יום ראשון , 28 אפריל 2024
מנוע טורי חוזר מן האוב ובדרך נהדרת. צילום:IMR

שובו של המנוע הטורי

רוני נאק

יד ביד עם המהפכה החשמלית שאליה רבים נוהרים ישנם גם תהליכים שקטים יותר, שקופים יותר אבל לא פחות מעניינים. אחד התהליכים האלה הוא הקמבק – יש יאמרו מפתיע – של המנוע הטורי. ליתר דיוק 6 צילינדרים טורי. בחלק מהמקרים מנועים אלה מחליפים מנועי V6, במקרים אחרים מדובר בהופעה ראשונה. דווקא עכשיו ודווקא כשההנעה האלטרנטיבית נראה שמתחילה לתפוס.

מרצדס GLE. צילום: שטח

מרצדס

הענקית מגרמניה הייתה בין הראשונות לחזור למנועים הטוריים. המנועים האלה, בנפח 3.0ל' החליפו את מנועי ה-V6 כבר בשנת 2017 בוורסיות של בנזין ודיזל. המבנה המודולארי של המנועים מאפשר שיתוף רכיבים עם מנועי V8 , בלוק אלומיניום ו-4 שסתומים לצילינדר. בין הטכנולוגיות המעניינות הוא מגדש-על חשמלי הנכנס לפעולה בסל"ד נמוך כדי לצמצם את השהיית הטורבו. בגרסאות הבנזין נעה התפוקה בין 367 כ"ס ו-50 קג"מ ל-435 כ"ס ו-52 קג"מ תלוי באפליקציה. מנוע הדיזל הטורי גם הוא בנפח 3.0ל' ומפיק בין 282כ"ס ו-60 קג"מ לבין 335 כ"ס ו-70 קג"מ. במנוע הדיזל השתמשה מרצדס בטכניקת ציפוי מתכת מיוחדת לדופן הפנימית של הצילינדרים כדי ליצור פני שטח נקבוביים יותר שיאפשרו לשמן ליצור שכבת סיכוך עמידה ומכאן פחות חיכוך וטמפ' עבודה נמוכה יותר.

לנד רובר דיפנדר. צילום: שטח

לנד רובר

אנו מכירים היטב את מנועי ה-V6 של לנד רובר ויגואר. אלו עשו חיל בדורות האחרונים של הדיסקברי, ריינג' רובר ספורט ודגמי יגואר בכירים. אלא שגם JLR החליפה את מנועי ה-V בדור מנועי "אינג'ניום" טוריים כשעל הדרך היא גם מחסלת את ה-4 צילינדר דיזל הבסיסי. בין אם זה בגרסת בנזין או דיזל לשניהם מערכת היברידית קלה 49 וולט. המנועים הגיעו לשווקים בשנת 2019 ו-2020. כמו במרצדס גם JLR יצרה מנוע מודולארי החולק רכיבים רבים לאורך ולרוחב מערכות ההנעה של הקבוצה, בין אם אלו בוכנות, מערכות הזרקה, מגדשי טורבו ועוד. בנוסף, גם כאן יש סופרצ'ארג'ר חשמלי הנותן BOOST בסל"ד נמוך בשביל השמחה. החסכון במשקל הוא כ-20 ק"ג פחות ממנוע ה-V אבל היתרון נמחק בשל המשקל הנוסף של המערכת ההיברידית. בגרסת הבנזין המנוע הטורי מפיק עד 400 כ"ס וכ-55 קג"מ. בגזרת הדיזלים התפוקה מגיעה עד ל-350 כ"ס ו-70 קג"מ.

ג'נסיס GV80 צילום: שטח

יונדאי/ג'נסיס

את המנוע הזה אתם אולי מכירים מהג'נסיס GV80 ואם לא, עשו נסיעת מבחן על הרכב המרשים הזה. ולו רק בשביל ההשכלה. המנוע נכנס ליצור ב-2020 וגם הוא בנפח 3.0ל' ונושא את השם "סמארטסטרים" המשותף לכל דור המנועים האחרון של קבוצת יונדאי. במקרה של יונדאי המנוע מופיע רק כדיזל והוא מכוון למומנט וחסכון בדלק. התפוקה עומדת על 278 כ"ס ו-60 קג"מ. כמו אצל היצרניות במערב גם הדיזל הזה עשוי מאלומיניום, יש לו 24 שסתומים ומגדש טורבו. קשה להאמין שקונצרן כמו יונדאי יפתח מנוע חדש רק לגרסה אחת של דגם יחיד באחד משלושת מותגי ענקית הרכב. יש מי שמחזירים מן האוב את יונדאי טראקן (SUV שטח קשוח) ולשם המנוע הזה תפור בול.

מאזדה CX-90 צילום: מאזדה

מאזדה

כן כן. מאזדה! אשר הצהירה כי אלו יהיו מנועי הבעירה הפנימית האחרונים שתפתח. מדובר ב-3.0ל' טורבו-דיזל-3.3 טורבו בנזין. 6 ציל' טוריים כמובן. המנועים ישולבו ב-CX-90 ואולי גם בדור הבא של מאזדה 6 האמורה להיות מוצג בקרוב. טכנולוגיית SKTACTIVE כמובן שנוכחת גם כאן כדי להשיג ביצועים טובים וצריכת דלק זעומה. בעזרת טורבו והזרקה ישירה מנוע מפיק 350 כ"ס ו-50 קג"מ (נתוני הדיזל עוד לא פורסמו). המעניין הוא פוטנציאל הטיונינג של המנוע הזה בוודאי לכשיגיע למאזדה 6 הכל-חדשה שעתידה להיות על פלטפורמת הנעה אחורית.

ג'יפ גרנד וואגוניר. צילום: שטח

סטלנטיס

או ביתר דיוק FCA צפון אמריקה הציגה לעולם את ה"הוריקן" קמבק שעל פניו נראה ראוי ל-6 ציל' 4.0ל' הטורי שעד היום נחשב לאחד המנועים האמינים ביותר באמריקה. להוריקן נפח של 3.0ל', בלוק אלומיניום, 24 שסתומים ומגדש טורבו. המיקוד בצפון אמריקה שולל אפשרות של גרסת דיזל – אבל מי יודע…בהיצע שתי רמות הספק: 420 כ"ס ו-510 כ"ס עם 64 ו-69 קג"מ בהתאמה. סטלנטיס מייעדת את המנוע הזה לדגמים הגדולים של הקבוצה שיוצגו בקרוב בצפון אמריקה כמחליף של…קחו אוויר HEMI.

 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × 2 =