רוני נאק
כבר כתבנו בעבר שיש מאמץ גלובלי עצום כדי למצא תחליפים זולים וסביבתיים לחומרי הגלם הבסיסיים של סוללות ליתיום-יון. לאמור תחליפים ל-ליתיום, קובלט וניקל שהם המרכיבים העיקריים בסוללות בעלות צפיפות אנרגטית טובה, יציבות כימית סבירה ומחזורי טעינה מספקים לאורך חיי הרכב. בהחלט שהתעשייה משקיעה המון כדי למצא פתרונות כימיים חדשים כדי להפחית את עלויות היצור של הסוללות (הפחתת עלויות שככל הנראה לא באמת תגלגל ללקוחות…).

• כך תנהלו את חרדת הטווח עם רכב חשמלי
ובכן מכיוון לא צפוי מגיעה ידיעה יוצאת דופן. יצרנית הסוללות השוודית Northvolt וחברת היערות הפינית-שוודית Stora Enso מנסות לפתח סוללות מתוצרת הלוואי של יערנות (להלן כריתת יערות) בשם עצן. החומר הוא פולימר אורגני מורכב המרובד בדפנות התאים בצמחים רבים, מה שהופך אותם לקשיחים ו"עציים".

אותו חומר הקושר יחד את סיבי העץ, מהווה 20-30% ממסת העץ ולרוב היה נשרף ליצור אנרגיה מביו-מאסה. הירידה העולמית בשימוש בנייר, חייבה את החברות שבתחום להשקיע במחקר ופיתוח, ולמצא לחומר הגלם המתחדש יישומים חדשים.
"הפחמן הקשיח המבוסס על ליגנין (עצן – בעברית) שלנו… יבטיח את האספקה האירופית האסטרטגית של חומרי גלם הדרושים לאנודה בסוללות", אמרה ראש יחידת הביו-חומרים של Stora, יוהנה הגלברג, בהצהרה המודיעה על ההסכם בין החברות.

נורת'וולט רכשה בפברואר השנה מפעל ישן לעיבוד נייר שהיה בבעלות Stora במטרה להפוך אותו למפעל ליצור אנודות לסוללות עד סוף 2024. לדבריה למפעל תהיה קיבולת ייצור שנתית של למעלה מ-100 GWh.
יצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן השקיעה מאות מיליוני דולרים ב-Northvolt על מנת להבטיח אספקת סוללות לכלי הרכב החשמליים שלה. כך נמסר ברויטרס