יום ראשון , 28 אפריל 2024
מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3. תיקו בהכרעה של NCAP. צילום: רוני נאק

מבחן משווה: ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3

רוני נאק

תוך כדי נסיעת המבחן לכתבה הזו, ולידיעות אחרונות, הגיעה הבשורה שה-BYD אטו 3 קבלה ציון בטיחות של 5 כוכבים במבחן NCAP האירופאי. מבחינתי באותו הרגע אפשר היה להסתובב ולחזור הביתה. ברגע שיש לאחת המתמודדות יתרון יחסי כה גדול, כל השאר מקבל פרספקטיבה אחרת, אפילו שולית. אבל אודי עציון התעקש להמשיך בנסיעה – זרמתי.

מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3. לבן צונן וקריר מול אדום לוהט ויצרי ה-BYD לוקחת גם את מבחן החניה. צילום: רוני נאק

קווי הדמיון והשוני

שני הקרוסאוברים החשמליים האלה מגיעים אלינו מסין. שניהם מנסים לקלוע לאותו קהל יעד של ישראלים מאמצי-טכנולוגיה שרוצים להשתחרר מצינורות משאבות הדלק ולכרוך את חייהם בכבלי החשמל. לעניות דעתי המעבר מונע יותר משיקולי חסכון בעליות ופחות מדרייב סביבתי או אלטרואיסטי למען כדור הארץ.

ג'ילי גיאומטרי C פרו 460 שהתייצבה למבחן תעלה לכם 155 אלף שקלים

BYD אטו 3 ברמת דיזיין תעלה 165 אלף שקלים

לשתי המכוניות החשמליות בסיס גלגלי דומה-עד-זהה: 270 ס"מ לג'ילי ו-272 ס"מ לאטו. גם הממדים החיצוניים די דומים: 445 ס"מ לאטו 3 מול 443 ס"מ לגיאומטרי C. כשעוברים לממדי הרוחב והגובה ה-BYD גדולה יותר ורושמת 4.0 ס"מ יותר במימד הרוחב עם 187 ס"מ וגג גבוה יותר ב-3.- ס"מ עם 161 ס"מ.

ל-BYD יש גם תא מטען גדול יותר, הרבה יותר, עם נפח של 440 ל' מול 340 ל' לג'ילי שאגב, לשמחתי הרבה שומרת על גלגל חילופי אמיתי (גם אם מדובר בביגלה זמני). שם מאחור יש ל-BYD גם דלת תא מטען חשמלית – ברמת האבזור הגבוהה יותר.

בתחום המתלים תמצאו בג'ילי וגם ב-BYD תמוכות מקפרסון בחזית אבל מאחור יש הבדל מהותי עם קורת פיתול בג'ילי מול רב-חיבורי ב-BYD ואנחנו אוהבים הרבה יותר את הרב חיבורי.

אם כבר נכנסנו לענייני הפלטפורמה נציין הבדל מהותי (פלטפורמה בפסקה השניה זה אומר שתהיה התייחסות להתנהגות כביש בהמשך): הג'ילי, כפי שכתבתי בעבר מתבססת על שלדה של רכב בנזין שעבר הסבה. בינינו, לא באופן הכי אלגנטי וכל מה שצריך לעשות זה להסתכל מלמטה, לפתוח מכסה מנוע ולהזיז מעט דיפונים בתא המטען. מולה עומדת ה-BYD נציגת ה"דור השני" של החשמלוקים המשפחתיים על פלטפורמה חשמלית כל-חדשה שאנו פוגשים לראשונה במבחן הזה.

מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3. טעינת AC של עד 11 קו"ט והבדלים בכימיה של הסוללות. צילום: רוני נאק

מנועים וסוללות

בעוד ששני המנועים דומים מאד: תפוקה של 204 כ"ס ו-31 קג"מ ב-אטו3 מול 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ בגיאומטרי C (המוח הקונספירטיבי חושב: "הם קונים מאותו ספק?"). הסוללות שונות במהות, לא רק בקיבולת.

