שבת , 7 דצמבר 2024

מבחן משווה ריינג' רובר ספורט מול פורשה קאיין

תודה מיוחדת לטל אבן על הסיוע בהפקת הכתבה

זה היה אחד ממבחני הדרכים המאתגרים ביותר שעשיתי השנה. וזה מהסיבה הפשוטה שמדובר כאן בשני מותגי עילית ובשני מוצרים מצויינים אשר מאחריהם עומדת מסורת של איכות ויכולת: פורשה וריינג' רובר. ובלית ברירה, כשהעסק הופך להיות צמוד וקרוב חייבים להסתכל על הפרטים הקטנים, לפרק כל רכב למרכיביו ולבחון היכן היתרונות ומה החסרונות – בסוף מניין הנקודות נותרנו עם מנצח ברור.

פורשה קאיין נגד ריינג רובר ספורט. שתי גישות שונות לעילית השטח. איזו עדיפה? צילום: רוני נאק
פורשה קאיין נגד ריינג רובר ספורט. שתי גישות שונות לעילית השטח. איזו עדיפה? צילום: רוני נאק

רקע

הקאיין של פורשה מגיע ממשפחה לה מסורת ארוכה, ומכובדת מאד, של מכוניות ספורט. דגם ה-911 שלה נחשב לאחד האיקונים של עולם הרכב והקאיין – שנולד במחלקת השיווק של הקבוצה – שואב מכך השראה רבה. רכב הפנאי הגדול, אשר השקתו לוותה במחלוקת רבה האם יש בכלל מקום לרכב "כזה" במשפחת פורשה, הפך מהר מאד לרב מכר כשהוא מנצל אמצעי ייצור וחלקים משותפים עם מכוניות מקבוצת פולקסוואגן (פולקסוואגן טוארג ואודי Q7) ואפילו מיוצר באותו קו יצור בסלובניה. סמיכות היתר הזו הקשתה על הדור הראשון של הקאיין להתבלט וגם מתיחת פנים שהגיעה באמצע החיים לא מאד עזרה.  לבסוף, פורשה ניצלה את השקת הדור השני – לפני כשלוש שנים – כדי להרחיב את הפער למוצרי קבוצת פולקסווגן וליצור אופי מובהק יותר לרכב הפנאי הגדול.

ילדה ג'ינג'ית קטנה מאשרת: פורשה קאיין מגניב! דור שני של רכב השטח המפואר מנסה לשמור מרחק מדודניו לקו ליצור: אודי Q7 ופולקסוואגן טוארג. צילום: רוני נאק
ילדה ג'ינג'ית קטנה מאשרת: פורשה קאיין מגניב! דור שני של רכב השטח המפואר מנסה לשמור מרחק מדודניו לקו ליצור: אודי Q7 ופולקסוואגן טוארג. צילום: רוני נאק

בעוד שפורשה מגיעה מעולם מכוניות הספורט, הריינג' רובר מגיע למבחן משבילי הבוץ והסלעים הרטובים של רמות סקוטלנד. לנד רובר המציאה את המושג "רכב שטח פרימיום" כשהציגה את הריינג' רובר בשנות ה-70' כפתרון תעבורה לעלית החקלאית של בריטניה. מאז הפך ריינג' רובר לסמל בבית המלוכה, ולסמן ימיני בכל מה שקשור לשילוב של יכולת ואיכות. ואז הגיע הריינג' רובר ספורט והוסיף למשוואה גם ביצועים עם מנועים חזקים מאד – עד 510 כ"ס – מערכות ייצוב אקטיביות ובכל הזמן הזה לא שכח את מורשת השטח ונותר כשבאפוד כל מה שצריך כדי להתמודד עם מיטב שבילי ארצנו. עכשיו הגיע הדור השני של ה"ספורט" אחרי דיאטה משמעותית, שלדת אלומיניום חדשה, מנועים רעננים ומיקוד מחודש לאספלט.

