שבת , 27 אפריל 2024
מבחן דרכים טויוטה אייגו X החל ב-96 אלפי שקלים. רכב מיני עם לוק של קרוסאובר. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים טויוטה אייגו X

רוני נאק

זה יכול היה להיות פרק בהישרדות. בגרסה המוטורית שלה אם תחליפו את האנשים מזי הרעב במכוניות קטנה. סגמנט המיני, שבעבר זכה לעידוד ממדינה דרך המס הירוק, נכחד מאותה סיבה ביותר (המס הירוק התקדם הלאה) והלקוחות בישראל, שזה אתם, נותרו עם היצע זעיר של מכוניות קטנות-אך-נגישות: שברולט ספארק, סוזוקי איגניס, יונדאי i10, קיה פיקנטו ו-טויוטה אייגו. המשותף לכולן הוא תג מחיר התחלתי של מתחת ל-100 אלף שקלים כאשר הסמן הימני בעניין הזה הוא יונדאי i10 בגרסתה הידנית שתעלה לכם רק 77 אלף שקל. הטויוטה אייגו בגלגול האחרון של הדגם קבלה שדרוג שיווקי והפכה ל"קרוסאובר" ועל הדרך קבלה את ה-"X" כסיומת לשם הדגם – למען ידע העם שבציון כי בזאטוט קשוח עסקינן.

מבחן דרכים טויוטה אייגו X החל ב-96 אלפי שקלים. דור כל חדש על פלטפורמה של טויוטה. צילום: רוני נאק

הדור הראשון של טויוטה אייגו עלה על כבישי אירופה ב-2005 והיה פרי שת"פ עם קבוצת PSA. למעשה לא הרבה יותר ממיתוג מחדש, מבוצע בעצלנות ייגעה של סופ"ש בצרפת, של פיג'ו 107 וסיטרואן C1 (ששווקו בעבר גם כאן). הדור השני התקדם עם האבולוציה של סגמנט המיני וגם זכה למנוע 3 ציל' חדש בנפח 1.0ל' ולוק רענן. התהפוכות ב-PSA חייבו את טויוטה לפעול וזו הציגה אייגו כל חדש בשנת הדגם 22 על בסיס פלטפורמה של טויוטה (אותה אחת כמו של היאריס החדשה) ויצור במפעל טויוטה בצ'כיה (ולא בצרפת כבעבר). בסיס גלגלים צמח מ-234 ס"מ ל-243 ס"מ משמעותיים ונוספה האות X לצד פראפנליה של אבזור כדי לתת לרכב הזעיר ארומה של רכב פנאי.

מבחן דרכים טויוטה אייגו X החל ב-96 אלפי שקלים. מנוע 3 ציל' אטמוספרי עם 72 כ"ס מספק צריכת דלק אמיתית של 16 ק"מ/ל'. צילום: רוני נאק

על ההנעה ממונה מנוע בנזין בנפח 998 סמ"ק ו-3 ציל' אטמוספרי המפיק 72 כ"ס ומוריד את הכוח לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית רציפה (CVT) במקום התיבה הרובוטית החד-מצמדית הגמלונית שהייתה בדורות הקודמים. העיצוב של הרכב הוא כל-חדש כאשר הדמיון היחיד שאני מצאתי לדור היוצא הוא דלת תא המטען שמאחור ועיצוב הפנסים האחוריים. כל השאר מדבר בשפה חדשה קרוסאוברית זה אומר פגוש קדמי אגרסיבי עם פנסי ערפל, חיפויי כנפיים שחורים, תוספת בתשלום של מגיני צד על הדלתות (950 שקלים) וגם צביעה דו-גוונית מעניינת. בהתאם לצ'ק ליסט של "איך הופכים כל מכונית לקרוסאובר" גם טויוטה אייגו X מצויד בגלגלים גדולים לסגמנט שלו. חישוקי 17 אינץ' ועליהם צמיגים במידה 175/65R17 כמו של רכב פול סייז. עוד נחזור אליהם.

מבחן דרכים טויוטה אייגו X החל ב-96 אלפי שקלים. הקוקפיט מעוצב באופן מקורי, פתח האוורור העליון לא יעיל מנגד המולטימדיה טובה וזה מקום נוח במפתיע גם בנסיעה בינעירונית. צילום: רוני נאק

בתוך הרכב תמצאו מערכת מולטימדיה 8 אינץ' מקורית עם ממשק קארפליי ואנדרואיד, מצלמת חניה, מערכת שמע עם 4 רמקולים, מחשב דרך דיגיטלי בלוח המחוונים. יש משוטים להעברת הילוכים (גרסת PULSE שנבחנה), חלונות חשמל קדמים, שמשות כהות מאחור וגם דשבורד וקוקפיט מעוצב באופן ייחודי ומקורי. הביצוע הוא בסדר. לא משהו מעולמות הפרמיום אבל כאן זה בסדר בכ"ז מדובר ברכב תקציבי. ככזה תראו גם שהדיפונים על הדלתות חלקיים ויש פח גלוי כחלק מהדקורציה. השמשות האחוריות לא נגללות אלא נפתחות רק כחריץ וגם הדלתות האחוריות לא נפתחות בזווית רחבה מספיק כדי שהכרס שלי תעבור ברווח אחרי מנת שווארמה אצל ג'מיל. המושב האחורי בהחלט שמור לילדים צעירים או תיקים או מעיל זרוק.

