חומרי הדיפון אפעס חשים דלים – כמו בקונה הבנזינית.

מבחן דרכים יונדאי KONA החשמלית. הכי קרוב להצהרות היצרן – יחידת ההנעה החשמלית יעילה וחסכונית בצריכת הזרם. צילום: יונדאי

סיכום

יונדאי קונה EV היא אופציה מעולה לרכב חשמלי במחירי הכניסה הנהוגים כרגע בישראל. מכונית מיצרן רכב מיינסטרים, עם יעילות אנרגטית מצוינת וטווח ריאלי שימושי. קונה EV יכולה להיות פתרון נהדר לנסיעות פרבריות ויוממות לעבודה וממנה ובמקביל לתת את הטווח הנדרש כדי להרחיק מדי פעם לחופשה בקצה המדינה. זאת במקביל ל-TCO המצוינות שיש לרכב חשמלי כרגע (במחיר החשמל, המיסוי ועלויות הטיפולים הנוכחיים בישראל) יוצרים חבילה שאינה יקרה מדי לחישמול התחבורה המשפחתית והפחתת הוצאות הרכב אם למשפחה או לצי רכב.

 

 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × 4 =