כתב: רוני נאק צילומים: רונן טופלברג
● הספק מנוע 114 כ"ס
● 0 ל-100 קמ"ש 14 שניות
● הנעה כפולה קבועה
● מרווח גחון 22 ס"מ
● 138,000 שקלים
אהבתי מאד את ה-XV 2.0ל', מכונית שבמרוצת החודשים שעברו מאז ששהתה אצלי לבחינה, גיליתי שאני פשוט רוצה אותה. היא הייתה הסובארו הראשונה מזה זמן רב אשר החזירה את הסומק ללחיים של המותג הזה – מותג אשר אישית מאד מדבר אליי (והופך אותי מושא לצחוק וקלס בקרב עמיתים וחברים). ובכל זאת מודה, אני "סובארואיד" ורשימת הכלים שעל שמי במשרד התחבורה מעידה על כך. אז אהבנו את ה-2.0ל' וציפינו לקבל לפחות את זה גם בגרסה זולה הזולה יותר.
סובארו XV 1.6
לא נחזור לגמרי על כל הפירוט של המבנה הפזיולוגי. אציין רק כי מדובר בפלטפורמה של הסובארו אימפרזה החדשה לה בסיס גלגלים של 263.5 ס"מ ומפשקים מעט יותר רחבים. מרווח הגחון עומד על כ-22 ס"מ ומאפשר נסיעת שטח אמיתית.
ההנעה הכפולה הנהדרת של סובארו אינה נעדרת מהגרסה הזו. וגם כאן תמצאו תיבת הילוכים רציפה והנעה כפולה-קבועה לכל ארבעת הגלגלים. הדלתא העיקרית תתגלה במנוע. זהו אמנם הבוקסר 1.6ל' מהדור האחרון של סובארו אבל תפוקתו דלה. רק 114 כ"ס ו-15.3 קג"מ המופקים בפרוסה צרה של העקומה בין 4,000 ל-5,600 סל"ד.
עוד הבדלים מתגלים בחבילת האיבזור, מיתוג חלקי על גלגל הגה, אין משוטים לשליטה ידנית בתיבת ההילוכים הרציפה, אין מחשב דרך מתוחכם, חלונות כהים נעדרים, גלגל הגה ומוט הילוכים עירומים מציפוי עור ואין חיישני גשם או מאותתים על המראות. אפילו המושבים מעט פשוטים יותר ותומכים פחות בגוף.
חבילת הבטיחות נותרת ללא שינוי מגרסת 2.0ל' וכוללת בקרת יציבות ומשיכה, 6 כריות אוויר, עיגוני ISOFIX למושבי בטיחות לילדים ותוצאה של 5 כוכבים במבחני ריסוק NCAP.
המחיר של רכב המבחן עומד על 138,000 שקלים (חבילת אבזור "אנרג'י") ויש גם גרסה ידנית ב-130 אלפי שקלים.
נהיגה סובארו XV 1.6
בעוד שתא הנוסעים נראה ומרגיש ספרטני יותר מזה של גרסת ה-2.0ל'. המראה החיצוני כמעט שלא מסגיר כי מדובר בגרסה הצנועה יותר. רק חדי עין ישימו לב שאין חלונות כהים מאחור. הפגושים המחוזקים, מסילת הגג, ספויילר אחורי ואפילו חישוקי 17 אינץ' היחודיים לדגם נותרו בעינם.
זה לא סוד שמנוע ה-1.6 ל' אינו חזק במיוחד, נהיגה באימפרזה החדשה חשפה זאת. אבל המנוע הזה בצירוף תיבת ההילוכים הרציפה ויחסי העברה ארוכים מאד, הופכים את הנהיגה בגרסת ה-1.6ל' לחוויה מאד מתסכלת. הרגל כל הזמן על הדוושה בקצה מהלכה, ומסביב הנוף פשוט לא עובר. רק מאד מאותה דינאמיות עליזה של ה-2.0ל' אשר שבתה את ליבנו.
תאוצות ביניים אורכות זמן רב מדי, עם השלכה ישירה על הבטיחות הדינאמית של הרכב הזה וגם במהירות של כביש 6 קל מדי להגיע לקצה היכולת של מערכת ההנעה כשמסביב התנועה זורמת (סביבך).
נוחות הנסיעה מעט טובה יותר מזו של ה-2.0ל' אשר הייתה מעט נוקשה וקופצנית. בידוד הרעשים גם הוא סביר מאד ואין טענות לגבי הפעולה של בקרת האקלים או הנדסת האנוש המוכרת של סובארו. לא השתגעתי מגלגל ההגה גדל הקוטר וצר ההיקף ובהכירי את ה-2.0ל' סביבת הנהג חשה לי "עירומה" מדי וחסרה. המולטימדיה המקומית סבלה מבעיות קליטה בתחנות הרדיו. נתקלנו בתופעה הזו ברבות ממכוניות סובארו, אבל למען ההגינות נציין כי זו בעיה לה שותפים יבואני רכב רבים אחרים.
