תומר הדר
מזל טוב סובארו: השבוע החברה היפאנית חוגגת 50 שנות שימוש במנועי בוקסר. למי שחושב שבוקסר הוא סוג של כלב, הנה הסבר קצר: בשנת 1896 קארל בנץ (ההוא מהבנץ במרצדס בנץ) רשם את הפטנט הראשון למנוע שהבוכנות שלו פועלות באופן מנוגד. כלומר: פעולת העליה והירידה של הבוכנות מבוצעת כשהבוכנות מוצבות (אופקיות) זו מול זו- ולא בטור או בתצורת וי.
היתרון הגדול ביותר של מנועים אלה הוא בלאי נמוך יחסית, וגם מרכז כובד נמוך שנובע מן העובדה שהמנוע בעצם "שוכב" בתוך המכונית. יצרני רכב מועטים בלבד התמידו במשך שנים רבות ביצור של מנועי בוקסר- אך בדגם אחד בלבד: פולקסווגן עם החיפושית, פורשה עם ה-911, (ואלפא רומאו בין 1971 עם אלפא סוד ועד 1996) אך אף יצרן רכב לא הפך את מנוע הבוקסר לסימן היכר של רובם המכריע של דגמיו – חוץ מסובארו.
ליאונה, אאוטבק, אימפרזה, פורסטר, טרייבקה, כולם צוידו מאז שנות ה-60 במנועי בוקסר. במהלך השנים האחרונות הצטרפו למנועי הבוקסר הרגילים של סובארו גם מנועי בוקסר בעלי שש בוכנות. הדגם הראשון של סובארו שצויד במנוע בוקסר – הסובארו 1000 צויד במנוע בוקסר בנפח של ליטר אחד, שהפיק הספק מכובד לאותם ימים: 55 כוחות סוס. גרסאות מעט שונות ויותר מפותחות של אותו מנוע שימשו גם בליאונה, המכונית היפאנית הנמכרת ביותר בישראל בשנות ה-80. סובארו היא יצרנית הרכב היחידה בעולם שפיתחה מנוע דיזל בתצורת בוקסר, המשמש בין היתר בפורסטר ובאימפרזה. מנועי הבוקסר של סובארו זכו כמובן גם לתהילה עולמית, בליבה של האימפרזה STI .
מנועי הבוקסר של סובארו מחולקים למספר משפחות ותתי משפחות: מנועי סדרת EA הם המוקדמים ביותר – ויוצרו בנפחים שנעים בין ליטר אחד ל-1.8 ליטרים-בסובארו בראט ("טנדר סובארו") וסובארו XT. סדרת מנועי ה-EJ הוצגה ב-1989 ושימשה בין היתר בלגאסי, באימפרזה וגם באימפרזה STI, שם ה-EJ מפיק 280 כוחות סוס מנפח של 2.0 ליטרים. מנועי סדרתEL מיוצרים רק בנפח 1.5 ליטרים עבור האימפרזה היפאנית ומנועי סדרתFA בעלי ההזרקה הישירה מותקנים בסובארו BRZ. סדרתFB קלת המשקל מותקנת כיום ברוב דגמי סובארו החדישים – ואילו סדרות ה-ER וה-EZ מותקנות בכל דגמי ששת הצילינדרים המודרניים.
אכן מנוע טוב אמין ויעיל.
היה לי כזה באלפאסוד – 10 שנים ללא שום בעיה, רק הנאה מהנסיעה.
זכור לטובה מסובארו הג'סטי הזריז והחמוד.
מישהו/מישהי יכולים להסביר למה יצרנים אחרים לא משתמשים במנוע כזה ?