ילדה ג'ינג'ית קטנה מאשרת: ריינג רובר ספורט החדש לא רע בכלל! השיל כ-450 ק"ג ממשקלו, זנח את חוגת ההילוכים העגולה ומשלב דור שני של טריין רספונס. צילום: רוני נאק
ילדה ג'ינג'ית קטנה מאשרת: ריינג רובר ספורט החדש לא רע בכלל! השיל כ-450 ק"ג ממשקלו, זנח את חוגת ההילוכים העגולה ומשלב דור שני של טריין רספונס. צילום: רוני נאק

למבחן

פורשה השליכה לקלחת את הגרסה המאובזרת של הקאיין. היא מוגדרת כ"LUXURY" על ידי היבואן וכוללת ריפודי עור, פנסי LED, מסך מגע צבעוני 7.1 אינץ' ועוד ציוד רב אשר ממלא עמוד שלם במפרט. נעדרה ממפרט הקאיין, מערכת מתלי האוויר (תוספת של 30 אלף שקלים הכוללת גם מתלים אקטיביים – PASM) בתחום ההנעה מצוייד הקאיין במנוע דיזל V6 3.0 המפיק 245 כ"ס ומומנט של 55 קג"מ. הכוח הזה יורד לכל ארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם 8 הילוכים המיוצרת על ידי אייסין ביפן. פורשה עשתה לדור הזה של הקאיין דיאטה משמעותית אשר במהלכה היא וויתרה כליל על תיבת ההעברה ועל הילוך LOW (אין אופציה להוסיף LOW גם אם ממש תרצו). הראציו הוא שעם 8 הילוכים ומנוע כה חזק אין ממש צורך ב-LOW המכביד. נתון התאוצה מאשר זאת – רק 7.6 שניות ל-100 קמ"ש. לא מעט בזכות מערכת הנעה יעילה מאד, עם דיפרנציאל טורסן מרכזי, והגבלת החלקה אלקטרונית, אשר מזניקה את הפורשה מהמקום ללא זכר לסחרור גלגלים. מחיר רכב המבחן עומד על 765 אלפי שקלים ויגיע ל-795 אלפים עם מתלי אוויר.

הריינג' רובר הוא הרכב החדש מבין השניים. הוא נהנה מארכיטקטורת שלדת האלומיניום החדשה של היצרן אשר הפחיתה כמעט 500 ק"ג ממשקל הריינג' ספורט הקודם. למעשה רק 40 ק"ג מפרידים בין שני הניצים במבחן הזה. על ההנעה מופקד מנוע בנזין חדש, V6מוגדש בנפח 3.0ל' המפיק 340 כ"ס ו-45 קג"מ (לצערנו לא הייתה גרסת דיזל זמינה למבחן – 292 כ"ס ו-60 קג"מ). הריינג' רובר נהנה מהשירותים של תיבת ZF עם 8 הילוכים ולשמחתנו הם נפרדו מהחוגה המעצבנת ובמקומה החזירו מוט הילוכים ראוי המזכיר מאד את זה שב-ב.מ.וו (עוד לקוח מרוצה של ZF…) רכב ההדגמה שונה במפרטו מהגרסאות הסדרתיות בכך שהוא מצוייד בתיבת העברה עם LOW ובבקרת אקלים עם 4 אזורים. הספורט הסדרתי יצוייד במקום זאת בבקרת אקלים מפוצלת וגג פנורמי – שלא היה במבחן. לריינג מערכת שמע מרידיאן, מסך מגע מפוצל לווידאו, מתלי אוויר, ודור שני של טריין ריספונס (מערכת אשר מזהה את סוג השטח עליו נוסע הרכב ומתאימה כתריסר מערכות משנה כדי למקסם את הבטיחות והעבירות). מחיר הריינג' רובר ספורט 845 אלפי שקלים.

