רוני נאק
עכשיו כשהקיץ בישראל מסובב את חוגת הטמפרטורה לרמה-"11", זה בדיוק הרגע שבו תרצו שלרכב החשמלי תהיה סוללה גדולה – ענקית אפילו. הטמפ' הגבוהות מציבות שורה ארוכה של אתגרים בפני רכב חשמלי ומבלי להכנס לפרטי הפרטים נספר כי הכל מתורגם לשורה תחתונה של טווח נסיעה שמתקצר באופן משמעותי. במקרים מסויימים אפילו בעשרות אחוזים ביחס לטווח הרשמי שגם לגבי הציבור כבר סקפטי למדי.
הכירו את XR86
ראשית תרגום – XR בא לספר לנו על extended range או "טווח מוארך" את זה הרכב החשמלי של סקייוול משיג בעזרת סוללה בעלת קיבולת של 86 קוט"ש -ביחס ל-72 קוט"ש שבגרסת LR של הרכב. כך שהטווח המתקבל הוא קרוב יותר ל-500 ק"מ מאשר ל-400 ק"מ. לכאורה פער לא גדול אבל בפועל – כך גילינו – בעל משמעות רבה.
עוד חשוב לציין את טעינת ה-AC התלת פאזית עד 11 קו"ט וגם טעינה מהירה של עד 75 קו"ט מעמדות DC. וגם את האחריות לסוללה של 8 שנים או 150 אלף ק"מ (5 שנים על שאר הרכב).
חבילת האבזור – רמת פרימיום כאמור – כוללת לוח מחוונים דיגיטלי 12.3 אינץ' לידו מסך מולטימדיה 12.8 אינץ'. קישוריות בלוטות', חיישני תאורה וגשם, פנסי LED, גג שמש פנורמי מוצלל, שמשות פרטיות, מושבים עם ריפודי עור והזחה חשמלים לקדמיים, משטח טעינה אלחוטי, שקע V2L של 2.2 קו"ט בין המושבים, בקרת אקלים מפוצלת וכמובן מערך סיוע ובטיחות אקטיבי (דרגה 6 מתוך 8).
המחיר של סקייוול XR86 עומד על 244,900 שקלים, כ-20 אלף שקלים בלבד מעל למחיר הגרסה בעלת הסוללה של 72 קוט"ש.
נהיגה
מסלול הנסיעה הארוך לקח אותנו מהמרכז לחלק הצפוני של עמק החולה – יש יאמרו מורדות הר דוב. את הדרך הלוך וחזור עשינו עם טעינה אחת בלבד (בתחנת סונול ראש פינה) אליה הגענו בנהיגה בקצב רגיל לגמרי. קצב שבו היינו נוהגים בכל רכב בעל מנוע בעירה פנימית. התופעה הזו של רכבים חשמליים הזוחלים בכבישים בנסיעה "רגועה", עם חלונות סגורים וללא מזגן – יוצרת יותר בעליות מאשר שהיא מנסה לטפל בחרדת הטווח של הנהג שמזיע מאחרי ההגה.
גם אם לא יצאה הודעה רשמית מצד היצרן או הנציג שלו בישראל, קבוצת כדורי, התחושה מאחרי ההגה טובה יותר מזו שפגשנו בעבר בסקייוול. נראה כאילו המוצר התבגר טוב ונעשה מהודק ומדויק יותר. ריסון המתלים טוב יותר וחווית האיכות עדיפה.
חזרה לנהיגה. עם סוללה גדולה בעלת רזרבות טובות, מערכת המיזוג עבדה כל העת וקצב הנהיגה – כאמור היה מהיר ובישור קו עם התנועה שסביב. העין פחות נדדה למחשב הדרך – שלרוב לא מוסיף בריאות. בכביש הפתוח נוחות הנסיעה טובה מאד, רעשי הרקע נמוכים ואינם נוכחים ואפשר בהחלט ליהנות מהדרך. התנהגות רהוטה על כבישים מפותלים מעולם לא הייתה בתפריט של SUV גדול בקבוצה D – זה פשוט לא בהגדרת התפקיד. אולם ההתרשמות שלנו נראה כי העסק מעט יותר טוב. המסקנה העיקרית היא שאם במקרה תגיעו מהר מדי לסיבוב מפתיע בחדותו (אולי בשל וויכוח פוליטי סוער עם יושבי הרכב) – הסקייוול לא יפתיע ויתפקד באופן בטוח – גם במצב קיצון.
בתוך העיר לרכב החשמלי יתרונות רבים. כמו האחרים גם XR86 מציע תנועה שקטה מאד בעיר והוא עושה זאת עם נוחות טובה מאד ומערך מצלמות היקפיות. יש סייען זחילה בפקקים וגם סייען חניה אוטומטית. אמריקה!
גיחה מהירה (וזהירה) לשביל עפר לימדה אותנו כמה דברים. הראשון שניתן בהחלט לטייל עם הסקייוול בשבילים ורק לשמור על הסוללה שבגחון – עם מרווח של 160 מ"מ צריך להיזהר – זה לא רוביקון. יחד עם זאת נוחות הנסיעה בקצב איטי בשבילים נהדרת, אפשר לנצל את הבלימה הרגנרטיבית במצבה המקסימלי כדי לשמור על קצב איטי במורדות וגם בבקרת ירידה במדרון אם תרצו עוד שכבת הגנה. הממדים הגדולים של חלל הפנים והיכולת הזו בהחלט שיכולים להיות פתרון נחמד למשפחה מטיילת וגם…חכו לזה…לספק 220 וולט לתאורת הקמפינג ואפילו לבישול. 2.2 קו"ט בכ"ז.
סיכום
גרסת XR86 של סקייוול ET5 היא ללא ספק הביטוי המוצלח ביותר של הדגם הזה עד כה. לסוללה הגדולה יותר יש יתרונות רבים לא רק בטווח הנסיעה נטו אלא גם באופן השימוש היומיומי ברכב שקרוב יותר מתמיד לזה של רכב בעירה פנימית רגיל ודורש פחות התעסקות עם הטווח ונקודות הטעינה הציבוריות (הלוקות באמינות לקויה) לאורך הדרך. עם חבילת האבזור הבכירה ועם היכולת החדשה – בהחלט שהיינו שמים את ה-XR86 ברשימה הסופית של SUV חשמלי גדול.