בעוד שרשות התעופה הפדרלית בארה"ב – FAA – מנהלת חקירה בעקבות אירוע השריפה במטוס בואינג 787 של JAPAN AIRLINES התרחשו בשבוע החולף עוד שני אירועים נוספים בהם שסתום דלק שנתפס במטוס של אותה חברת תעופה אשר קורקע מייד. עוד קיימים דיווחים מהשבועות האחרונים על שמשה שנסדקה בתא טייס וכן על דליפות שמן. באותו הזמן, השבוע שעבר להזכירכם, התעקשה בואינג כי מדובר בתופעות מוכרות בכלי טיס חדשים וכי מדובר ב"מחלות ילדות" שתפתרנה.
ולמרות זאת החליטה JAL מיוזמתה לקרקע את צי המטוסים שלה ואתמול הורה ה-FAA בארה"ב לקרקע את צי המטוסים הרשומים בארה"ב ולנקוט בפעולה מיידית לחסל את סכנת הדליקה בתא המצברים. ההנחיה הגיעה בבהילות מה-FAA כשמוקדם יותר ביום רביעי, מטוס בואינג 787 של חברת תעופה יפנית נוספת – ANA – נאלץ לנחות נחיתת חירום כשעלה עשן מתא המצברים. בדיקה העלתה סימני חריכה ודליפה של מצברי הליתיום-איון במטוס.
בשירות נמצאים כרגע 50 מטוסי בואינג 787 וליצרנית המטוסים הגדולה יש צבר הזמנות לכמעט 800 מטוסים נוספים. בעוד שבואינג וה-FAA יאיצו עתה את הניסיונות למצא פתרון לבעיה – הפתרון עשוי להיות קל ופשוט או תכנון מחדש של מערכת בכלי הטיס ובחינת שרשרת האספקה כולה – דבר אשר עשוי לגרור עיכובים באספקת המטוסים לחברות התעופה ברחבי העולם.
ואצלנו. בואינג היא ספק המטוסים היחיד של אל-על אשר בימים אלה – כך לפי דובר החברה – בוחנת את הצטיידותה בדור המטוסים הבא. נכון להיום אין בצי של אל-על 787 "ומעבר לזה אין לנו מה להוסיף" נאום הדובר. מבדיקה שעשה אתר שטח מול בואינג – דווח היצרן כי בצבר ההזמנות של אל-על עוד שישה מטוסים מדגם בואינג 737-900ER – שניים מאלו הוזמנו ביולי 2012.
אגב, אם אתם בשוק לקנות בואינג 787 תוכלו לבחור בין שתי גרסאות: 787-8 שעולה 206.8 מיליון דולר, ל-787-9 שעולה 243.6 מיליון דולרים.