יום שישי , 19 אפריל 2024
על אופניים בעקבות לוחמים ברמת הגולן. צילום: רוני נאק

רכיבה בעקבות לוחמים

רוני נאק

48 שנים למלחמת יום הכיפורים ואנו חוזרים לזירת הקרבות המרים של צפון רמת הגולן. מסלול הרכיבה באורך של כ-37 קילומטרים ואינו טכני אך מצריך כשר ויכולת לבלות כשלוש וחצי שעות על האוכף.

וולוו V60 קרוס קאנטרי הביא אותנו לעין זיוון במהירות ונוחות. אם אתם יכולים…מומלץ! צילום: רוני נאק

נקודת ההתחלה היא בעין זיוון. כשאנו הגענו למקום ופתחנו את הדלת של הוולוו בשעה רבע לשבע בבוקר שררו בחוץ 16 מעלות וערפל ליטף את קצה האנטנה – ריח של סתיו כבר נישא באוויר. פנינו שמאלה על הכביש, נצמדים ימינה ככל הניתן ומיד פנינו ימינה בצומת עין זיוון לעבר אלוני הבשן. בפניה הראשונה שמאלה פנינו לעבר בסיס ה-או"ם המפורסם של קונייטרה וכמעט הגענו לשערו אלא שפנינו שמאלה לפני מחסום בולדרים גדול לכיוון חאן עין זיוון. אחרי כ-200 מטרים פונים ימינה לכביש שבור הלוקח אותנו צפונה דרך מטעי תפוחים מופלאים מולנו החרמון ממלא את הצפון – עדיין ללא שלג ומערבית לנו ענן נמוך מלטף את האביטל הגבוה.

על אופניים בעקבות לוחמים ברמת הגולן. הכניסה לבסיס האו"ם בקונייטרה. צילום: רוני נאק

אחרי צומת T בה פנינו שמאלה, נפנה ימינה בצומת T הבאה במגמה צפונית שלשמאלנו סוללת עפר ואחריה הגבול וקונייטרה. בצומת ה-T השלישית הגענו לכביש הישן (והחסום כיום) לתוך סוריה. נפנה בו שמאלה ורכב דוך עד לבית מפקדת המודיעין הסורית אשר כרוך במורשת של אלי כהן שביקר במקום כדי לקבל את האישורים הנחוצים לביקור בקו המוצבים הסוריים בגולן לפני מלחמת ששת הימים. כתוצאה מביקורו נטעו הסוריה עצי אקליפטוס רבים במוצבים (כדי להצל על החיילים היגיעים) ועצים אלה שימשו אותנו לזיהוי וטיווח המוצבים האלה בלחימה. אנחנו רכבנו בזהירות דרך הבניין עצמו ויצאנו לכביש. כאן בצומת פנינו ימינה לעבר מוצב הבוסטר.

על אופניים בעקבות לוחמים ברמת הגולן. האביטל מתפנק בבוקר. משמאל חאן עין זיוון. צילום: רוני נאק

הכביש ישן, שבור ומפורר, ובמגמת עלייה שעשויה להיות מפרכת אולם מזג האוויר חייך אלינו וה-3 קילומטרים עד למוצב הישן עברו בקלות כשרק צבי צעיר מופתע מהנוכחות שלנו כאן באמצע השבוע. רכס הבוסטר קיבל את שמו בשל קיומה של תחנת שאיבה למים של קונייטרה בימי הסורים. יתרונה האסטרטגי הוא הגובה היחסי מעל לשטח סוריה שנותן תצפית עמוקה מזרחה לחאן ארנבה ולקונייטרה שגדלה מאד. בנוסף זה גם מסמן את השפה הדרומית של עמק הבכא שבו נבלם מאמץ הפריצה הצפוני של הצבא הסורי באחד מקרבות השריון הגדולים ביותר מאז מלחמת העולם השניה. המקום כרוך בסיפורי הגבורה של חטיבות 7 ו-188 אשר עצרו בגופם את השטף הסורי.

על אופניים בעקבות לוחמים ברמת הגולן.  על רכס הבוסטר. ברקע החרמון, בינינו עמק הבכא. צילום: רוני נאק

חזרנו ברכיבה מהירה במורד הכביש בדיוק כמו שבאנו – נזהרים לדלג מעל לבורות ולקטע רכיבה קצר של כקילומטרים עד שנגיע לכביש חקלאי הפונה ימינה. במקום יש שער הסגור לפרקים אבל על אופניים קל לעבור בו. רכבנו במגמה צפון מערבית כשאנו מתקרבים לאיטנו למרגלות הר בנטל. מצידנו מטעי תפוחים מופלאים (לא לקטוף! רק לצלם). קצת לפני מאגר בנטל נגיע לשמורת טבע זעירה משמאלנו. בתוך קבוצת אלונים סבוכה יש בית קברות צ'רקי מכושף שבקלות יכול להיות רקע לסצינת בסרט הוליוודי. כיבדנו את המקום והמשכנו קטע קצר למנוחה במצפור דוד כליפה מעל למאגר.

