שבת , 20 אפריל 2024
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. הביטו היטב - זה רכב הפנאי בעל היכולת הרבה ביותר בשוק. הוא לא זול, הוא לא מושלם אבל הוא עושה הכל. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. הביטו היטב - זה רכב הפנאי בעל היכולת הרבה ביותר בשוק. הוא לא זול, הוא לא מושלם אבל הוא עושה הכל. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט

רוני נאק

סובארו היו בין הראשונים שעלו על הנוסחה אשר משמשת היום את התעשייה כולה: קחו שלדת פרייבט, צקו מעליה מרכב קשוח למראה ותבלו באביזרים וקישוטים שיתנו נופך של "פנאי". והיום שכולם מייצרים רכבי פנאי – עם יותר או פחות יכולת מעבר לכבישים – כל מה שסובארו צריכה לעשות כדי להישאר צעד אחד לפני כולם הוא לחזור ל-DNA הבסיסי שלה.

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא – אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק

עיצוב ושלדה

ובכן הסובארו פורסטר החדש מטעה למראה. מדוע? מכיוון שהוא מאד דומה לזה שהחליף. אין לי תשובה מדוע סובארו בחרו בשמירה כה הדוקה על המראה של הפורסטר – ו"יופי" מעולם לא היה הצד החזק שלו – אולי שמרנות, או ניסיון לשמור על הייחוד. אין באמת תשובות לכך. אבל לצד ההחלטה הסובייקטיבית האם הפורסטר החדש הוא יפה או מכוער – אין ספק שהעיצוב של המרכב תכליתי ומעשי. השמשות זקופות, התקרה שטוחה, צידי הדלתות נפתחים יחד עם המפתנים כדי לשמור על ניקיון המכנסיים. רק קימורים מודגשים של מכסה המנוע והכנפיים – יחד עם יחידות תאורה אחרות מאחור מבחינים בין הדורות.

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מתלים נהדרים מסתדרים נהדר עם כבישים משובשים כמו זה. צילום: רוני נאק

אבל הדימיון נותר רק על פני השטח – כי מתחת לו מדובר במכונית אחרת לגמרי. זה מתחיל מהפלטפורמה הגלובאלית החדשה של סובארו – אותה אנו מכירים כבר מהסובארו XV החדש (ועתידה לשרת גם את האאוטבק הבא ואת האסנד עם 7 מושבים שיגיע בשנה הבאה). בסיס הגלגלים גדל ב-3 ס"מ ל-267 ס"מ. האורך רק ב-1.5 ס"מ ל-462.5 ס"מ. הרוחב הוא 181.5 ס"מ וזו עליה של 2 ס"מ במימד הזה והגובה נמוך בחצי ס"מ וניצב על 173 ס"מ. עוד באיזורי המספרים נגלה כי מרווח הגחון לא השתנה ועומד על 22 ס"מ ונפח תא המטען עלה ב-15 ל' ל-520 ל'. כל זה מתורגם לחלל פני גדול יותר וסרחי עודף קצרים יותר מן החוץ – וזה טוב לא רק למראה אלא לקבל זוויות מרכב עדיפות בשטח.

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. דווקא אהבתי את הכתום הזה – מזכיר לי KTM והאיכות הכללית טובה מאד. צילום: סובארו

קבינה

תא הנהג ויתר הקבינה מבוצע בשתי רמות איכות מעל לדור הקודם. אין כאן נהייה אחרי לוח מחוונים ווירטואלי או גימיקים מיותרים אחרים. אלא עיצוב תכליתי כשלכל פריט יש פונקציה ברורה. האיכות הכללית טובה מאד – וגם המראה הרב-מפלסי והתלת ממדי של הדשבורד מצא חן בעיניי. עוד גיליתי שמחשב המידע בעל מסך עם רזולוציה מצוינת, ומסך המולטימדיה מסתתר מאחרי לוח זכוכית וכולל את כל הקישוריות שצריך (וגם שכבה שניה – מקומית – עם WAZE ואפליקציות נוספות). תגלו שיש אנימציה חביבה במחשב הדרך להדלקת האורות, הפעלת מאותתים או אורות בלימה (על ידי הנהג או מערכת האייסייט הסטנדרטית).

