רוני נאק
איך שדבר אחד קטן יכול להרוס. וזה לא סוד גדול שהתיבה הרובוטית שהייתה לפוקוס הרסה את המוניטין של מכונית אשר מכל נקודת מבט אחרת הייתה מהטובות בקבוצה שלה. עתה פורד ניצלה את העידכון האחרון של הדגם כדי לנסות ולדבר ללב שלכם
מה חדש?
לא מדובר כמובן בחידוש שורשי שכן הפוקוס כפי שאנו מכירים אותה הושקה עוד ב-2010 וקבלה מתיחת פנים לפני כשנתיים. השנה – אם תרצו – זה העידכון של המתיחה ההיא אשר מתרכזת בעיקר בחרטום מעוצב, פנסי חזית ומסיט רוח תחתי. מאחור תקבלו את כל האופי של פנסים אחוריים מעוצבים וזהו. גרסת הטיטאניום מגיעה בסטנדרט עם חישוקי 18 אינץ' נאים מאד.
תא הנוסעים לא שונה מהותית בארכיטקטורה שלו. זו לא שונתה כלל. יש מערכת אנדרואיד מקומית עם מסך מגע 9 אינטש' המצויידת כבר ב-WAZE ויכולת למימשוק מלא לכל סמארטפון. בסיס הגלגלים של 264.8 ס"מ לא השתנה ויש לזה השלכות לגבי חלל הפנים לנוסעים מאחור. זה טוב אבל לא מצויין. בעיקר המרווח לרגליים.
גרסת טיטאניום מאובזרת בעושר רב וכוללת גם חבילת בטיחות מתקדמת – CITY STOP – 6 כריות אוויר ועוד וגם שבכה קדמית אקטיבית (נסגרת בשיוט מהיר כדי לשפר מקדם גרר) ומעוטרת כרום, פנסי יום LED, שמשות כהות, התנעה ללא מפתח עם MY KEY חכם ובר תכנות, בקרת אקלים מפוצלת ועוד. תא המטען של הטורר מפנק עם נפח של 470ל' כאשר המושבים ניצבים.
הסיבה למסיבה היא מערכת ההנעה. מנוע 1.5 ל' טורבו עם תפוקה של 150 כ"ס ו-24.5 קג"מ מ-1,500 ועד 4,500 סל"ד. המנוע מחובר הפעם לתיבת הילוכים אוטומטית פלאנטרית עם 6 יחסי העברה וההנעה היא כמובן קדמית בלבד. לפי היצרן יש לצפות לצריכת דלק של כ-16.3 ק"מ/ל' בממוצע.
המחיר של רכב המבחן בגרסת טיטאניום, צבע "כסף טקטוני" וחישוקי 18 אינטש עומד על 135,000 שקלים.
החיים בפוקוס
קשה להתעלם מהשיפור במראה – אשר הפך מכונית סתמית לכלי רכב המושך מבטים ונאה לעין. ההבדל ב"לוק" בין גרסאות הטרנד – הבסיסית – לטיטאניום – הגבוהה – משמעותי מאד. אני עוד לא סגור האם שבכת החזית המזכירה את זו של אסטון מרטין (אם עוצמים עין ועומדים על רגל אחת…) מוסיפה או גורעת. מוסיפה ליוקרה הנתפשת של מותג עממי או גורעת ממנו כניסיון לחיקוי זול. ומי קונה אסטון מרטין? מי שיכול!
השיפור בדינאמיות של הפוקוס מורגש מיד. ואולי זה בידוד הרעשים המשופר או עצלות של תיבת ההילוכים – היא לא מרגישה כל כך חזקה כפי שניתן היה לצפות מדף הנתונים – 24 ק"ג בלבד זה פער המשקל בין גרסת הצ'בק לבין הטורר – כך שלא ניתן להאשים את תצורת המרכב בכך.