על אופניים בעקבות לוחמים ברמת הגולן. השוט עדיין עומד על המשמר. צילום: רוני נאק

חטיף אנרגיה ושלוק מים אחר כך הגענו למרום גולן ורכבנו דרך הישוב ליציאה ממנו וימינה על הכביש. קטע מהיר של קילומטר ופנינו שמאלה לכניסה לסינגל מרום גולן "בשבילם" לזכר חברי הקיבוץ שנפלו במערכות ישראל. הסינגל יפיפה לא פחות מזה. קל לרכיבה ולא ממש טכני ועובר בתוך חורש אלונים בוגר ומהפנט. צל יש לרוב כמו גם בריזה נעימה. אבנים מפוזרות רבות על השביל דורשות תשומת לב ומעקב אחרי הסימון יביא אתכם ללופ בריאותי ביותר. ספסלים יתנו נקודות מנוחה עם תצפית לדרום מערב ולנוף הפתוח של הגולן והבקר המשוטט בו.

על אופניים בעקבות לוחמים ברמת הגולן. פינת מנוחה מעולה לפני מרום גולן. צילום: רוני נאק

עתה מתחיל קטע מאגר יותר לרכיבה. ועדיין כיפי ביותר. חוזרים על הכביש למרום גולן ואחרי המחסום נצמדים ימינה לגדר ההיקפית. הכביש מביא אותנו לחוות סוסים יפה אליה נפנה ימינה ורכבנו דרכה לכביש צר המטפס על הבנטל. לאחר פיתול אחד וכ-100 מטרים נגיע למזלג בו דרך עפר מתפצלת מהכביש בתלילות. כן. לקחנו את השביל התלול הוא שביל הגולו. אחרי קטע אחד תלול ממש ומפרך השיפוע הופך מתון ולמעשה רוכבים על מדף המקיף את ההר ממזרח. הרכביה קלה וזורמת והנוף שמתחת מתחרה קשה עם הצורך להשאיר את העיניים על השביל. מימין קיר של טוף געשי צבעוני לעין ומתפורר למגע יד. בהחלט שווה עצירה וחקירה משלו.

על אופניים בעקבות לוחמים ברמת הגולן. סינגל מרום גולן – יפיפה. צילום: רוני נאק

עזבנו את שביל הגולן ליד טנק צנטוריון פתייני ויצאנו במורד תלול לכביש של האביטל. אלא כשהגענו לצומת פגשנו שלט אין כניסה חמור סבר. שביל הגולן הוזז לתוואי חדש אשר עתה חייב אותנו לטפס על הכביש טיפוס מייגע מאד של כ-2 קילומטרים. נו טוף. לפחות הנוף יפה והמזג בעדנו. כמה קללות בהונגרית מאוחר יותר פגשנו שוב את שביל הגולן שעתה, במקום סינגל מתון וחביב, הוא דרך ג'יפים היורדת בתלילות רבה דוך למטה מהאביטל.

רכיבה בעקבות לוחמים ברמת הגולן. צילום מסך מתוך STRAVA

צרו קשר לקבלת קובץ ניווט

עם כל החיבה להשלת גובה במטרים ספורים השטח בסוף הקיץ מדורדר מאד, ומטובל באבנים מפוזרות "גולגלות" ומאופר פודרה פה ושם. לא כיף ודורש זהירות שלא לצבור יותר מדי מהירות. אבל המהירות בכל זאת הגיעה וכמעט שפספסנו את הפניה שמאלה להמשך השביל המסומן לעין זיוון.

על אופניים בעקבות לוחמים ברמת הגולן. ברדק בככר למרגלות האביטל. צריך לטפס בתלילות על הכביש בגלל החסימה הזו. צילום: רוני נאק

• מסלול אופני הרים הרי געש בגולן

הרכיבה התקדמה יפה דרך שביל סלעים וחורש אלונים מפוזר עד ממש קרוב לכביש ולסיום הרכיבה שם הסימונים והשביל פשוט נעלמו. מה שבעבר היה ברור וקל לניווט דרש מאמץ לא מבוטל ושפה צבעונית כדי למצא את הדרך לכביש. מקווים שהמצב ישתפר בהמשך. 200 מטרים אחרונים על הכביש וחוזרים לעין זיוון. לפירוק מהיר של האופניים לתוך הרכב ולקפיצה מהירה ליקב פלטר שבמקום לנישנוש טעים ויוגורט עיזים מופלא. אה. ויש להם גם יין לא רע.

שווה את העליה לרגל! עז ונרגענו. צילום: רוני נאק

Check Also

שלוש פינות רטובות לחופש הגדול

המלצות שלנו לפינות חן רטובות שאפשר לנוח ולטבול בהן בדרך לאתרי התיירות. העקרון: גישה קלה לרכב פרטי או רכב פנאי חשמלי