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. קבינה סופר מרווחת. חלונות גדולים וזקופים יוצרים שדה ראיה שאין שני לו – ויש גם גג שמש ענקי. צילום: סובארו

המושבים מרווחים מאד ועל הצד השטוח של המשוואה. מושב הנהג החשמלי של גרסת הספורט מתכוון לכל מימד ואף נהנה מתמיכת גב ברת כיוון. שורת המושבים השניה מאד, מאד מרווחת. יש המון מקום לרגליים, לגוף ולראש. אחד המושבים המאווררים והמרווחים שיש. עוד תגלו שהכניסה לשם קלה במיוחד בשל הזווית הרחבה באופן פריקי של פתיחת הדלת – עוד פיצ'ר ייחודי לסובארו. שני שקעי טעינה המספקים 2.1 אמפר ישמרו את הטלפונים של הילדים רוטטים וחממים לכל משך הנסיעה.

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. תא המטען גדל ל-520 ליטרים ואפשר לשטח את המושבים. הידיות הקטנות שהיו לקיפול המושבים מתא המטען – נעדרות הפעם כמו גם קיפול מראות חשמלי. מוזר. צילום: סובארו

הנעה

בתחום ההנעה אנו פוגשים כאן לראשונה בישראל מנוע בוקסר 2.5ל' אטמוספרי. המנוע הוא מדור המנועים החדש – FB – ומפיק באמצעות הזרקת דלק ישירה 182 כ"ס ו-24.3 קג"מ. זה שיפור נאה ביחס לתפוקה של מנוע ה-2.0ל' שעמדה על 150 כ"ס ו-20 קג"מ. וכרגע זה המנוע היחיד בהיצע של הפורסטר. כמו אצל קודמו גם כאן הכוח עובר לכל הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית רציפה. בדור הזה יש טווח רחב יותר של יחסי העברה כמו גם פיקוד אגרסיבי יותר שנותן תחושה מדורגת של הילוכים אמיתיים. תפעול התיבה נעשה דרך ידית ההילוכים, משוטים בגב ההגה או מעבר של פיקוד ה-Si דרייב – למפת הניהול האגרסיבית יותר אשר משנה את האופי של המנוע, תיבת ההילוכים והורדת הכוח.

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. רב יכולת. על כביש הררי מפותל או שביל בוצי ומחורץ – פורסטר מרגיש בבית. צילום: רוני נאק

נהיגה

נסיעת המבחן לקחה אותנו לצפון, מרגלות החרמון כפי שאתם רואים בצילומים. בעיר כיול המתלים המצויין של סובארו מספק נוחות נסיעה טובה וספיגה נכונה של מהמורות ושברים. הקבינה מוצקה מאד ואין קרקושים כלל – ומערכות הבטיחות האקטיביות פעילות כל העת ולפחות פעמיים עצרו אותי ברוורס לתוך רכב אחר או עגלת סופר סוררת. תנוחת הנהיגה הגבוהה מאד בולטת כאן והיא מקבלת חיזוק מחלונות ממש זקופים. התוצאה היא ראות החוצה שאין שניה לה – ושליטה טובה במרחב.

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. רוצה לשלג ולגשם – תנו לו דלות אחיזה והיתרון רק הולך והופך ברור יותר. צילום: רוני נאק

 פירוט מלא כאן

מחוץ לעיר סובארו פורסטר החדש מהיר. הוא ישייט באופן טבעי בקצב מהיר יותר מזה שעל התמרורים של כביש 6. ובגשם הכבד שירד בימי המבחן גילינו שמערכת אייסייט לא מתרגשת משמשה רטובה או מגבים החולפים על פני החיישנים. זיהוי הנתיב, והזיהוי של מכוניות לפנים וכאלו הנכנסות ומשתלבות ברווח – נהדר גם כשאני התקשתי לראות מבעד לחלון. עוד אהבתי את התפקוד של האייסייט בפקקים – פשוט להציב את המהירות ולתת לה להשתרך אחרי הרכב שבפקק.

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. אייסייט מתפקד נהדר בפקקים ויחד עם שמירת הנתיב אפשר לזחול בכיף. צילום: רוני נאק

שמירת הנתיב אסרטיבית למדי – זה הצחיק אותי שהחיווי שלה הפוך מזה של כל השאר. לבן כשהכל כשורה, ירוק כשהיא מתערבת ומתקנת את הנתיב. אבל חשוב מזה יש חיווי קולי נוכח מאד כשאין זיהוי לנתיב והמערכת אינה פעילה – דבר שחסר אצל רבים אחרים.

בעליה לגולן יש כמה פניות שאני מאד אוהב – ומכיר – ובמצב ספורט הפורטסר עף אותן למעלה בקצב מאד יפה. חששתי שמא הפלטפורמה החדשה תהיה אנמית עם הנהגות כביש של מגהץ אדים. אלא שבפועל גיליתי מכונית שכיף לנהוג אותה, מגיבה נכון להרפיה מהדוושה וזורמת בהרמוניה בין פניה לפניה. בהחלט קפיצת מדרגה ביחס לשני הדורות האחרונים של הדגם ומזכיר את המצויינות שהייתה שם פעם לפני שסובארו שמה מסגרות לחלונות.