בכביש מפותל ה-1.6 מתנהגת היטב, להגה דיוק ומשוב שלא הכרנו בעבר ממכוניות סובארו ולראשונה (בדור הזה) אפשר ממש ליהנות מנהיגה נמרצת – כמעט. אז אם השלדה ששה לשעשוע, המנוע והבלמים מעט פחות. צריך להיות אסרטיבי מאד כדי לשמור את המנוע בתחום היעיל והצר וזה לא תמיד אפשרי או נעים. והבלמים אשר ב-2.0ל' היו מצויינים, כאן התגלו כרכים וספוגיים, כאותה סובארו של פעם וחבל.
בשטח XV
שילוב של מערכת הנעה מתוחכמת ומשקל עצמי זעום הוא מפתח מצויין לעבודת שטח יעילה. ואכן ל-XV יש יכולת בשטח אשר תעלה בהרבה על הציפיות של הבעלים הממוצע שלה. בכל האמור לנהיגת שבילים אין ל-XV מגבלות של ממש. מרווח הגחון מאפשר לעבור מעל גבנונים ולצלוח קוליסים ושלוליות עמוקות. ההנעה הכפולה נהדרת וכאן דווקא העדר הכוח מסייע לה למצא ולשמור על אחיזה גם כשזו ממש דלילה. בקרת המשיכה יעילה מאד ומאפשר להגיע להצלבות פוטוגניות מאד ללא דרמה אמיתית.
מערכת ההנעה היעילה הופכת את זוויות המרכב למגבלה האמיתית בשטח. בעיקר אמור הדבר לגבי הפגוש הקדמי וזווית הבטן השטוחה. תמרנו נכון, הורידו מכוון לקרקע, ותוכלו להתמודד עם מעברים טכניים מרשימים למדי.
בחולות, זוויות המרכב מגבילות את הקצב בבמאפים והעדר הכוח מגביל את כל השאר. צריך לב מאבן כדי להצמיד את הדוושה לרצפה ולהשאיר אותה שם עד שתצאו מהדיונות. הורידו הרבה אוויר מהצמיגים הגדולים, תנו למשקל הנוצתי להרים אתכם על החול ורחפו החוצה משם.
• מבחן רכב סובארו פורסטר נגד כל העולם
סיכום
יכול להיות שאם לא הייתי מכיר את ה-2.0ל' הביקורת הייתה אחרת. נכון, פער המחיר גדול למדי כמעט 30 אלף שקלים ביחס לגרסת הפרימיום שבחנתי בעבר. אבל הדלתא מאד מורגשת אם בדינמיות של הרכב ואם במראה ובמגע שלו. המנוע החלש הציב ממוצע צריכת דלק לא מרשים של כ-10 ק"מ/ל' – בין השאר בשל העובדה שהיה עם המצערת פתוחה עד הסוף המון זמן רק כדי שהכלי הזה ינוע. וזה רבותיי לא עובר בדגם של רכב שהדינאמיות שלו היא חלק כה חשוב מהאופי. אם אתם מחפשים אלתרנטיבה נגישה שמסוגלת להביא אתכם לשטח וגם לשדר מעט יותר "דופק" ושמחת חיים מסדאן משפחתית אפרורית – ה-XV 1.6 ל' יכול להיות אופציה מעניינת. אם אתם רוצים מעט יותר מזה – גרסת ה-2.0ל' הרבה יותר מוצלחת.
מפרט טכני
מנוע: 1.6 ל' בוקסר בנזין | משקל עצמי: 1385 ק"ג |
הספק/מומנט: 114כ"ס/15 קג"מ | 0 ל-100 קמ"ש: 13.8 ש' |
אXרXג: 445X178X161.5 ס"מ | מיכל דלק: 60ל' |
מרווח גחון: 22 ס"מ | בטיחות: 6 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה |
תא מטען: 380 ל' | מחיר: 138,000 שקלים |
המולטימדיה של סובארו מורכבת בארץ ומדובר במכשירים סיניים זולים במיוחד. זוהי בעיה ייחודית ליבואן הגזלן. היה לי אותה בפורסטר והחלפתי למכשיר המקורי של הרכב ולא היתה כל בעיה.
אגב, בפורד KUGA שיש לי עכשיו אין כל בעיה!!! ולא היתה כל התקנה מקומית…
רכב צריך לנסוע ולהיות נעים-כל הדגמים של סובארו "נופלים" בזה. המבחן המרכזי איננו השטח אלא היומיום. יכולת השטח היא מבחן (חשוב) אבל משני והסובארו עלובות בנושא הנוחות והאבזור…
מסכים עם מישה בעניין המולטימדיה הקטסטורפאלית,אחרי כ 90000 ק"מ ברכב מוכרח להודות שזה העניין היחיד שמעי על הרכב הנפלא הזה,אבל חווית הנהיגה בכביש ובשטח היא יוצאת מגדר הרגיל.
היות ואני מתכונן להשאר עם הרכב עוד כמה שנים מישהו יודע האם ניתן להחליף את המולטימדיה בטובה יותר??מחשבה שנייה עלתה בי להסב למערכת גז,למישהו יש ניסיון בעניין?