תומר הדר
בעוד שבישראל, מאז שנות ה-70, סובארו נחשבה למותג אמין ובסיסי, לפחות עד השנים האחרונות אז רכבי סובארו עברו שדרוג מיצובי בארה"ב סובארו נחשבה עוד משנות ה-80 למכונית שיכולה לנסוע לכל מקום, בשלג, בבוץ, בכל מצב בעצם – וגם להגיע.
בהתחשב בעובדה שעד להגעת סובארו, עבור אמריקאים רבים שחיים במדינות הצפון החלופה היחידה הייתה לרכוש רכב שטח אמיתי, מדובר במהפכה של ממש. משום שכך, אמריקאים רבים רוכשים חיבה מיוחדת לסובארו-ולכן החברה הודיעה השבוע שהשנה היא שנת חגיגות ה-50 לסובארו בארצות הברית. מזל טוב.
• לחסוך אלפים ברכישת סובארו חדשה
סובארו ארה"ב נוסדה ב-15 בפברואר 1968 על ידי מלקולם בריקלין והארווי לאם (שמכר רהיטים לפני שמכר סובארו). בתחילת הדרך לא עסקו השניים במכירות של מכוניות, אלא דווקא במכירות של זיכיונות לסוכנויות סובארו. באוגוסט 1990 רכשה פוג'י תעשיות כבדות את סובארו ארה"ב. הדגם הראשון של סובארו ששווק בארה"ב (וגם בישראל) החל ב-1968 היה הסובארו 360, מכונית עירונית זעירה בים של אימפאלות, גלקסי ומוסטאנגים. המחיר דאז היה 1,290 דולר, כלומר כ-300 דולר פחות מפולקסווגן חיפושית. עקב המשקל, שהיה קל במיוחד, ה-360 נחשבה לרכב ארבעה גלגלי זעיר- והייתה פתורה מחובת עמידה במבחני ריסוק, למרבה הזוועה.
בשנת 1970 הגיעה לפרק זמן קצר (כמו בישראל ) ה-FF1 ואילו ב-1973 הופיעה הליאונה הזכורה היטב. גם בארצות הברית, הליאונה נקראה GL או DL אך ב-1975 הגיע המהפך המהותי: סובארו הציגה את הליאונה בגרסאות בעלות הנעה כפולה. ב-1978 הגיע הבראט, או "טנדר סובארו" בשמו הישראלי והשגוי להחריד. ב-1989 נפתח מפעל ראשון לסובארו ארה"ב, בשיתוף עם איסוזו באינדיאנה, שם יוצרו הלגאסי- וגם איסוזו רודאו.
כיום סובארו מוכרת בארה"ב מדי שנה כ-600 אלף מכוניות, וזרועה עוד נטויה. אנחנו כמובן מורידים בפניה את הכובע ומאחלים עוד הרבה שנות הנעה כפולה וסימטרית.