רוני נאק
עולם הרכב הוא ג'ונגל סבוך של קשרים, אינטריגות, אגו ושקרים. והמהלך האחרון של ענקית הרכב טויוטה יכול בהחלט להיות אחד מהנ"ל. לא צריך יותר מהצצה חפוזה בעמוד הבית של כל אתר אינרנט של טויוטה כדי לראות שהחברה מושקעת – ועמוק – במכוניות היברידיות. היא די חלוצה בתחום הזה ופיתחה דגמים רבים שגם אתם – היושבים כרגע מול מסך הסמארטפון – אוהבים וקונים בהנחה מינימאלית אם בכלל. מטויוטה פריוס, דרך יאריס, אוריס, ראב-4, CHR, קאמרי, והקורולה החדשה – כולם חטיפי אולם תצוגה כשהאתגר העיקרי של אנשי המכירות היה למלא את הטפסים מספיק מהר כדי שהבאים בתור לא ישתעממו יותר מדי. ובואו לא נשכח את לקסוס – מותג הפרימיום של טויוטה – אשר משתמש באותו הטכנולוגיה. וטויוטה רוצה לשמור על זה בדיוק כך. לפחות כמה שיותר. להזכירם בעבר הלא רחוק טויוטה האמינה שהשלב הבא יהיה תאי דלק, המוזנים ממימן. והשקיעה בזה מו"פ לא מבוטל – אלא שהתעשייה פנתה לכיוון אחר, לעבר המצברים שאנו מכירים היום ופיתוח תאי הדלק נזנח.
טויוטה עתה חוששת להישאר מאחור, בעיקר על ידי קבוצת VW אשר נמצאת בעיצומו של ה-green wash הגדול בהיסטוריה בניסיון לסלק את שאריות הטינופת של דיזלגייט עם הצגת שורה נרחבת של דגמי רכב חשמליים חדשים על אותה פלטפורמה מדולארית וללא פוק אחד של CO2, או חלקיקים מרועשים שישלחו אותך לקבר בטרם עת. נחזור לטויוטה שבינתיים הורידה את מחירי ההיברידיות שלה לרמה של רכב רגיל (גם הודות לרגולציה) והנה אפשר היום לרכוש קורולה היברידית במחיר של קורולה לא היברידית. אבל זה כבר לא מספיק. בעיקר לנוכח גל צונאמי של יצרני רכב סיניים אשר צצים עם דגמים חשמליים רבים. וסין, אם עוד לא הקשבתם בכיתה, היא שוק הרכב הגדול בעולם – כמעט פי שתיים מזה שבמקום השני, ארה"ב. והם מכתיבים את הכללים, כאשר אחד הכללים הוא הפחתה בזיהום האוויר. כך שעתה עם תמיכת המדינה יכולים המותגים הסיניים לזנוח את הניסיונות לעשות מנועי בנזין נקיים (חסם עיקרי שלהם מלהיכנס לשוק האירופאי בשעתו), ולתת גז – או לא – על הפיתוח של מכוניות חשמליות החומקות מהדרישה לתקן זיהום אוויר.
• מבחן דרכים טויוטה ראב-4 היברידי החדש
ובכן על ידי שחרור של 23,740 פטנטים בתחום של מכוניות היברידיות – טויוטה מקווה להישאר יותר זמן בראש הפירמידה כיצרנית מכוניות עם פליטה מזערית – בזמן שתעשיית הרכב מנסה לפצח את הבעיות החדשות הניצבות בפניה עם מכוניות חשמליות: זמינות של חומרי גלם למצברים, טווח נסיעה קצרים, זמני טעינה ארוכים ומשקלים כבירים. כך טויוטה תרוויח לעצמה יותר זמן כדי להתקדם עם פיתוח רכב חשמלי משלה, ותרדים את המתחרים אשר מקבלים בחינם קיצורי דרך להוציא במהירות לשווקים מכוניות העומדות בתקנות זיהום האוויר המחמירות לא רק בסין אלא גם באירופה וארה"ב.