script> !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '1643201909225323'); fbq('track', 'PageView');
יום שבת , 20 אוקטובר 2018
דף הבית » חדשות » תקן חדש לצריכת דלק – WLTP
תקן חדש לצריכת דלק – WLTP
כל מה אתם צריכים לדעת על תקן זיהום האוויר חדש - יותר ריאלי ועם השפעה חיובית לבריאות של כולנו. תוצאת לוואי חיובית מדיזלגייט. צילום: רוני נאק

תקן חדש לצריכת דלק – WLTP

שטח

עובדה ידועה לכל היא כי נתוני צריכת הדלק הרשמיים של מכוניות הם סמל לאופטימיות (או הונאה תלוי את מי שואלים), נתון שכמעט בלתי אפשרי לשחזר בעולם האמיתי. ועובדה זו לא חמקה גם מעיני המחוקקים באיחוד האירופאי (שהשוק הישראלי שייך אליו עקרונית מבחינת התקינה, עם כמה שינויים). לכן החליט מי שהחליט ברשויות הרלוונטיות באיחוד האירופאי שהגיע הזמן לשנות את הליך הבדיקה שבו נמדדת צריכת הדלק הרשמית ופליטת ה-CO2, כך שיתקבלו נתונים קרובים יותר למציאות.

להליך החדש קוראים WLTP, ראשי תיבות של  Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, והוא החליף, החל מתחילת החודש (ספטמבר 2018), את הליך הבדיקה הקודם, שנקרא NEDC ועודכן בפעם האחרונה ב-1997. במקביל שונתה גם צורת המדידה (לצורכי תקינה) של המזהמים בגזי הפליטה, והיא מתבצעת עכשיו בנסיעה על כבישים ציבוריים, בעזרת מערכת ניידת המותקנת על הרכב – מי אמר "דיזלגייט"?

כל מה אתם צריכים לדעת על תקן זיהום האוויר חדש - יותר ריאלי ועם השפעה חיובית לבריאות של כולנו. תוצאת לוואי חיובית מדיזלגייט. צילום: VW

כל מה אתם צריכים לדעת על תקן זיהום האוויר חדש – יותר ריאלי ועם השפעה חיובית לבריאות של כולנו. תוצאת לוואי חיובית מדיזלגייט. צילום: VW

אלו ההבדלים העיקריים בין הליך המדידה הישן ויש רבים:

מרחק – ב-WLTP המדידה מתבצעת על פני מסלול ארוך יותר (אם כי עדיין בתנאי מעבדה) – 23.25 ק"מ במקום 11 ק"מ בתקן הישן.

מהירות – בתקן החדש צריכת הדלק נמדדת בנסיעה במהירויות גבוהות יותר, והמהירות הממוצעת במהלך מחזור הבדיקה עומדת על 46.5 קמ"ש במקום 34 קמ"ש ב-NEDC.

זמן – מחזור הבדיקה החדש אורך זמן רב יותר מאשר בקודם – 30 דקות במקום 20 דקות.

אופי נהיגה – אופן הנהיגה ב-WLTP הוא דינמי יותר, עם יותר בלימות והאצות, מתוך כוונה לחקות בצורה טובה יותר התנהגות "נורמלית" של נהג ממוצע (מעניין כמה נהג אירופאי ממוצע דומה בהתנהגותו לנהג הישראלי הממוצע…).

אבזור – התקן החדש מחייב את היצרנים לספק נתוני צריכת דלק לא רק לכל גרסה של הרכב (נפח מנוע, תיבת הילוכים וכו') אלא גם לכל רמת אבזור! החלטתם לבחור בחישוקים גדולים עם צמיגים רחבים, גג שמש ומושבים חשמליים? תוכלו לדעת איך בדיוק זה ישפיע על צריכת הדלק.

מכוניות היברידיות – צריכת הדלק של מכוניות היברידיות יבדקו פעמיים. פעם כשבתחילת מחזור הבדיקה המצברים מלאים, ופעם שניה כשהם ריקים. שינוי זה משמעותי במיוחד עבור מכוניות נטענות רשת (פלאג אין), שבצורת הבדיקה הקודמת היו משיגות נתוני צריכת דלק הזויים.

השינוי בתקן האירופאי מגיע מספר שנים לאחר שהאמריקאים עדכנו את תקן מדידת צריכת הדלק שלהם, והוכיחו כי ניתן לספק לצרכנים נתוני צריכת דלק קרובים יותר למציאות. מה השינוי הצפוי בנתוני צריכת הדלק הרשמיים? בשיטת המדידה החדשה מתקבלים נתוני צריכת דלק גבוהים בכ-25% מאשר בשיטת המדידה הישנה, כאשר ההבדל אמור להיות משמעותי יותר ככל שמדובר ברכב קטן יותר עם מנוע בנפח נמוך יותר.

כל מה אתם צריכים לדעת על תקן זיהום האוויר חדש - יותר ריאלי ועם השפעה חיובית לבריאות של כולנו. תוצאת לוואי חיובית מדיזלגייט. צילום: רוני נאק

כל מה אתם צריכים לדעת על תקן זיהום האוויר חדש – יותר ריאלי ועם השפעה חיובית לבריאות של כולנו. תוצאת לוואי חיובית מדיזלגייט. צילום: רוני נאק

מתי זה מתחיל? זה כבר התחיל. כל הדגמים שהוצגו לאחר ספטמבר 2017 נבחנו לפי תקן WLTP (והנתונים הוצגו לצד הנתונים לפי תקן NEDC), אך הוא הפך לסטנדרט לכל מכוניות הנוסעים רק מתחילת החודש. מעכשיו כל נתוני צריכת הדלק הרשמית שמפרסמים היצרנים (והיבואנים, אצלנו) למכוניות נוסעים הם לפי תקן WLTP. בכלי רכב מסחריים קלים (עד 3.5 טון) התקן החדש יהפוך לסטנדרט רק בעוד שנה, בספטמבר 2019. 

ומעניין לעניין באותו עניין – מסנן חלקיקים גם ברכבי בנזין

במקביל, נכנס לתוקפו בתחילת החודש השלב השני של תקן יורו6 לפליטת מזהמים, הנקרא יורו 6.2. תקן זה מחמיר את הדרישות בנושא פליטת חלקיקים מכלי רכב מונעי בנזין, מה שיחייב את היצרנים להתקין מסנני חלקיקים (כמו שאנו מכירים מכלי רכב מונעי דיזל) גם במכוניות בנזין. התקן תקף מידית לכל הדגמים שהוצגו לאחר כניסתו, כאשר דגמים וותיקים יותר זוכים לארכה, כמקובל במקרים מסוג זה. 

 

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6