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מרווח הגחון שימושי מאד בכל שביל הגיוני ומערכות בקרת המשיכה מעודכנות ויעילות מתמיד. צילום: רוני נאק

שטח

ואז יש את השטח. בוצי, חלקלק, סלעי בזלת חשופים, מעברי מים עמוקים. לא מאד השתגעתי, בכל זאת לבד בשטח וכל זה – אבל אני יכול לומר שלא היה מקום שרציתי להגיע אליו שהפורסטר לא הביא אותי לשם. בעזרת XMODE  מעודכן שהתמודד עם הצלבות ובוץ גולנואידי חלקלק – באופן יעיל מאד, מרווח גחון שימוש ביותר של 22 ס"מ ויכולת צליחה מצויינת של שלוליות עמוקות למדי.

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מעבר למצב שטח ומחשב הדרך מספק מידע על זוויות השיפוע – נייס! צילום: רוני נאק

מורדות תלולים מתוקלים עם בקרת ירידה במורד שעובדת נהדר ובאופן חלק ללא הגירגור של פעם – ושינוי יחס ההעברה של התיבה הרציפה מורגש בעליה וגם בירידות תלולות ומאד חלקלקות שפגשתי למרגלות החרמון. בסופו של דבר אם לא תגזימו – הפורסטר יעביר אתכם בכל שביל הגיוני-אך-משובש בקלות רבה. אל תצפו לצאת איתו למסע מעלות בנגב ולחזור שלמים – זו אינה הגדרת התפקיד. בהקשר הזה אציין לשלילה את הגלגל הרזרבי הדקיק ואת חוסר האפשרות להגביהה את הרכב – גם לא את 2 האינצ' שהחוק מתיר – בשל הכיול של מערכת האייסייט.

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. שילוב של מערכות אקלטרונית עם שלושה דיפרנציאלים ומתלים יעילים מאפשרים התמודדות קלה עם כל שביל. צילום: רוני נאק

המשקל העצמי גם עלה: מ-1,525 ק"ג של גרסת XS היוצאת ל-1,610 לגרסת הספורט הנוכחית שזה רק 6 ק"ג פחות מהטורבו הקודמת (שהייתה אחת המתוקות אם לא "ה").

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מה חסר בצילום? אתה ליד המדורה! צילום: רוני נאק

סיכום

סובארו פורסטר תמיד היה all-rounder מצויין. ועכשיו הוא עולה עוד יותר ברמה עם חבילת בטיחות חדשה ויעילה מאד, מערכת XMODE מעודכנת שמתמודדת טוב יותר עם השטח, ואיכות כללית הרבה יותר טובה משל הדור היוצא ובעיקר משל מתמודדים לא-יפניים אחרים. וזה מורגש בכל נקודת מגע בקבינה ועל פני כל כביש משובש או שביל מדורדר. הוא שומר על האופי הבוקסרי שלו עם צליל אופייני וצרוד של המנוע – וגם שאינו מושלם ואפשר היה לקבל NVH מעט טוב יותר או תמיכת מושבים עמוקה יותר – יש לפורסטר החדש יתרונות יחסיים רבים על פני האחרים. צריכת הדלק המבחן עמדה בין 12 ל-10 קילומטרים לליטר (בינעירוני מול שטח) – סביר למדי ודי צפוי מול נפח המנוע המוגדל. מחיר גרסת הספורט הוא 200 אלף שקלים ולזה יש להוסיף 5 שנות אחריות – סובארו פורסטר הוא טעם נרכש ולא כל אחד יבין זאת. בעיניי הוא ניצב כרגע קומה אחת מעל לרכבי הפנאי האחרים – לא בגלל היופי אלא בזכות ערכיו המוספים.

מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. מאד דומה לדור היוצא - אבל המרכב מעט יותר מודגש, בסיס הגלגלים ארוך יותר והגג נמוך יותר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו פורסטר ספורט. כל זה בסוף כדי להביא אתכם למקום נפלא כמו המעיין הזה. צילום: רוני נאק

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

One comment

  1. זה עניין של זמן עד שיהיו בארץ אנשים שידעו לכייל מחדש את האייסייט לטובת הגבהה מותרת בחוק – זה לא אמור להיות מדע טילים. צריך לקרוא על זה קצת בפורומים מחו"ל… האינפורמציה שמקבלים בארץ מהיבואן היא בדיחה במקרה הטוב.

להגיב על ג לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twenty − fifteen =