מבחן דרכים טויוטה אייגו X החל ב-96 אלפי שקלים. הגלגלים הגדולים משפרים את הנוחות, מרימים את הגחון ל-146 מ"מ ואפשר לנסוע בזהירות גם על שביל כזה. צילום: רוני נאק

בנהיגה קל מאד להתרגל לממדים הקטנים ולהנות מהם. בהחלט בכל האמור בנסיעה ונהיגה בעיר. המנוע לא חזק במיוחד, אבל המשקל העצמי נמוך (רק 970 ק"ג) תיבת ההילוכים הרציפה עובדת מצוין ולגלגלים הגדולים יש כאן לא רק ערך דקורטיבי אלא גם תורמים לא מעט לנוחות וליכולת להתגלגל מעל ולבודד שיבושים. העובדה שמאחור האייגו X מצויד בתופי בלימה ולא דיסקים – לא מאד הטרידה בהקשר הזה ומערכת הבלימה סיפקה כוח עצירה טוב בכל מצב.

מבחן דרכים טויוטה אייגו X החל ב-96 אלפי שקלים. לתא המטען נפח של 269 ל'. השטיחון בתוספת תשלום. צילום: רוני נאק

למרות ההסתייגות הראשונה שלי, הרהבתי עוז ויצאתי גם לנסיעה בינעירונית ארוכה. כאן בכביש הפתוח גילית אייגו X המסוגלת לשייט בקצב של כביש מהיר – גם אם במהירות של כ-110 קמ"ש ומעלה מרגישה עסוקה. המנוע חופר עמוק לתוך עצמו כדי לאסוף כל אחד מ-72 הסוסים שלו בתאוצות ביניים ועקיפות בתחום שבין 80 ל-120 קמ"ש ומומלץ לתכנן מראש היטב כל מהלך מהסוג הזה. למעט זאת, NVH בינוני עם רעשי מנוע, כביש ורוח, מדובר במכונית קטנה שיכולה לכסות קילומטרים בקצב התנועה ומבלי להיות לא נוחה באופן קיצוני. אפילו ההתממשקות לאנדרואיד שלי הייתה קלה ומהירה עם כבל (זה משהו שאין בסיניות רבות העולות הרבה יותר שקלים) זה לבדו הסב לי הנאה מרובה עם גישה למוזיקה שלי. גם אם איכות הצליל ממערכת השמע לא ברמה של אולם קונצרטים. גם בכביש הפתוח, לגלגלים הגדולים יש יתרונות רבים בפרמטרים של נוחות הנסיעה ואחיזת הכביש וגם אפילו תחושת הבטחון שהאייגו X משרה גם בכביש פתוח או משובש.

מבחן דרכים טויוטה אייגו X החל ב-96 אלפי שקלים. הזווית של הדלת האחורית לא מספיק רחבה והמפער צר. צילום: רוני נאק

מה הפריע? כמה דברים: המושב האחורי מינמאליסטי למדי גם לנערים. הכניסה אליו מוגבלת בשל מפער דלת צר מדי ואין מספיק מרווח לרגליים. בנוסף, פתח המיזוג המרכזי נמצא על הצד העליון של הדשבורד, פתרון שאני מניח שהגיעו אליו בשל ממד הרוחב המוגבל בחזית. בפועל זה לא ממש עובד. אהבתי את העובדה שיש בקרת שיוט אדפטיבית ברכב הזה אבל למה היא לא עובדת בזחילת פקקים? זה הרי רכב אורבני ואופנתי כזה. לא? בנוסף צריכת הדלק הייתה "בסדר" אבל לא באיזור של ה-20 קילומטרים לליטר הרשמיים אלא יותר כ-16 קילומטרים לליטר. אבל מה ש"לוקח" כהפרעה המשמעותית ביותר הוא קורה C הסופר-רחבה אשר מחסלת לגמרי את שדה הראיה ל-3/4 האחורי.

מבחן דרכים טויוטה אייגו X החל ב-96 אלפי שקלים. רכב מיני עם לוק של קרוסאובר. צילום: רוני נאק

טויוטה אייגו X יקרה – 102 אלף שקלים על הכביש לרמת האבזור שנבחנה. רק סוזוקי איגניס אוטומטי ברמת האבזור הבכירה יהיה יקר ממנה ואילו רבי המכר של הסגמנט מיונדאי וקיה זולים באופן משמעותי. האם יש הצדקה לתג המחיר הזה רק בגלל שמדובר ברכב עם סמל טויוטה על החרטום?  

 

 

 

 

 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × one =