יום שני , 10 אוגוסט 2020
ראשי » חדשות » ליתיום לרכב חשמלי ממים
רכב חשמלי חתך
גרמניה רוצה להפיק ליתיום באופן עצמאי לתעשיית הרכב. צילום: רנו

ליתיום לרכב חשמלי ממים

רוני נאק

אם יש דבר אחד שבלט מאד (בין שאר הדברים) במשבר הקורונה – זה עד כמה שברירית שרשרת האספקה. כמעט כל תחום שבו יצרנים הסתמכו על מוצרים או חומרי גלם שמגיעים מחו"ל – נתקל בקשיים רבים עד לעצירה מוחלטת של הפעילות. במקביל עלתה מאד החשיבות של הסתמכות על חומרי גלם ותעשייה מקומית – ממסכות פשוטות ועד חומרי גלם לתעשייה.

דבר רבות דובר על הבעייתיות של כריית ליתיום. חומר הגלם ההכרחי ליצור של מצברים לרכב חשמלי – חומר גלם שתעשיית הרכב צמאה לו ומוכנה לשלם הרבה מאד בשבילו. אלא שמרבית הליתיום נכרה באפריקה – ואפריקה כמו אפריקה לא הכי מתחשבת בתנאי ההעסקה או בגיל של העובדים במכרות. וזה יצר "אי נעימות" בחדרי הדירקטוריונים בקומות העליונות של מגדלי ההנהלות באירופה כמו במקומות אחרים.

מצבר רכב חשמלי
הפחתת העלות של מצבר לרכב חשמלי היא המפתח להנגשת תחבורה ירוקה לציבור. צילום: רנו

עתה התפרסם דיווח בעיתון הגרמני "walt am sonntag" – כי בשנים הקרובות חברות המייצרות מצברי ליתיום בגרמניה יהיו בעלות מקור משלהן לחומר הגלם היקר – בגרמניה עצמה. המקור לליתיום יהיה המים באיזורים העמוקים ביותר של נהר הריין כמו גם מתחנות כוח המנצלות אנרגיה גיאו-תרמית. על פי הבדיקות הראשוניות – המקורות האלה מכילים בין 200 ל-400 מיליגרם של ליתיום לליטר.

• למקור

• אולי נוותר בכלל על ליתיום וקובלט?

בניסויי מעבדה שערכה חברת האנרגיה EnBw התגלה כי תהליך הפקת הליתיום ממים קל למדי והיא הודיעה כי בקרוב תחל בפיילוט של הפקה בקנה מידה רחב במתקן הדגמה שיוקם במיוחד למטרה זו.

ים המלח ממצוקי דרגות
גם בים המלח יש ליתיום אם כי בכמות פחותה. צילום: רוני נאק

על פי אותו פרסום בגרמניה חברת אנרגיה נוספת בשם וולקן בוחנת ניסוי בקנה מידה רחב על בסיס תחנת כוח גיאותרמית הנמצאת באינשהיים עוד במהלך השנה הנוכחית. על פי הנהלת וולקן שנת 2021 תתמקד ביצירת תהליך תעשייתי רחב היקף להפקת הליתיום כאשר כניסה לייצור מלא צפויה בשנה העוקבת. עם יעד של 2000 טונות שיופקו מדי שנה.

במידה והניסויים אכן יוכיחו עצמם ואפשר יהיה להפיק ליתיום בתהליך זול הרבה יותר ובהיקף גדול יותר מהכרייה הנוכחית. מה שיוביל בהמשך להורדת העלות הכבדה ביותר של רכב חשמלי – עלות הסוללה – דבר שעשוי להוריד משמעותית את מחירי המכוניות החשמליות העתידיות ולהנגיש אותן לכולנו. אגב, גם בים המלח "שלנו" יש ליתיום. על פי ויקיפדיה בשיעור של כ-20 מיליגרם ליתיום לליטר.

צפו גם בזה

קיבל הארכה: מפעל ניסאן בברצלונה ממשיך לפעול

אחרי מרתון של שיחות עם נציגי העובדים ניסאן אירופה החליטה לדחות בשנה את סגירת מפעלה בספרד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 + seventeen =