שבת , 27 אפריל 2024
תערוכות רכב נפתחות במקביל בשני צידי העולם - יותר מכל מצביעות על המתח בין המזרח למערב. צילום מתוך תערוכת LA 2022

מלחמת תערוכות הרכב: לוס אנג'לס מול גואנגז'ו

רוני נאק

תערוכות הרכב בעידן הדיגיטלי איבדו המון מחשיבותן. מה שהיה, ממש מתחילת ההיסטוריה של המכוניות, מקום המפגש העיקרי בין החברות של עולם הרכב וגם מפגש ראשון של לקוחות רבים עם הדגמים הלוהטים של אותה שנה. התערוכות – הפכו למיצגים כמעט שוליים. תמיד היו תערוכות המזוהות עם צד כזה או אחר של התעשיה: בפרנקפורט שלטו הגרמנים, בפריז כל האחרים, בז'נבה כולם נדחסו יחד בביתנים מינימאליים. בתערוכות בארה"ב הציגו מן הסתם היצרנים המקומיים ומיעוט של אירופאים המשווקים שם את המוצרים שלהם. טוקיו…מובן מאיליו וכך הלאה. אלא שבעולם הדיגיטלי יותר ויותר יצרניות בחרו לחשוף את הדגמים ואת הקונספטים אונליין – חוסכים בכך תקציבי עתק ולנו ימים ארוכים של שיטוטים באולמות התערוכה. הקורונה סגרה את הדלתות באופן הרסני ויש תערוכות שבעבר לא התקיימו רק בשל מלחמות עולם – לוותר כליל.

כמעט מחצית מהרכבים בביתנים יהיו חשמליים או פלאג-אין הייבריד. צילום מתערוכת גואנגז'ו

עכשיו הכניסו למשבר הזה את תעשיית הרכב הסינית שהמריאה בקצב מהיר מאד בעשרים השנים האחרונות, המעורבות של יצרניות המערב בתעשיה שם ולאחרונה גם מאמצים רבים של מותגי סין לחדור למערב – לא מעט על כנפיה של ה"מהפכה החשמלית" ורוח גבית חזקה של הממשל הקומוניסטי בסין. כל זה כברקע יש ממש מלחמה בין ארה"ב ואירופה בצד אחד לסינים בצד השני. זו מלחמה על המשאבים הנחוצים ליצירה של רכב חשמלי (סין השכילה להשתלט על מרביתם), טענות בדבר תחרות לא הוגנת מהצד הסיני בשל סובסידיות של הממשל המאפשרות לייצור סוללות ומכוניות במחירים שאינם ריאליים ליצרני המערב ועוד.

רק 11% מהמציגים בסין יהיו מותגים בינלאומיים – הזירה סינית לגמרי.

עתה יש התנגשות נוספת – בלוח השנה שבו ב-16 לנובמבר, בעוד יומיים, יפתחו כמעט במקביל תערוכות הרכב של לוס אנג'לס וב-17 של גואנגז'ו . שלא במפתיע אתם מכירים את רוב המותגים שיציגו ב-LA (שם צפויה החשיפה של הדור הבא של סובארו פורסטר וכן של יונדאי סנטה-פה). בתערוכה בסין, כמעט מחצית מהביתנים יהיו של כלי רכב חשמליים (לפי המארגנים לא פחות מ-469 דגמי פלאג-אין ו-חשמל חדשים). מתוך כלל המציגים (מעל ל-1,100 מכוניות) רק 11% מהם יהיו של מותגי הרכב מהמערב.

בשולי התערוכה. כאן פורמולה דריפט ב-LA, בסין מסלול נהיגה לרכב חשמלי

עולם ישן מפנה את מקומו לעולם החדש? האם זה הסוף של תעשיית הרכב המערבית? אולי עניין של טעמים שונים בצדדים השונים של העולם? לאיזו מהתערוכות האלה אתם הייתם נוסעים?

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 + 12 =