לגיאומטרי סוללת ליתיום-יון עם קיבולת של 70 קוט"ש. מולה ל-אטו3 יש סוללת ליתיום-פוספט עם קיבולת של 60.4 קוט"ש הזוכה לשם שיווקי משלה :BLADE, או "להב". המלמד על תצורת ה"פאוץ'" של היחידות הפנימיות מול גלילים כפי שלמשל יש בטסלה. לכימיה השונה של הסוללות יש יתרונות בעיקר ליצרנית ובעיקר בכל האמור לעלויות היצור שלה. ללא (אם עם כמות מופחתת) של ניקל וקובלט שהפכו יקרים מאד – יכולה BYD לייצר יותר סוללות במחיר מופחת. בנוסף, המארז של הסוללות האלה הוא מפח ולא מאלומיניום. החסרונות: משקל רב יותר וצפיפות אנרגטית פחותה מזו של ליתיום-יון (פר יחידת משקל). מנגד יש גם יתרונות כמו עמידות טובה יותר בדליקות וגם יכולת לעבור יותר מחזורי טעינה מבלי לאבד מהביצועים.

זה מביא אותנו למשקל העצמי של המכוניות האלה: 1,685 ק"ג לגיאומטרי C (460 כן? עם סוללת 70 קוט"ש) מול 1,750 ק"ג לאטו 3 עם סוללה של 60 קוט"ש.

את נתוני הטווח הרשמיים אתם מכירים היטב: 460 ק"מ לגיאומטרי (לפי צריכה של 16.5 קוט"ש ל-100) ו-420 ק"מ ל-אטו 3 (לפי צריכה של 16.0 קוט"ש ל-100 ק"מ).

מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3.הצ'בק משפחתית שהפכה לקרוסאובר חשמלי. פנסי LED מלא מוסיפים ללוק. צילום: רוני נאק

עיצוב ואבזור

אין לי כוונה להשתפך כאן על הניואנסים של קווי העיצוב, או איזה חלק הועתק מאיזה רכב. עשו זאת לפניי. מה שכן אציין זה את העובדה שה-גיאומטרי C היא הצ'בק מוגבהת למראה (בסגנון של קיה אקסיד הנפלאה) ואילו ה-אטו 3 היא יותר SUV בפרופורציות שלה. לשתיהן חישוקי גלגל 18 אינץ' גדולים, חיפויים שחורים היכן שחשוב ופנסי LED היכן שצריך. מבחינתי שתיהן נותנות פתרונות שונים לשאלה: "מהו קרוסאובר?". מאחר ש"יופי" אינו אובייקטיבי – החליטו בעצמכם מי משתי אלו מזיזה לכם משהו – שם למטה.

מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3. עיצוב של SUV קומפקטי ונאה עם מוטיבים השאולים ממותגי רכב מערביים. צילום: רוני נאק

בעוד שהעיצוב החיצוני השאיר אותי אדיש למדי, הקבינות ממש לא. הג'ילי שוחה בחומרים סינטטיים ועשיר בגווני אפור בהירים התורמים לתחושת מרחב ואור פנימי. האיכות הכללית טובה, לא עילוי, ולצד מסך מגע גדול, לוח מחוונים זעיר (כולה 5 אינץ' זה פחות מהגודל של ה…נייד שלי) שמנסה לדחוס לתוכו יותר מדי מידע ובפונטים קטנים, תצוגה עילית HUD מצוינת ושימושית. יש מערכת שמע של BOSE, גג שמש פנורמי, מושבי נהג ונוסע עם כיוון חשמלי, משטח טעינה אלחוטי ועוד אבזור רב.

מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3. קוקפיט נקי ואלגנטי – תצוגה עילית נהדרת – יעילות ללא יומרות. צילום: רוני נאק

הכניסה הראשונה ל-BYD הייתה "וואהו" של תדהמה. שהתחלף אחרי זמן מה בהכרה שמדובר בגיבוב מטורף של גימיקים שלא תורמים כלום למוצר הזה כ"רכב". המסך המסתובב הענקי לא שימושי ואף מסתיר במצב אנכי, פתחי האוורור הם כשלון הנדסי חרוץ ולא מאפשרים כיוון גובה זרימת האוויר לקבינה, מיתרי הגיטרה מעלים שאלות של עמידות. אבל השיא הוא המושבים וריפודי הפלסטיק "דמוי עור טבעוני" (ציטוט מדויק מהעלון) שעליהם. פעם, אני מספיק זקן כדי לזכור זאת, היינו קוראים להם בזלזול ריפוד ויניל – Vinyl – כסמל למשהו צ'יפ שמנסה להיראות יוקרתי. פייק עור עם פייק נקבים למושבים שאין להם אוורור. אם זה היה קורס קצינים אטו היה מודח בגלל "עודף מוטיבציה". מנגד, עמישראל כנראה שמאד אוהב את זה – אז מי אני שיבקר את מוחכוורת?

מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3. קוקפיט עשיר בעיצוב ופיצ'רים. הפעלה קולית טובה. צילום: רוני נאק

יש גם דברים טובים, רגע רגע! הפיקוד הקולי מצויין. העיצוב הכללי בהחלט שמראה על ניסיון לעשות דברים אחרת, האיכות הכללית טובה גם אם יש ווריאציה בתחושת האיכות בין קבוצות המתגים השונות. אפילו זמן העליה (REBOOT) של המערכת יחסית מהיר. חבילת האבזור עשירה למדי ויש יותר שקעי USB מאשר בגיאומטרי C.

שתי המכוניות כושלות כשלון חרוץ בשל העדר ממשקי קארפליי ואנדרואיד אוטו. היום לטעמי זה לא עובר. אל תגידו לי ש"יהיה עדכון מהאוויר". עוד חזון למועד ועד שלא נראה מערכת כזו עובדת באופן יציב וזורם (כמו שיש בכל רכב מערבי ראוי) – מבחינתי "אין". עובדה.

מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3. כיוון גובה פתחי המיזוג הוא למעשה הסגירה שלהם. עיצוב מוצר לקוי ושימוש בפלסטיק שנותן תחושה זולה. צילום: רוני נאק

נסיעה

בתחום הדינאמי שתי החשמליות הסיניות האלה מחליפות מקומות מהר יותר מהפוליטיקאים בכנסת.

אטו 3 תהיה נוחה מעט יותר במהירות עירונית איטית עם ספיגת מהמורות עדיפה ובידוד רעשי מתלים טוב יותר.

בשיוט בינעירוני הגיאומטרי C תספק חווית נסיעה נעימה מאד בעיקר בזכות NVH עדיף. ל-אטו 3 היו רעשי רוח נוכחים כבר מ-90 קמ"ש מאיזור קורה A ומראת הצד של הנהג. בנוסף, אני הוטרדתי עמוקות ממחולל הצליל להולכי הרגל – זה חודר גם לקבינה כמו צפצוף בלתי אפשרי באזניים. מכה.

מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3. עיצוב הייטקי צונן. איכות כללית טובה ומזגן יעיל מאד. צילום: רוני נאק

המבחן לקח אותנו  גם לכביש מפותל. אני חייב להודות שמדובר היה בחוויה מטרידה ביותר. על כביש שבמשך שנים נהגתי במו בכל דבר מ-C63AMG ועד מיצובישי טרייטון – שתי אלה זוכות בתואר הגרועות ביותר בכל הזמנים. הגיאומטרי C בולטת כאן ממש לרעה עם קושי להוריד כוח לכביש, מערכת היגוי עמומה המשנה משקל תוך-כדי פניה ומתלים חסרי ריסון לצד בלמים עם נשיכה לא עקבית. המעבר ל-BYD הגבוה יותר, הביא טראומה משלו, אבל אופי הפקת הכוח הרכה יותר והפלטפורמה העדיפה נתנו אותות ובסופו של דבר ה-אטו 3 הייתה הפחות גרועה מבין השתיים. בינינו, פיג'ו 106 בת 20 תעשה משתי אלה קציצות בכביש מפותל. מהצד המועיל, התובנה היא כי במקרה חירום שבו תאלצו לבצע תמרון חריף – אטו 3 יהיה עדיף.

מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3. עיצוב אורגני עם שילוב של חומרים רבים – חלקם טובים. צילום: רוני נאק

צריכת זרם

אצלנו, במדינת הסטארטאפ, התשתית כפי שצפיתי לפני שנים לא עומדת בקצב שבו רכב חשמלי חדש עולה על הכביש (וזה רק יהיה גרוע יותר). כך שנושא הטעינה וטווח הנסיעה מהותי אפילו במדינה קטנה. גם כאן יש ISSUES עם שני אלה: מחשבי הדרך. מחשב הדרך של גיאומטרי C נהיר למדי ואפשר לקבל נתון צריכה בזמן אמת דרך ה-IPC ונתון צריכה ממוצע דרך APC שקל לאפס. מנגד, אטו 3 מתחכם ומציג צריכת זרם ממוצעת מהיום שבו עלה על הכביש ולא ניתן לאיפוס וגם צריכת זרם ממוצעת ל-50 הקילומטרים האחרונים שמספק נתונים אניגמטיים למדי.

