שבת , 27 אפריל 2024
טסלה סייברטראק. גם הכבש החשמלי והמתלה האחורי שיורד והסייברקוואד שמעל - לא יגיעו ליצור סדרתי. צילום: טסלה

טסלה סייברטראק – הבעיות ממשיכות להיערם

רוני נאק

באירוע המסירות הגלקטי הראשון של טסלה סייברטראק, באוקטובר, אמר מאסק כי בכוונת החברה להגיע לקצב יצור שנתי של 250 אלף יחידות במהלך שנת 2025. אולם המציאות היא שטסלה כיום רחוקה מאד מיעד היצור הזה כשאחד מצווארי הבקבוק המעכבים את העתיד הוא היצור של אותן סוללות 4680 שכ-1400 תאים כאלה אמורים להיות במארז הסוללות של הסייברטראק.

סוללת 4680 בצד שמאל מול סוללת 2170 שיש בכל טסלה שעל הכביש כיום. צילום: פאנאסוניק

• למקור באתר רויטרס

הבעיה העיקרית עם סוללות 4680 – כך לפי דיווח שהגיע לסוכנות הידיעות רויטרס מ-9 מקורות שונים (whistleblowers) – הוא בתהליך הציפוי היבש של האלקטרודות בסוללה. היכולת להאיץ את קצב יצור הסוללות, על ידי מעבר מציפוי רטוב לציפוי יבש, היה חלק מרכזי בתחזית היצור של החברה לפני כשנתיים. על הדרך, גם עלויות היצור היו אמורות לרדת ואפילו התהליך אמור היה להיות סביבתי יותר. לפי אותם מקורות פנימיים, טסלה עדיין לא פיצחה את תהליך הציפוי היבש באופן שיעבוד לא רק במעבדה אלא גם בקנה מידה תעשייתי נרחב ובמהירות היצור הדרושה כדי לעמוד ביעדים המוצהרים.

מארז סוללות 4680. בסייברטראק נדרשים כ-1400 תאים של 4680. צילום: טסלה

נכון להיום, כך לפי רויטרס, הגיגה פקטורי בטקסס מצליח לייצר סוללות 4680 בכמות שתספיק ל-24 אלף סייברטראק בשנה – זה רק 10% מהיעד שמאסק הצהיר עליו. חישוב פשוט מעלה כי על טסלה לייצר 340 מיליון תאי 4680 בשנה כדי לעמוד ביעד היצור של הטנדר החשמלי. על פניו, לצד הפתרון הכימי של הציפוי היבש, כל שנדרש הוא הקמת מפעלי סוללות נוספים, אלא שכרגע מה שיש לטסלה (למעט המפעל באוסטין), הוא יכולת יצור מוגבלת במפעל בפרימונט קליפורניה וכן תכניות להקמת שני מפעלים נוספים עם שותפתה פאנאסוניק וזו רק הניחה את אבן הפינה למפעל הראשון.

סוללות 4680 בעלות חשיבות נוספת לטסלה מכיוון שהן אמורות להניע דגמים נוספים של היצרנית ובהם גם את הטסלה הקטנה וה"זולה" שתהיה אמורה לעלות בארה"ב כ-25 אלף דולרים אבל עדיין אין לה תאריך השקה.

לא רק עיבוד מרכב הפלדה בעייתי – מכשולים רבים נוספים בדרך ליעד היצור של 250 אלף טנדרים חשמליים בשנה. צילום: טסלה

בין שאר הדברים שעלו מהמידע שנידבו המקורות הפנימיים עולה כי בתהליך הציפוי המהיר עשויים להיווצר פגמים בשל המגבלות של המכבשים והרולרים אשר לוחצים את התרכובת הכימית למעין "נייר כסף" שאז מגולגל לסוללה. פגמים אלו יוצרים פני אלקטרודה בעלות פני שטח ועובי לא אחידים ולטסלה עדיין אין תהליכי ביקורת יצור מעודכנים כדי לדעת האם הסוללה שלבסוף תגיע לרכב – תקינה ב-100% או שיש לפסול אותה. בהחלט מחשבה מטרידה.

בכל מקרה, טסלה ממשיכה ופורצת דרך במקומות שאחרים עדיין לא מעזים. לצד הצהרות בומבסטיות ויעדים שאינם ברי השגה בהחלט שאי אפשר שלא להעריך את המחשבה מחוץ לקופסה ואת הניסיון לחדש. גם אם על הדרך, לקוחות טסלה והציבור הרחבף הופכים לשפני הניסיונות של מאסק.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

2 comments

  1. הרכב הזה מאוד מגושם , נראה מבחוץ כמו ..קופסת סרדינים מתכתית , התכנון נראה כמו תלוש מעולם אחר , אולי מתאים לכוכב מארס ולא לכדור הארץ שלנו

  2. מדברים על הכישלונות של טסלה כאילו זה משהו מרשים אבל על ההצלחות של NIO שלא מזמן הציגה רכב חשמלי 1000 קמ אף אחד לא מציג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 + 2 =