יום ראשון , 28 אפריל 2024
גורר-תומך מתוצרת NIKOLA סדרתי המונע בתאי דלק של BOSCH. טווח של 700 ק"מ. צילום: NIKOLA

BOSCH מציגה מנוע בעירה פנימית מיימני

רוני נאק

יש רבים החושבים שעתיד התחבורה טמון במימן. שהרי הוא נמצא סביבנו כל הזמן, בכל כוס מים ששותים ובכל טיפה בים. טויוטה וגם יונדאי הן שתיים מיצרניות הרכב שגם פועלת בנושא בין אם באמצעות פיתוח כלי רכב המונעים על ידי תאי-דלק המפיקים חשמל מ-מימן או באמצעות פיתוח של מנוע ה-4 פעימות המוכר כדי שיוכל לשרוף מימן נקי במקום תערובת של בנזין/אוויר. בשני המקרים מדובר בטכנולוגיה שאמורה לחיות לצד מכוניות חשמלית על-סוללה וגם ובמקביל לתת פייט ליצרנים הסיניים שעקפו את התעשייה המערבית במכוניות BEV.

במפעל בוש ביחידה המייצרת את תאי הדלק הממירים מימן לחשמל. צילום: BOSCH

עתה בתערוכת CES חשפה BOSCH – שבעצמה היא ספקית עצומה של רכיבים רבים לתעשיית הרכב – את הפתרונות שלה לכלי רכב כבדים. לאמור משאיות. בסקטור הכבד להנעת סוללה יש חסרונות רבים, בעיקר בשל המשקל של הסוללות העצומות הנדרשות לביצוע המשימה, טווחי הנסיעה הקצרים וזמני הטעינה הארוכים של מארזי ענק. בוש פועלת במקביל לפתח פתרונות של תאי דלק וגם מנועי בעירה פנימית שיעבדו על מימן. זהו צעד אסטרטגי הנובע מהאמונה שלמימן יש תפקיד מרכזי בניקוי זיהום האוויר הנגרם כיום מסקטור התובלה (שהוא אגב מזהם הרבה יותר מכלי הרכב הפרטיים הגורמים רק ל-16% מכלל הפליטות).

בוש כבר מייצרת תאי דלק מזה כשנה. חלקם אף מצאו את דרכם להנעת  Nikola Tre FCEV – שהוא ראש גורר מימני עם טווח של כ-700 ק"מ, הספק של 536 כ"ס, זמן תדלוק של 20 דק' ובעיקר 0 פליטות מהאגזוז. אולם תאי הדלק מרתיעים משתמשים רבים ומחירם עדיין גבוה מאד ליצור.

טויוטה הייאייס שורפת מימן. גם טויוטה מפתחת במקביל מימן לתאי דלק ולבעירה פנימית. מעדיפה לדלג מעל לסוללות בעיקר ליישומים מסחריים וכבדים. צילום: טויוטה

לטובת המפעילים שמעדיפים להישאר עם מכונה מוכרת יותר, בוש מפתחת מנוע 4-פעימות שיעבוד על מימן נוזלי. השקתו צפויה עוד השנה. למנוע הבעירה הפנימית יתרונות רבים: ביצועים הדומים לאלו של מנוע הדיזל, אין פליטת מזהמים בעת שימוש במימן ירוק (כזה המופק מאנרגיות מתחדשות), אפשרויות להזרקה ישירה או לתוך סעפת היניקה. זהו אפיק שכאמור גם טויוטה חוקרת לכלי רכב פרטיים. זהו פתרון נהדר מכמה סיבות: משקל הרכב נותר נמוך והמכאניקה לא משתנה במהותה. במדינות שבהן התשתית לא קיימת (אפריקה למשל) או שמרחקי הנסיעה ארוכים מאד, אין התכנות לרכבים חשמליים על סוללות ורכבי מימן יכולים להיות מתודלקים מצוברים הטמונים בקרקע – כמו בכל תחנת תדלוק כיום. טווח הנסיעה הארוך וזמני התדלוק דומים למה שאנו מכירים כיום מרכבי בנזין ודיזל ולא נדרש שינוי של הרגלים או תכנונים מוקפדים לפני נסיעה ארוכה.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen − two =