• כך תנצחו את חרדת הטווח

בהתייחס למחשבי הצריכה שבמכוניות עצמן צריכת הזרם הממוצעת של אטו 3 עומדת (מראשית ימיו על כבישי ארה"ק) על 18.5 קוט"ש ל-100 ק"מ. מולה סיפר לנו מחשב הדרך של גיאומטרי C על 16.5 קוט"ש ל-100 ק"מ.

אנחנו, יותר נכון אודי, עשינו חישוב משלנו בהסתמך על אחוזי הסוללה שירדו לקטע נסיעה זהה בו שתי המכוניות נסעו יחד ובאותו הזמן. כך התקבל נתון צריכה של 21 קוט"ש ל-100 לגיאומטרי ו-19 קוט"ש ל-100 אצל אטו 3. עכשיו חלקו 21 קוט"ש בקיבולת של סוללת ה-70 קוט"ש בגיאומטרי ו-19 קוט"ש בקיבולת של 60 קוט"ש ב-אטו3. בבקשה טווח ריאלי של 400 ק"מ בג'ילי וכ-350 ק"מ ב-BYD.

BYD מסוגלת לקבל טעינת DC בעוצמה של עד 88 קו"ט מולה גילי יודעת לקבל עד 75 קו"ט של זרם ישר. לשתיהן מטען AC של 11 קו"ט ואילו האטו 3 רושמת בסעיף הזה ניצחון נוסף מאחר שלגרסת המבחן (ה"בכירה") יש גם יכולת V2L לאמור לספק כוח החוצה מה שיהיה שימושי ביום שבו ייגמר החשמל.

כמובן שמהירות הטעינה נקבעת על ידי נתוני זמן אמת ברגע החיבור. בעיקר כדי להגן על הסוללה מחימום יתר. כך שלנתון "עוצמת הטעינה המירבית" אין משמעות רבה אלא אם המכונית החשמלית שלכם מצויידת במערכת של 800 וולט (אהמ, אהמ….איוניק 5). מצד שני מספר עמדות הטעינה בישראל הפועלות על 800 וולט עומד על "0" (במילים "אפס") מהדהד – אז זה לא משנה.

מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3. לשתיהן מרווח גחון מוגבל מאד של כ-15 ס"מ. עם הנעה קדמית בלבד – אין כאן בשורה מעבר לאספלט. צילום: רוני נאק

פילים שבחדר

בתחום הבטיחות לשתיהן דרגה 7 (מתוך 8) של משרד התחבורה בישראל. זה בסדר. אבל…המערכות ובעיקר בקרת השיוט האדפטיבית ותיקון הסטיה מנתיב – עובדות באופן שונה וגמלוני הרבה יותר ממה שאנו מכירים ממערכות מערביות. זה לא אדידס זה אדידוס. היינו צריכים להיות עירניים ונוכחים כדי לנטר את פעולת המערכות האלה ב-BYD ובגילי הרבה יותר מלמשל בפיג'ו או יונדאי.

האחריות לסוללה עומדת על 8 שנים ו/או 200 אלף ק"מ אצל BYD אטו 3. גילי גיאומטרי C מספקת 8 שנים או/ו 150,000 קילומטרים (פלוס אפשרות לרכוש הארכת אחריות ל-10 שנים).

איפו פיג'ו 2008 החשמלית? היא עולה 165 אלף שקלים כמו הסיניות אבל…קטנה מעט יותר (בסיס גלגלים של 260 ס"מ), עם נחיתות של הספק מנוע (136 כ"ס וטווח מוצהר רשמי של 341 ק"מ) וסוללת ליתיום-יון עם קיבולת של 50 קוט"ש וצריכה רשמית של 15.6 קוט"ש ל-100 ק"מ. במובנים רבים, ככלי עירוני, יש לפיג'ו 2008 החשמלית יתרונות רבים – בעיקר בפרמטרים של איכות כללית של המוצר וממשקים מתקדמים.