נוחות

לשתי המכוניות גישה שונה בהקשר הזה. הקאיין עוטף וחובק את הנהג, הריינג' רובר שם אותו גבוה מעל לדרך (והעם…). כך הקאיין יכול להיות שפוף ואירודנאמי יותר בעוד הריינג' זקוף ועם שמשות מעט יותר ניצבות. כתוצאה מכך יש יתרון לריינג' רובר בכל האמור לכניסה ויציאה מהרכב. המרווח בין הרצפה לתקרה רב יותר, גם בסיס הגלגלים ארוך יותר – 292 ס"מ מול 289.5 ס"מ של הפורשה. זה משחרר יותר מרווח לחלל הפנים ויוצר מפתני דלתות ומפערי דלת גדולים יותר. ריהוט הפנים בשני המקרים הוא מהמשובחים שיש. שתי המכוניות משתמשות בעור נאפה רך, והאיכות הכוללת מעולה. בשני המקרים המושבים נוחים מאד ותומכים יפה בגוף. הם יהיו מקום נעים מאד להעביר בו יום על הכביש או סתם קפיצה למכולת. בכלל, האיכות הכוללת של סביבת הנוסעים והממשקים סביב מעוררי השראה. תאורת האווירה מוסיפה לתחושת פרימיום בשני המקרים.

מבחן משווה פורשה קאיין מול ריינג רובר ספורט. בריינג רובר תמצאו את הנוחות העדיפה בכבישים ובשטח. קשה להתחרות במתלי האוויר שפותחו עוד מהדור הראשון של ריינג רובר. צילום: רוני נאק
מבחן משווה פורשה קאיין מול ריינג רובר ספורט. בריינג רובר תמצאו את הנוחות העדיפה בכבישים ובשטח. קשה להתחרות במתלי האוויר שפותחו עוד מהדור הראשון של ריינג רובר. צילום: רוני נאק

ללא מתלי אוויר הפורשה בעמדת חיסרון עוד לפני שיצאנו מהחניה. והבחינה הקפדנית שעשינו ב"מעבדה" שלנו על כביש בטון מנדטורי מרוסק, גילה את מה שחשבנו עוד קודם: לריינג' רובר יתרון עצום ב-NHV במהירות איטית, 30 קמ"ש, וגבוהה יותר של 60 קמ"ש. במושב הנוסע הקדמי או במושב מאחור. בכל מצב היה הריינג' רובר עדיף ובפער גדול על פני הקאיין. היכולת של מתלי האוויר לסנן שברים קטנים אך גם לספוג מהמורות גדולות ולבודד הכל מהנוסע, רק הודגשה יותר על-ידי המופע שהוצג לנו על ידי הקאיין. הפורשה, בכל פרמטר סביר היה טוב מאוד, אבל מול המצויינות של הריינג' רובר – קשה להתמודד במימד הזה, אולי עם מתלי אוויר הפער היה קטן יותר.

מחוץ לעיר

שתי המכוניות נעימות מאד, ומהירות מאד, בנסיעה בינעירונית. על כביש רגיל לגמרי הקאיין נוח, ומסתיר היטב את העובדה שיש מנוע דיזל בחרטום. אף לא רחש אחד חודר לתא הנוסעים. זמינות הכוח לא פחות ממופלאה – עם כ-5.0 שניות בתאוצה מ-80 קמ"ש ל-120 קמ"ש ותיבת ההילוכים מתאימה "בול" לעקומת הכוח שמפיק מנוע הדיזל המקסים הזה. בתנאי נסיעה כאלו תראו צריכת דלק ממוצעת של כ-10 ק"מ/ל'.