איכות הנסיעה בעיר נפגעת מעט מחישוקי הגלגלים הגדולים וגם מחוץ לעיר – על אספלט מחוספס יהיה רחש גלגלים ברקע. למעט זאת מספקת פורד פוקוס מעודכנת חווית נסיעה דינאמית ונעימה. אפשר אפילו להינות מפרצי נהיגה ספורטיבית עם היגוי מדוייק ומשקל טוב להגה ותגובות נכונות ודיאנמיות של השלדה בעומסים.
החיים על שניים
פורד פוקוס טורר, ככל מכונית סטיישן, ראויה לגישה מאחור. כאן יש לה סחורה רבה להציע: מפער דלת עצום, סף העמסה רחב, נמוך וגבוה אשר מאפשר גישה קלה לתא המטען.
את התא אפשר לקנפג (קבלו מילה ללא מטרת SEO) בקלות עם מושב אחורי המתפצל ל-60:40 ולהיפך. זה איפשר לי להכניס לתוכה אופני הרים 29 אינטש' עם פירוק של גלגל יחיד ובשכבה שניה – עוגת קרמשניט של שלדות אלומיניום – זוג אופני הרים שני עם 27.5 אינשט', מהלך מתלים ארוך וכידון 760 מ"מ רחב. הכל (בשווי של כ-50 אלף שקלים) נבלע בתא המטען והוסתר מעין רעה בזכות השמשות הכהות – אהבתי.
פחות השתגעתי מצריכת הדלק. זו עמדה על ממוצע של כ-10 ק"מ לליטר ולא בנהיגה אגרסיבית מדי. נתון רחוק מאד מהצהרות היצרן, אבל עומד בקנה מידה עם מה שקולגות שלי – עיתונאי רכב אחרים – חוו עם המכונית הזו בנסיעות המבחן.
פורד פוקוס טורר טיטאניום
למרות צריכת הדלק הרמה והביצועים הטובים-אך-לא-מרגשים פורד פוקוס טורר דיברה אליי. אני אוהב סטיישנים, ורצוי חזקים, וזו בהחלט שמסמנת צעד בכיוון הנכון. אישית, לא איכפת לי לשלם יותר על דלק כדי לקבל עוד ביצועים. אבל הייתי רוצה לשלם פחות ולקבל הרבה יותר "BOOST" אפילו בגרסת סטיישן בטח כשמדובר ב"טיטאניום" מאובזרת. המחיר אינו בולט ביחס למתחרים כמו סקודה אוקטביה ספייס, פיג'ו 308SW – אלו סביב 135 אלפי שקלים בעוד שהקוריאיניות של יונדאי וקיה זולות בכ-3,000 שקלים. שורה תחתונה? אם צריכת הדלק לא מרתיעה – המלצת קניה!
זהירות, מדובר ברכב עם מרווח פנימי הכי קטן בקטגוריה. הרכב צפוף כמו רכב מיני ואף פחות.
היתה לי פוקוס 2012 3 שנים. חשבתי ששיפרו הכל.
אבל בפורד כמו פורד, תמיד הפתעות (לא נעימות).
קיבלתי עכשיו את הפורד החדשה וזה המסקנות אחרי 2000 ק"מ:
1. הרכב צפוף! אני סה"כ 175 ס"מ וצפוף מאוד מקדימה. זה רכב שמזכיר מיני במרוח הפנימי. 4 מבוגרים יסבלו בנסיעה בו (ספסל אחורי צמוד מדי לקדמיים). כל היצרנים מגדילים מרווח פנימי ובפוקד הקטינו!
2. מצלמת רוורס: שוב קומבינה ישראלית. לא תקבלו מצלמה כמו בספר רכב. היא תותקן בפגוש האחורי. זווית ראיה גרועה, מתלכלכת, קווי הכוונה לא מפולסים לכביש (כי המצלמה המקורית לא צריכה להיות מותקנת במקום הזה). פשוט בושה!
מצטרף לקודמי לגבי המצלמת רוורס.
חאפריות כזאת לא ראיתי בחיים, מצטער שלקחתי את הרכב הזה בליסינג, זה הפורד האחרון שיהיה לי אי פעם.