יום שישי , 19 אפריל 2024

טיול שטח – מתל לכיש לחרבת מאחז

זהו אחד ממסלולי הטיול האהובים עליי ביותר. אם זה על אופניים או מאחרי ההגה של ix35 יש ב-30 קילומטרים שאתאר את כל המרכיבים כדי להפוך את היום הזה בשטח להרפתקה רב-ממדית אשר לוקחת לא רק למסע במרחב אלא גם בזמן.

logo-hyundai-610

במשך שנים ארוכות האיזור בו נטייל היה איזור מעבר בין ישראל לשטחים עם תנועה רבה ולא תמיד סימפטית של מסתננים. אולם מאז הקמת גדר ההפרדה, נבלמה לחלוטין התנועה הזו, מה גם שיש נוכחות משמעותית של צה"ל אם בסיורים על הגדר ואם בכוחות שמתאמנים בשטח (אליו לא נכנס). בקיצור – עכשיו סבבה לטייל באיזור ללא חשש.

טיול שטח עם יונדאי IX35 לחבל לכיש. מפגש עם היסטוריה, טבע, ושבילים מענגים. צילום: פז בר
טיול שטח עם יונדאי IX35 לחבל לכיש. מפגש עם היסטוריה, טבע, ושבילים מענגים. צילום: פז בר

לחוששים מבעיות עבירות ין, מה לחשוש. למעט בעונת החורף, שכבר חלפה, כאשר השבילים בוציים. עכשיו תמצאו שבילי אדמה נוחים מאד לנסיעה וכמה קטעים זרועי אבנים באיזור גבעת גד ואדוריים.

נקודת ההתחלה היא בצומת הכניסה למושב לכיש. לשם אפשר להגיע אחרי שנרד מכביש 6 מזרחה לכביש מס' 35, נסע כ-2.8 קילומטרים עד לצומת עם כביש 3415 אשר מפנה ללכיש ולאמציה ושקף. כ-2.3 קילומטרים נוספים תגיעו לפניה ימינה ללכיש. זו נקודת ההתחלה.

תל לכיש – גן לאומי – אחת הערים החשובות מתקופת המקרא ובעלת תפקיד מרכזי בממלכת יהודה. מיקומה האסטרטגי על נחל לכיש שלאורכו עבר הציר הקדום מהשפלה לעבר ההר והערים חברון וירושלים. כמו ערים רבות אחרות, גם לכיש נחרבה והוקמה מחדש כמה פעמים, היא נכבשה על ידי האשורים, על ידי הבבלים (נבוכדנאצר), עד שלבסוף ננטשה ככל הנראה בתקופת היוונים.

חפירות ארכיאולוגיות חשפו חרסים רבים שעל חלקם נמצאו כתובות המתעדות את תולדות העיר. היום תוכלו להכנס לתל לכיש ללא תשלום לראות את סוללת המצור שבנה צבא אשור, חדרים, שרידי ארמון, מקדש, באר עמוקה מאד ועוד.

טיול שטח עם יונדאי IX35 לחבל לכיש. סימון שבילים ובורות מים צילום: פז בר
טיול שטח עם יונדאי IX35 לחבל לכיש. סימון שבילים ובורות מים צילום: פז בר

נחזור לכביש 3415, נסע כ-200 מטרים מזרחה (ימינה) עד למוצא שביל ישראל. נפנה בו ימינה לדרך עפר נוחה אשר תסובב אותנו ממזרח לתל לכיש, דרך הכרמים והשטחים החקלאיים של המושב והחוצה לנוף הפתוח.

כ-4.0 ק"מ אחרי שעזבנו את האספלט נגיע לצומת T נפנה שמאלה ונמשיך עם השביל הרחב לאורך פאת השדה. בצומת השבילים הראשון נצמד שמאלה לדרך הגולשת בין הגבעות עד ליעד שלנו – גבעת גד – הנקודה הגבוהה ביותר במסע שלנו. פינה נהדרת לקפה של בוהריים ולתצפית על נוף הגבעות המושלם אשר נפרש לרגלינו לכל עבר. המבנה הוא קבר שיח עלי והוא מסמן את צפון השמורה. הרכב הקרקע מעניין אך הוא ומורכב משרידי אלמוגים, קונכיות ואצות המשווים לסלע גוון צהבהב. תוכלו להריח את שיחי המרווה הרבים שסביב ועדיין ליהנות משפע הפריחה.


View לכיש מאחז in a larger map

נסובב את הגבעה ונדרים על שביל המסומן בסימון שבילים ירוק. נחלוף על פני חרבת זיתא וננשוק לבאר שאת מימיה שאבה – פעם משאבה המונעת ברוח – להלן באר שבשבת. השביל הירוק יוביל אותנו לחורש אורנים ולטיפוס מתון לחרבת גינתה. כאן צפויה לכם הפתעה – מערכת מערות פעמון יפיפה ולא מוכרת. שווה לרדת ולתור אותה ברגל. זה המקום למילת אזהרה! הגבעה נקובה בבורות ומערות רבות – שימרו על ילדים קטנים ועל עצמכם.

אחרי הביקור במערות הפעמון נגלוש בחורש לכביש משני ולאגם שיוצר סכר אדוריים. לרוב הוא מאכזב בכמות המים שאוצר לרוב הוא סתם יבש. תגיעו ללא ציפיות. על הכביש המשני נפנה ימינה עם סימון שבילים ירוק. האספלט נגמר כמעט מיד ותחת תל אגרה (שממערב לנו) נפגוש שביל רחב המסומן בכחול. נפנה בו מערבה לנסיעה קצרה של כקילומטר אחד עד שנגיע ל"גן שעשועים ל-4X4" ולשביל המסומן באדום הפונה במגמה צפון מערבית. נפנה בו ימינה כשאנו נוסעים במקביל לערוץ נחל אדוריים. השביל זורם בצורה מקסימה בין הגבעות, מדי פעם מבליחים קירות אבן גיר לבנים מעל לנחל. אין עצים ואין צל אבל הנוף מזמין לעצור הכל, לדומם מנוע וליהנות מהשקט.

טיול שטח עם יונדאי IX35 לחבל לכיש. סימון שבילים ובורות מים צילום: פז בר
טיול שטח עם יונדאי IX35 לחבל לכיש. סימון שבילים ובורות מים צילום: פז בר

היעד הבא הוא באר כלך שלצידה בורות מים נוספים ושרידי בוסתנים ומבנים. משם נמשיך למשלט מאחז הנראה בבירור ממרחק. במקום התקיימו קרבות קשים עם הצבא המצרי במלחמת העצמאות – והכפר לשעבר נפל פעמיים לידי המצרים. בין הלוחמים המצריים שהשתתפו בקרבות היה חייל צעיר בשם גאמל עבד אל-נאצר. המצרים נהדפו בהתקפות הנגד של הפלמ"ח אשר ראה חשיבות רבה באיזור כמקום להתראגנות ליציאה למתקפה דרומה.

ממשלט מאחז – נמשיך עוד כברת דרך קצרה לגשר אשר יעביר אותנו מעל למסילת הברזל וליציאה לכביש 40 (באר שבע – תל אביב). בכביש אפשר לפנות רק ימינה לכיוון צפון. או לחילופין לאתר את המעבר שתחת כביש 40 ועבור לצידו המערבי ולקנח בלבנה וזיתים טעימים בחוות פיליפ.

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen + 20 =