יום חמישי , 7 נובמבר 2024
מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון המעודכן. החל ב-249,900 שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון

רוני נאק

בגזרת רכבי ה-4X4 על סף הכחדה, נשארו שניים: טויוטה לנדקרוזר (עם נוכחות תיאורטית וזמן אספקה של כשנה) וסאנגיונג רקסטון שקיבל סדרה ארוכה של עדכונים ושיפורים. בתקופה בה הביקוש עולה על ההיצע ובעיקר הביקוש לרכבי שטח בעלי יכולת 4X4 אמיתית, הרקסטון הרענן הגיע בדיוק בזמן כדי להינות מהבוננזה (או לפחות לחסל את המלאים במהירות) – האם כדאי גם לך לחשוב על סאנגיונג רקסטון כאופציה? התשובה היא כן ו-לא.

מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון המעודכן. החזית הרבה יותר מרשימה למראה עם פנסי LED וגריל גדול. צילום: רוני נאק

מה חדש ברקסטון של 21?

ראשית זו החזית – או נכון יותר עיצוב החזית שהיא עתה הרבה יותר נוכחת ואגרסיבית למראה. לוקחת רמזים משבכת החזית מנוקדת הכרום כפי שהתרגלנו לקבל בדגמי מרצדס עם חבילות דקורציה של AMG. פנסי החזית צרים יותר והם עתה LED בוהקים ונאים. גם מאחור יש פגוש אחורי בעיצוב חדש וכן גופי תאורה חדשים ודמוי סופיות מפלט בכרום בוהק.

מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון המעודכן. גלגל הגה חדש, ממשק מולטימדיה בעברית וריפודי עור נאים. צילום: רוני נאק

בפנים הדשבורד נותר ללא שינוי, אך הקונסולה המרכזית שונה בסידור שלה ויש גם גלגל הגה חדש בעיצוב המזכיר את דור הדגמים החדש של יונדאי דווקא. רכב המבחן שלנו שהגיע ברמת אבזור פרמיום צויד בריפודי עור עם תפרים שבחלקם מעוינים עם חימום ואוורור למושבים הקדמיים ולשורה השניה. חומרי הדיפון מנסים לתת מראת מעוינים לריפודי המושב – וזה דווקא בסדר גמור.

אחת מנקודות החוזקה של סאניונג רקסטון מראשית ימיו היה סידור שבעת המושבים. וגם כאן המצב זהה. יש פתחי מיזוג בשורות השניה והשלישית ובקרת אקלים מפוצלים הדואגת לקרירות בכל החלל הפנימי הגדול מאד של הרכב הזה.

מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון המעודכן. שורה שניה ושלישית עם מיזוג נפרד והמון מרווח. צילום: רוני נאק

חבילת הבטיחות והסיוע האקטיבית של גרסת פרמיום מקנה לה דרגת בטיחות 7 מתוך 8 בעוד שגרסת EX  הבסיסית יותר היא רק דרגת בטיחות 4 ולמעשה נעדרת מרית מערכות הבטיחות האקטיביות למעט בלימת חירום אוטונומית. לשתי הגרסאות 9 כריות אוויר, עוגני ISOFIX וכמובן מערכות בקרת יציבות ומשיכה.

הבשורה מגיעה דווקא במערכת ההנעה. שם למטה, זכה המנוע לתוספת של 21 כ"ס למניין של 202 כ"ס ו-45 קג"מ ב-1,500 סל"ד. נתון יפה למנוע דיזל בנפח של 2.2 ל' (לנדקרוזר בהשוואה מפיק הספק דומה מנפח של 2.8ל'). בנוסף, נהנה המנוע מהיחס המפנק של תיבת הילוכים אוטומטית חדשה עם 8 הילוכים (ביחס ל-6 בקרוזר) אשר מקנה משרעת הילוכים רחבה יותר ומסייעת לקבל ביצועים טובים וצריכת דלק נמוכה יותר. המשך שרשרת ההנעה עובר בתיבת העברה עם LOW ביחס של 1:2.48  שימושי בשטח ועתה יש גם נעילת דיפ' אחורית אוטומטית (בנוסף לבקרת משיכה משופרת).

מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון המעודכן. המנוע הזה מצוין, יניקת אוויר מהחזית פחות אידיאלית לשטח. צילום: רוני נאק

נתוני הביצועים הרשמיים נאים ועומדים על 10.7 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מירבית של 184 קמ"ש וצריכת דלק משולבת של  8.6 ל'-100 ק"מ (11.6 ק"מ/ל') – לא רע לרכב גדול באורך של כמעט חמישה מטרים (485 ס"מ) ומשקל יבש הנושק ל-2.2 טונות.

מחיר סאניונג רקסטון ברמת פרמיום עומד על 286,900 שקלים כאשר רמת EX תעלה 249,900 שקלים (כולל מע"מ לא כולל אגרת רישוי של 3,355 שקלים. על פניו מציאה ביחס למחיר הכניסה של טויוטה לנדקרוזר המתחיל ב-334,900 לגרסת TS הבסיסית (דרגת בטיחות 0).

מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון המעודכן. דלת תא מטען חשמלית פותח נפח של 240 עד 1,806 ליטרים. צילום: רוני נאק

חווית נהיגה

בכביש הרקסטון מסתיר היטב את הממדים שלו. יחידת ההנעה חזקה ובכל תחומי המהירות, העירוניים והבינעירוניים, זמינות הכוח טובה ובהחלט שמספקת. התאוצה במהירות עירונית טובה מאד, מעט מאד היסוס והשהייה, והעברת הכוח חלקה ומהירה. אעז ולומר שהיא טובה מזו שבקרוזר במימד הזה. עוד דבר שנעשה טוב יותר מטויוטה הוא בידוד הרעשים וה-NVH שהוא, בתנאים האלה עדיף. הקיטור ייגמר למנוע אם צריך לצאת לעקיפה במהירות גבוהה נאמר מ-100 קמ"ש ומעלה – אז התנגדות האוויר הופכת למשמעותית הרבה יותר וזה לוקח זמן. עדיין אפשר לשייט בקצב תלת סיפרתי נאה, בנוחות רבה, רמת רעשי רוח סבירה וצריכת סולר הגיונית.

מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון המעודכן. מרגיש נמרץ בנהיגה מתונה. צילום: רוני נאק

נחזור לרגע לעיר שם הממדים של הכלי ניכרים, אמנת "חתימת המדרכה" שלו אינה חריגה והוא עומד במשבצת המקובלת של "עד חמישה מטרים לאורך ולא יותר משני מטרים לרוחב" – אבל זה בכל זאת כלי גדול, שנע בקלילות מפתיעה ודורש הסתגלות.

אם במקרה אתם תגיעו לכביש מפותל, חלילה, תמצאו כצפוי זוויות גלגול מורגשות, בלמים לא הכי חזקים או נשכנים והיגוי סביר אך לא יותר. רמת האחיזה טובה ואין פאדיחות בטיחותיות וזה בתכלס מה שחשוב באמת.

מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון המעודכן. הרבה נפח פנימי למטען או נוסעים למשל למסע ציד מטאורים במדבר. צילום: רוני נאק

בשטח

פרק השטח לקח אותנו לגיחה דרומית אחת לערוץ נחל חצצי אהוב ונסיעה שניה לאיזור חוף הכרמל ולשבילי היער של יער עופר. בשני המיקומים רקסטון התמודד בסדר. לא מדהים, רק "בסדר" ובדיעבד ציפיתי ליותר. זה מתחיל מכיול מתלים לא מתאים שאינו מצליח לרסן תנועות ארוכות ואיטיות וגורם לסגירת מהלך מפתיעה מגבנונים שכלל לא חשבתי שיהיו פונקציה. הבידוד מהחירפוצים הקטנים טוב אבל זה הכל. הרמת הקצב מעבירה רעד וזעזועים קטנים לכל אורך הרכב וזה לא נעים – אם כי ייאמר לזכותו שכמעט לא היו קרקושים, עדות לאיכות הרכבה טובה.

מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון המעודכן. מהלך מתלים סביר וגיבוי של נעילה אוטומטית מאחור. צמיגים וזוויות מרכב מגבילים. צילום: רוני נאק

תפעול תיבת ההעברה פשוט וקל – השימוש ב-LOW בהחלט שנוח אפילו שצריך להגיע לעצירה מוחלטת בכל פעם. להעביר מהנעה אחורית לכפולה אפשרי תוך-כדי-תנועה. מרווח הגחון המקורי עומד על 22.4 ס"מ בריאים למדי. מהם אפשר להפחית כסנטימטר שאובד עם התקנת מיגון הגחון המקומי. זה פגש הרבה יותר מפעם אחת את הקרקע בשביל בו סובארו פורסטר (שמגיע מהבית עם מתלים נהדרים) עובר בלי דרמות.

• מבחן דרכים טויוטה לנדקרוזר

השיפור של בקרת המשיכה ותוספת הנעילה מאחור נתונים אותותיהם והכלי מתגבר בקלות על אבדן אחיזה רגעי, מקרי או מכוון. המגבלות העיקריות שלו הם צמיגי כביש ללא כל אספירציות שטח, העדר חמור מאד של גלגל חילופי בגודל מלא (בעינינו זה ממש ליצור רכב שטח נכה כבר מתחילתו). בעוד שני הדברים האלה ניתנים לתיקון יחסית קל בגיהוץ אלגנטי של כרטיס אשראי, מה שאי אפשר לסדר זה את זווית הגישה השטוחה מאד ואת המיקום ביש המזל של האינטרקולר בחזית. סידור שסותם את הגולל על האפשרות לתת לרקסטון מעט יותר אשראי בשטח.

מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון המעודכן. מעולה לשיטוט בשבילי יער. צילום: רוני נאק

• מבחן דרכים סאנגיונג קוראנדו החדש

סיכום

האיכות הכללית של סאניונג רקסטון החדש טובה למדי. לצד חלקים שנראים וחשים מאד איכותיים, יש פה ושם גימורים ומתגים מיושנים למראה ומגע או שעשויים ככה-ככה. אבל הסך הכל טוב. דינאמית, רוב הזמן הרקסטון יהיה הרבה יותר מבסדר גמור ואף הציג צריכת דלק ממוצעת במבחן של כ-10 ק"מ/ל' שנותנת טווח של כ-700 קילומטרים ממיכל. ואז יש את הפיל שבחדר. מצבה הפיננסי הלא ברור של סאנגיונג בקוריאה. בינתיים הכל מתנהל כרגיל.

דווקא בתחום השטח הוא אכזב. למרות שלדת הסולם, הנעילה האחורית והשיפורים של מערכת ההנעה. הרקסטון הוא מוביל נוסעים 4X4, יותר מאשר רכב שטח עם 7 מושבים. ואם זה מה שאתם צריכים, רקסטון הוא האופציה היחידה.

מבחן דרכים סאנגיונג רקסטון המעודכן. ללא גלגל ספייר גם כשר גרירה של 3 טונות יהיה בעייתי. מה עושים? צילום: רוני נאק

Check Also

ג'נסיס GV80 מתעדכן ומעלה שרירים

דגם הפנאי הגדול לבית ג'נסיס, GV80 מכפיל את היצע הגרסאות ועובר מטורבו-דיזל לטווין-טורבו בנזין. האם מותג היוקרה הקוריאני שם את הגרמניות בכיס?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *