סגמנט הפנאי הקומפקטי – אינו חדש והוא קיים באופן רציף משנת 94' כשהאבות המייסדים שלו היו טויוטה ראב 4 וסובארו פורסטר ואאוטבק. השינוי החל כשלנד רובר הציגה את הפרילנדר ב-1997 אשר הפך להיות לנמכר ביותר בסגמנט ברצף בלתי ייאומן עד שנת 2002! ההצלחה של לנד רובר יחד עם ניצני המגמה של כיווץ רכבי השטח משכה שחקנים חדשים לסגמנט שהלך והתעבה במהירות עם מיטב הסמלים של עולם הפרימיום. הראשונים היו ב.מ.וו עם ה-X3, אחריהם הגיעו אודי ו-Q5, וולוו עם XC60 ואחרונים מרצדס עם ה-GLK. גם יפן שלחה נציגות לסגמנט עם ה-EX מאינפיניטי.
תמונת מצב
היום אנו כבר ניצבים בפתחו של הדור השני של הדגמים בסגמנט וגם הם משקפים את המשך המגמה הסביבתית עם מעבר (שבישראל עדיין בתחילתו) לדור חדש וחסכוני של מנועי דיזל ובהמשך לגרסאות היברידיות (אודי כבר הציגה Q5 ששיווקה טרם החל) וכאלו שמתחברות לתשתית החשמל – "פלאג אין" בלשון התעשייה.
עובדה מרתקת היא שכל מובילי הסגמנט: ב.מ.וו, וולוו, לנד רובר, מרצדס ואודי מתבססים על "פלטרפורמה" ורכיבי הנעה של דגמי כביש. סדרה 3 של ב.מ.וו, S80 של וולוו המשרת גם את הפרילנדר, C קלאס של מרצדס ו-A4 לאודי. זה "עושה שכל" במישורים רבים – בעיקר בשורה התחתונה – ומסביר את הלהיטות של היצרנים לשלב דגם "פנאי" בעל מתח רווחים נאה בקו המוצרים שלהם.
מבחן שטח
ה-X3 של ב.מ.וו הוא מוותיקי הסגמנט והוצג לעולם בתערוכת פרנקפורט בסתיו 2003. הדגם קיבל "מתיחת פנים" של אמצע החיים בשנת הדגם 2006 אז זכה גם לסדרת מנועים חדשה ועדכון של מערכת ההנעה הכפולה – "X- דרייב". כאשר ב.מ.וו חידשה את הסדרה 3 ב-2008, זה בישר גם את בואו של X3 חדש שהופיע לבסוף באביב 2010. לדור החדש מערך מנועים מעודכן, תיבת הילוכים עם שמונה יחסי העברה, מערכת הנעה כפולה מהדור האחרון. בסיס הגלגלים התארך ב-1.5 ס"מ בלבד ל-281 ס"מ אבל האורך הכללי צמח ב-8 ס"מ ארוכים. מפשקי הגלגלים הורחבו מאד ב-6 ס"מ לפנים ומאחור עם השפעה של 2.5 ס"מ על ממד הרוחב. כשרק הגובה התכווץ ב-2.0 ס"מ בודדים. המשמעות של מפל המידע הזה היא אחת – ה-X3 החדש היא מכונית גדולה יותר מקודמתה ובעלת "חתימה" ארוכה ורחבה יותר על הכביש. נתון מעניין הוא נתון המשקל אשר ירד ב-15 ק"ג (באותה גרסת מנוע ותיבת הילוכים אוטומטית) – הישג מרשים של הפחתה של כמעט 10% ממשקל הרכב.
מערכת ההנעה המכונה "איקס-דרייב", מעבירה יותר מכוח המנוע לגלגלים האחוריים ואף מתערבת בפניות – על ידי בלימה קלה של הגלגל האחורי פנימי והעברת יותר כוח לגלגל קדמי חיצוני – כדי לחדד את התנהגות הכביש. והתוצאה בהחלט שמורגשת.
רכב המבחן צויד במנוע טורבו דיזל בנפח 2.0 ל'. אצל ב.מ.וו הוא מגיע כחלק מאסטרטגיית ה"EfficientDynamics" של המותג. הרעיון הוא צריכת דלק וזיהום מוקטנים מבלי לשלם מחיר בביצועים או הנאה מנהיגה. למנוע הדיזל תפוקה נאה של 184 כ"ס ו-38 קג"מ מנפח של 2.0 ל' בלבד ונתון פליטת מזהמים נמוך מאוד של 147 גר'/ק"מ. בנוסף, מצוייד ה-ב.מ.וו במערכת start&stop המדוממת את המנוע כשעומדים ברמזור או בפקקים – כדי לחסוך דלק ולצמצם פליטה.
מראה ומגע
ב.מ.וו עדיין משלבת שמרנות עם חדשנות טכנולוגית כך שבתא הנהג תמצאו לוח מחוונים קלאסי של תוצרת בוואריה יחד עם מוט הילוכים חשמלי ומערכת I-דרייב לתפעול המולטימדיה, שמע, מחשבי הדרך ומה לא. רכב המבחן צוייד בריפודי עור כהים אדמוניים ודיפוני אלומיניום אשר השתלבו נהדר באווירה הכללית. תחושת האיכות עוברת היטב במראה ובמגע עם החומרים השונים ותתקשו לאתר פאקים או אי דיוקים באיכות הגימור.
ברחובות העיר יהיה קשה שלא להיות מופתע מעוצמת תפוקת הכוח של המנוע הקטן. מנועי הדיזל חזקים מאד בדיוק היכן שצריך – בסל"ד הנמוך – והם דוחפים את המכונית בעוצמה מפתיעה לפנים. ה-X3 עושה את זה נהדר עם יציאה חזקה מהמקום ומינימום השהיית טורבו. תיבת ההילוכים עוברת בזריזות בין שלושת ההילוכים הנמוכים ושמרת על המנוע בתחום היעיל ביותר שלו.
ב.מ.וו ציידה את ה-X3 במערכת היגוי חשמלית. זו הפעם הראשונה שמערכת זו מופיעה בדגם X שלהם וגם כן לא בטוח שהאפקט הוא בדיוק מה שהמשורר התכוון אליו. ההיגוי קליל מאד – אפילו מדי – והניתוק מהגלגלים בתחושה, מוחלט. במקביל תקבלו כושר תימרון מעולה, ולגיבוי מערך חיישני חניה היקפי עם חיווי גראפי מצויין. קל להבין אם כן שההתנהלות העירונית קלילה ונעימה עם נוחות נסיעה ובידוד רעשים ופני כביש ראויים לציון.
מחוץ לעיר ה-X3 מסתיר את מנוע הדיזל היטב ותתקשו לנחש שהוא כזה. בידוד הרעשים וגם הרעידות כמעט שמושלם והקילומטרים נזללים בנוחות רבה. ב-100 קמ"ש יסוב מד הטורים על 1500 סל"ד – הודות לשמונת יחסי ההעברה שבגיר – וזה יבוא לידי ביטוי בסוף היום בנתוני צריכת הדלק. אם בכ"ז חייבים להלין על משהו יהיו אלו תאוצות הביניים. אלו הולכות ומאבדות מעוצמתן ככל שעולה המהירות.
בהתאם למסורת של היצרן, ה-X3 היא מכונית מאד מספקת בנהיגה נמרצת. הב.מ.וו חדה מאד ומדוייקת – למרות ההיגוי העמום – ומזכירה בהתנהגותה מכונית הנעה אחורית. עוצמת הבלימה חזקה ועם יכולת מינון טובה, תגובות השלדה כצפוי – מצויינות וזו הפעם הראשונה שבה לא מצאתי את מערכת ה"X-Drive" כמפריעה ומתערבת מדי בנהיגה.
• רוצים לראות את גלריית הצילומים המלאה של ה-X3 החדש מ-ב.מ.וו? הקליקו כאן!
בשטח שלנו
אחד הדברים הקסומים ברכבי הפנאי היא היכולת שלהם לרדת מהכביש ולתור שבילים. וזו הייתה גם נקודת החוזקה של ה-X3 אשר מתחילתו גילה יכולת טובה בשטח – ביחס לסגמנט כמובן. גם הדור הזה אינו שונה ומציעה מערכת הנעה יעילה מאד אשר תפקדה מצויין במגוון רחב של מצבים מביכים ואחיזה דלילה. שתי מגבלות בולטות מאד ואלו תהיינה זוויות המרכב השטוחות וצמיגי כביש אשר מקנים אחיזה "בסדר" אבל מאד פגיעים לתקרים או צביטות. המתלים שהיו נוחים מאד ברחובות עירוניים משובשים ממשיכים לספק נוחות עם בנסיעה איטית על דרך עפר. בקצב מהיר ונמרץ יותר הם יתפקדו נהדר אבל אז תחושו שהנכם "אונסים" את ה-X3 לדבר שמעבר להגדרת היצרן.
• חושבים שאולי אודי Q5 דיזל מתאימה לכם יותר?
לסיכום
הדור החדש של ב.מ.וו X3 נותן יותר מהכל: יותר חלל, יותר איכות, יותר קילומטרים בין תידלוקים. מנוע הדיזל טוב, יעיל וחסכוני ויספק את המשתמש הסביר. זה המנוע ה"הגיוני" לבחור בו – ויש מעליו סדרה ארוכה של מנועי דיזל ובנזין חזקים מאוד אשר יתנו יותר ביצועים אך גם יצרכו יותר דלק.
בגרסה שנבחנה, מצאנו שלמנוע חסר "בשר" בתחום הביניים ובתחום הגבוה – ולמרות התאוצות החזקות מהמקום, ותאוצות הביניים ממהירות נמוכה, הוא חסר בטווח המהירות הבינעירוני. מנגד, ממוצע צריכת הדלק מרשים מאד וניצב על כ-14 ק"מ/ל'.
מחיר גרסת הבסיס של ה-X3 עומד על 345,000 שקלים בעוד שרכב המבחן אשר צויד ברשימה ארוכה של תוספות מעלה את המספר שעל התג ל-375,000 שקלים.