מבחן משווה פורשה קאיין מול ריינג רובר ספורט. למנוע הדיזל של פורשה זמינות כוח טובה, צריכת דלק מעולה ויכולת מרשימה להוריד את הכוח לכביש או לשטח. צילום: רוני נאק
מבחן משווה פורשה קאיין מול ריינג רובר ספורט. למנוע הדיזל של פורשה זמינות כוח טובה, צריכת דלק מעולה ויכולת מרשימה להוריד את הכוח לכביש או לשטח. צילום: רוני נאק

האופן שבו מפיק מנוע הבנזין של הריינג' את כוחו שונה מזה של הקאיין. הכוח מגיע גבוה יותר בסל"ד ויש למנוע פחות מומנט. המשמעות היא יותר עבודה לתיבת ההילוכים ולחץ מודע יותר על המצערת מצד הנהג. גם הריינג' יכול להיות מהיר מאד וכל תאוצה מלווה ברעש מפלטים מכוייל היטב וממכר. כצפוי צריכת הדלק הייתה פחות טובה עם כ-7.0 ק"מ/ל' בממוצע.

גם לפורשה וגם לריינג' ספורט יומרה ספורטיבית ושניהם מרשימים מאד בהקשר הזה. הקאיין מהיר מאד – הרבה יותר ממה שאתם עשויים לחשוב והוא משלב שלדה מכויילת היטב, הגה מתקשר ומדוייק ובלמים מאד חזקים. כשהקצב מהיר מאד, והכביש לא מושלם בסלילתו מורגש מחסור בריסון המרכב. אבל האחיזה לא נשברת והקאיין – כפורשה אמיתית – מאיץ בך לבחון את גבולותיך ואת גבולות ההיגיון.

הריינג' ספורט יהיה מהיר יותר ביציאה מהמקום מהקאיין – אל תתעסקו איתו ברמזורים והיכולת שלו רק מודגשת יותר בכביש מתפתל. אבל הוא חש מעט גמלוני יותר מהפורשה, ההיגוי מעט יותר מעורפל והבלמים חזקים כמו אך צפויים פחות מאלו שבפורשה. נהיגה מהירה בכביש מפותל יכולה להיות מתגמלת מאד ותגובות השלדה הגדולה נכונות, חינניות ומורידות את הכוח לכביש באופן מושלם. מצב "S" (ספורט) ממש משנה את האופי של הספורט – מחדד כל תגובה לרמה שהייתי חושד בפיצול אישיות. ריסון המרכב ופעולת המתלים טובה יותר על פני משרעת מהירויות רחבה יותר ובכל זאת הייתי מסכם את הפרק הזה בתיקו בעיקר בזכות הרהיטות – אולי "הוליסטיות" זו מילה נכונה יותר – של הפורשה בסיבובים.

מעבר לכביש

לשני המתמודדים שלנו יש יכולת שטח. בעוד שהפורשה וויתרה על מתלי אוויר אשר יכולים היו להגביה אותה בס"מ רבים, ונעילת דיפרנציאל אחורית יש רק לגרסאות הבנזין – רכב ההדגמה הסתפק במתג "שטח" צנוע אשר מודיע למערכת ההנעה כי הרכב נדד לו מחוץ לאספלט – אבל בקטע טוב. כן?

הריינג' רובר ספורט מצוייד כאן בארסנל שלם. שתי נעילות דיפרנציאל, תיבת העברה עם LOW, מתלי אוויר שמגביהים את הגחון ומשפרים את זוויות המרכב ביחס לקרקע וכמובן ב"טריין ריספונס 2" אשר כאמור עושה אופטימיזציה של כמה מערכות ברכב כדי לעבור הכי בקלות בחול, בבוץ, בין סלעים וכמובן שלג. וצריך לחוות את זה – בנסיעת מבחן – כדי להווכח עד כמה יעילה המערכת הזו.