אפליקציה חובה היום בכל רכב, אפילו לאופניים שלי יש אפליקציה. ל-BYD יש בהתהוות לגילי אין.

המזגן של ה-BYD לא עשה לנו קונצים הפעם. אולי בגלל שמאז שהקולגות שלי עלו על הפאק הזה, הטמפ' ירדו בכ-10 מעלות. אולי היבואן עשה את מה שצריך כדי לתקן את העניין. ביום המבחן כשהטמפ' לא עברו את ה-30 מעלות – המזגן עבד בסדר.

מקורות יודעי דבר מספרים על שינויי אבזור בג'ילי שהיו או יהיו ב"שושו". לצערי אין לנו איך לאמת זאת מבלי לקבל תשובות מתחמקות או אי-אמיתות. זה ייפול על הכתפיים שלכם, הלקוחות המשלמים, לאמת את רשימת האבזור מול המחיר שתשלמו.

מבחן משווה ג'ילי גיאומטרי C מול BYD אטו 3. בזכות NCAP ולמרות החסרונות ה-BYD תהיה לטעמנו הבחירה העדיפה. צילום: רוני נאק

שורה תחתונה

המנצחת במבחן ההשוואתי הזה תהיה מי שיש לה מכוניות לספק. עמישראל, שינהר בקרוב לקלפיות, מוכיח שלא רק למחיר אין משמעות אלא גם לפרמטרים אובייקטיביים רבים אחרים. אם הצלחתם לקרא מעל ל-1,000 מילים משעממות על מכוניות חשמליות סיניות והגעתם לשורות האלה, נספר לכם כי מבין השתיים BYD אטו 3 היא הטובה יותר ומבחינתנו מהרגע שהיא קבלת "חותמת הכשר" בצורה של 5 כוכבי בטיחות יורו-NCAP זה עושה את הבחירה בשיטת האלימינציה לקלה הרבה יותר.

 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

3 comments

  1. המבחן הכי דוגרי ולעניין שקראתי. בלי להתחנף ובלי מילים מכובסות

  2. בקיצור קקה סיני, חיקויים עלובים וסכנת נפשות לנוסעים בהם ולנהגים האחרים. איך המדינה לוקחת הרבה מסים או מאפשרת בכלל לעלות על הכביש בכלל כאלה רכבים שלא הייתי נותן עליהם 50 אלף שלא לדבר על 150 אלף צפונה..
    הכל שם חיקוי החל מהעיצוב הפנימי והחיצוני, וכלה במערכות וחיישנים מרכיבים זולים ומערכת הפעלה סינית (וואווי זוכרים?..) שלא תומכת בקארפליי שלא לדבר על אנדרואיד כי בטח לא יכולים ליישם בגלל רגולציות בינ״ל שמועות מהם לאפשר את זה.
    כנראה שיש שם את מערכת ההרמוני OS של וואוויי וזאת הסיבה שזה לא פתוח.

    מכלול החסרונות ברכבים האלה גורם לך להניח שאם אתם משתמשים בזה רק בשביל לקפוץ למכולת אז זה בסדר, אבל אם אלה השימושים ברכב, עדיף שתשמרו על הכיס ועל כדור הארץ ותסעו בקורקינט..

    • אתה סובל מאד מהנדסת תודעה,. יש בכתבה עובדות לא נכונות.
      ג'ילי גיאומטרי הבעלים ויצרנית של וולבו , polestar , zeekr
      מיוצרת באותם טכנולוגיות וסטנדרטים שבדים מפס הייצור שלהם. דוגמא אחת מהרבה בכתבה למשל, ההתייחסות למערכת הבלימה להגיד שהיא לא טובה ולא להזכיר את מערכת הרגנרציה המעולה (במצב גבוה) אין צורך בכלל בשימוש בברקס בגילי, הרכב עוצר את עצמו מהר מאד ברגע שמקטינים את הלחיצה על ה"גז" או מורידים רגל מהדוושה. באירופה. חומרי עיצוב פנים בגילי ברמה הגבוה ביותר ובגלל זה הוא נמכר הכי הרבה בגרמניה ושוודיה. לגבי byd נכון שהייצוב פנים זול ולא ממש איכותי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 + 20 =