רוני נאק
מברלין מגיע דיווח כי BMW הסכימה לפשרה שהוצעה על ידי הנציבות האירופאית כדי לעצור את החקירה בדבר הפרת ההגבלים העסקיים. בו בזמן VW (המעורבת גם בפרשה הזו) שוקלת האם לנקוט בצעדים משפטיים נוספים. הנציבות האירופאים אמרה כי שלושת יצרניות הרכב האירופאיות הפרו תקנות של הגבלים עסקיים על ידי הגבלת התחרות בתחום של בקרת זיהום האוויר ממנועי דיזל. הטענה נוגעת לשיתוף פעולה ויצירת תקנים משותפים לתוספי ADBLUE המשמשים לצמצום מזהמי NOX.
הנציבות האירופאית קנסה את BMW ו-VW בסך של מיליארד דולר (875 מיליון אירו) ואמרה שדיימלר לא נקנסה מכיוון שהיא זו שחשפה את קיומו של ה"קרטל" לשון הנציבות.
BMW אמרה כי שילמה קנס של 373 מיליון אירו וכי תביעות נוספות בנושאי זיהום אוויר בוטלו בשל כך. עוד אמרה BMW כי היא נוקתה מכל חשד של שימוש באמצעים לא חוקיים לשבש בדיקות זיהום אוויר.
VW שנקנסה ב-502 מיליון אירו רוצה לפנות לאפיק משפטי בטענה שמדובר בתקדים מסוכן שכן הם עסקו רק ב"שיחות טכניות בנושאי זיהום אוויר".
אז מי הרע בסיפור הזה? הנציבות האירופאית שמנסה להכניס יד עמוק לכיס של יצרניות הרכב העשירות? יצרניות הרכב שמנסות לעשות מיניפולציות בחוק ולארגן לעצמן מונופול? או אולי דיימלר המלשינה?