מבחן משווה פורשה קאיין מול ריינג רובר ספורט. שני כלי רכב מרשימים, ויקרים מאד, כל אחד מהם מגיע למבחן מכיוון אחר אבל רק אחד מנצח בו (רמז - זה ההוא מימין) צילום: רוני נאק
מבחן משווה פורשה קאיין מול ריינג רובר ספורט. שני כלי רכב מרשימים, ויקרים מאד, כל אחד מהם מגיע למבחן מכיוון אחר אבל רק אחד מנצח בו (רמז – זה ההוא מימין) צילום: רוני נאק

לסיכום

ככל שעובר המבחן הזה, והולך ומסתמן לו מנצח ברור למדי. אבל קשה להתעלם מה"פיל שבחדר" והפיל הזה הוא פער מחיר של כ-100 אלף שקלים בין שתי המכוניות. אילו היינו בוחרים בקאיין בנזין הבסיסי עם מנוע 3.6ל' ו-300 כ"ס, פער המחיר היה גדול עוד יותר.

מי ניצח בפעם הקודמת בה פורשה קאיין וריינג רובר ספורט נפגשו?

רוצים לטייל במקום בו צילמנו את המבחן הזה?

לצד זאת המנצח במבחן ההשוואתי הזו הוא הריינג' רובר ספורט. לא מעט בזכות קפיצת הדרך הגדולה שעשה הדגם. וזו קפיצת דרך טכנולוגית כמו גם איכותית. הריינג' רובר ספורט יהיה נוח יותר, מרווח יותר ומצוייד יותר מפורשה קאיין במחיר מקביל או זול יותר. משרעת היכולת של הריינג' רובר מרשימה מאד והוא יכול ממש להשתנות ממכונית שרד עירונית, לפורע חוק בכבישים מתפתלים ולעז הרים אם רק יהיה לך אומץ לרדת לשטח עם רכב שעולה קרוב ל-900 אלף שקלים.

מבחן משווה ריינג רובר ספורט מול פורשה קאיין. עושים אבק לארנבים בערבה. איור: צח פלדמן חפשו: "קריקטורה שעושה את היום" בפייסבוק
מבחן משווה ריינג רובר ספורט מול פורשה קאיין. עושים אבק לארנבים בערבה. איור: צח פלדמן חפשו: "קריקטורה שעושה את היום" בפייסבוק

ריינג' רובר ספורט 3.0ל' סופרצ'רג'ד

פורשה קאיין 3.0ל' דיזל

סגמנט רכב פנאי גדול

רכב פנאי גדול

מנוע 2995 סמ"ק, 6 ציל' מגדש-על

2967 סמ"ק, 6 ציל' טורבו-דיזל

הספק 340 כ"ס

245 כ"ס

מומנט 45 קג"מ

55 קג"מ

תיבת הילוכים אוטומטית, 8 הילוכים, ZF

אוטומטית, 8 הילוכים, AISIN

הנעה כפולה-קבועה, LOW

כפולה-קבועה

בסיס גלגלים 292 ס"מ

289.5 ס"מ

ממדים (אxרxג) 484.8x198x178 ס"מ

484.5x194x170.5 ס"מ

מרווח גחון 27.8 ס"מ (מתלים במצב שטח)

23 ס"מ

זווית גישה/נטישה 31/33 מעלות

26.5/25 מעלות

0 ל-100 קמ"ש 7.2 ש'

7.8 ש'

מהירות מרבית 210 קמ"ש

218 קמ"ש

פליטה 247 גרם/ק"מ

195 גרם/ק"מ

מחיר 845,000 שקלים לגרסה המשווקת

770,000 שקלים לרכב המבחן

כן עיצוב, משרעת יכולת, צליל מנוע ואיבזור

כן סמל, התנהגות כביש, זמינות כוח, צריכת דלק

לא צריכת דלק, עיצוב ירכתיים, גמלוני במהירות גבוהה

לא מרווח פנים, נוחות בעיר, אין יכולת אמיתית בשטח

Check Also

מבחן דרכים לנדרובר דיפנדר S200

ללא מתלי אוויר או גג שמש פנורמי. לנדרובר דיפנדר מתייצב למבחן בגרסת הכניסה ויוצא לפזז בגבעות ובין הצורים - האם זו הגרסה הנכונה ביותר לבוש?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *