רוני נאק
אם לשפוט לפי הטרפת שבאולמות התצוגה של סקודה – נראה לנו כי סקודה קארוק עתידה להיחטף מהר יותר מלחמניות במוצאי הפסח. אז מיהרנו לקחת את הגרסה המעניינת יותר בעינינו – זו עם מנוע ה-1.0ל' – לסופ"ש חטוף בין טילים וטיפטופים כדי לראות האם יש בשורה בסקודה קארוק.
התמצית
זה יכול להיות מצחיק אם לא היה נכון. אין שום דבר חדש – יעני שלא ראינו כבר – בסקודה קארוק. רכב הפנאי החדש הזה מסקודה מורכב מתלכיד מושלם של מק"טים ממחסן החלפים של קבוצת VW. הפלטפורמה היא MQB המשמשת את סיאט אטקה (משווקת בישראל מעל לשנה) ועוד מעל 10 דגמים שונים בכל ארבעת מותגי הקונצרן (פולקסווגן קאדי של המסחריות לא על MQB – רק שתדעו כן?). גם יחידות ההנעה שבהיצע מגיעו מהמדף של "מנועים חדשים" ובהם מנוע ה-1.0ל' שבמבחן, 1.5ל' חדש ודיזל 2.0ל' מוכר. העברת הכוח היא DSG עם 7 הילוכים או ידני עם 6 (בגרסת כניסה תיאורטית למדי בנוכחותה עם תג מחיר של 130 אלפי שקלים). הנעה כפולה יש רק בדיזל – כל היתר הנעה קדמית.
למנוע ה-1.0ל' 3 צילינדרים, מגדש טורבו והזרקה ישירה. התפוקה עומדת על 115 כ"ס ב-5,000 סל"ד ו-20.3 קג"מ ("בשרניים") שמגיעים ב-2,000 סל"ד. אולם לצד הנתונים החביבים המנוע הזה מצטיין בפעולה חלקה – מאד לא אופיינית למנוע 3 ציל' – כל עוד אתם בשליש התחתון של הסל"ד. החיספוס התלת צילינדרי מגיע בלחיצה עמוקה, תחת עומס וסל"ד גבוה. תיבות ה-DGS התבגרו יפה ופעולתה חלקה ונכונה מתמיד. באובססיה לצמצם צריכת דלק התיבה ממהרת לעלות הילוכים ולא אחת מצאתי עצמי ב-50 קמ"ש על הילוך שישי ומתחת לעקומת הכוח. התיבה מגיבה מהר מאד לקיק דאון או ליטוף של משוטי ההילוכים בגב גלגל ההגה ואז תוכלו לראות איך היא מורידה בבת אחת מהילוך 6 להילוך 3 כדי שהמנוע יצליח להזיז כאן דברים.
רכב המבחן הגיע ברמת איבזור סטייל – ולצד גימיקים כמו הקרנת הלוגו של סקודה על המדרכה או עשרה גוונים של תאורת אמביאנס יש גם אביזור חשוב:בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב אקטיבית, בלימת חירום, פנסי FULL LED אדפטיביים עוקבי פניה ועוד איבזור נוחות רב שאת כולו תוכלו להוריד מהמפרט של סקודה קארוק ממש כאן. וכל ההקדמה הזו חשובה כי ההרגשה מאחרי גלגל ההגה (מצופה עור וקטום – מיינד יו) היא שלא חסכו עליכם. וזה בסדר כי גם אתם לא חסכתם עליהם. 150,000 שקלים. זה המחיר.
אז איך נוסע?
בתוך העיר ההיגוי קל והמנוע חרישי. בקרת אקלים נושפת אוויר צונן יחסית בשקט וזה בתכל'ס כל מה שצריך. תשמחו לדעת כי גם בעיר יש בלימת חירום אפקטיבית – אוטונומית. וכאן בכרך, עם הרבה מומנט בסל"ד נמוך, לא מורגש מחסור מהותי בכוח. בין איתור מקום חניה בקומה העמוקה של שרונה, לצליחת כביש 5 בעומס – כל עוד אתם בטורי הפקקים הנמשכים או בנהיגה איטית סקודה קארוק מתמודד נפלא עם מה שהעיר משליכה לעברו – גם אם זה פסי האטה לא סבירים, פתחי ביוב שקועים מדי או חתול שחור החוצה את הרחוב בריצה (חמסה חמסה).
עם שני ילדים ולברדור העסק משנה צורה. מחוץ לעיר מורגש מחסור בכוח וצריך לסחוט את המנוע כדי שיפיק את המיטב. המנוע הזה כבר קיים בסקודה אוקטביה ועושה עבודה נהדרת – אבל כאן עליו להתמודד עם משקל רב יותר ועם מקדם גרר פחות יעיל. תאוצות בין 80 ל-120 קמ"ש ייקחו קצת זמן, כ-10 שניות, והרבה סל"ד. מעל לזה – הגרר מתגבר מאד והמנוע צריך לעבוד ממש קשה.
• הצעה פרטית לקיה ספורטאז' 2018
נוחות הנסיעה טובה מאד. כך גם בידוד הרעשים מכל מקור, ומערכת שמירת הנתיב עובדת מצוין (כולל בלימונת "יאללה תתעורר" אם תעזוב את גלגל ההגה יותר מדי זמן). כיול המתלים מאזן היטב בין תמיכה לרכות, ואני כלל לא פוסל נהיגה ארוכה ליעד בתוך טווח הטילים כדי לטבול במעיין נסתר בגולן. מאחור, תא מטען גדול מאד, שימושי ביותר עם 500 ליטרים ומדף שקל להסרה. עוד מאחור, יש מרווח טוב לגוף ולראש, פחות מוצלח לרגליים בעיקר בגלל בסיס גלגלים לא מאד ארוך – 263.8 ס"מ (קיה נירו עם 270 ס"מ).
פחות מרשים
צריכת הדלק. קצת מאכזב למען האמת. כ-10.0 ק"מ/ל' בתוך העיר וכ-12.8 ק"מ/ל' בנהיגה בין עירונית. מקרה קלאסי שבו המנוע קטן הנפח צריך לעבוד ממש קשה ואז צריכת הדלק עולה? (ראו ערך סובארו XV 1.6ל' מול 2.0ל'). המנוע הזה מפיק 15.0 ואפילו 16.0 ק"מ/ל' באריזות קטנות ואירודינאמיות יותר.
ויש עוד. לא השתגענו על איכות דיפוני הדלתות בחצי התחתון של הדלתות הקדמיות ובדלתות האחוריות. מרגיש חלול ולא איכותי – ביחס לשאר חלקי הקבינה.
ולראשונה מזה זמן יש לי גם הערה לגבי הדינמיות. בבלימה מאד חזקה – ממהירות שרואים בדרך כלל בין שטוטגארט למינכן – סקודה קארוק "שט" מצד לצד והפגין חוסר יציבות תוך כדי שקיעת חרטום עמוקה מאד.
לסיכום
בחודש שבו בשוק הרכב הישראלי מתווספים ארבעה רכבי פנאי חדשים (סקודה קארוק, דאצ'יה דאסטר, סיטרואן C3 איירקרוס ו-ג'יפ קומפאס) קשה מאד לבלוט מעל להיצע. סקודה קארוק לא מביא לקבוצה הזו שום דבר חדש למעט הסמל של סקודה על חרטומו של רכב פנאי בינוני במידותיו. לצד חבילת איבזור נוחות ובטיחות מרשימה, יחידת הנעה מתקדמת – אין בשורה ברמת המוצר או במחיר. הבשורה מגיעה בכך שסקודה קארוק מתאימה מאד למר ישראלי – וסקודה לטעמי נמצאת על הסף של להיות רכב הפנאי הנמכר ביותר בישראל – עם ROI עדיף על הקוריאנים ובתנאי שתהיה אספקה.