שבת , 27 אפריל 2024
מבחן דרכים פיג'ו 408. החל ב-179 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים פיג'ו 408

רוני נאק

לפעמים זה לוקח לי קצת זמן כדי "להבין" מכונית. בטח כזו כמו הפיג'ו 408 החדשה המביאה בדורה החדש פירוש שונה מאד ל"רכב מנהלים" כפי שהתרגלנו לקבל מסקודה, טויוטה ו-יונדאי השולטות בסגמנט הזה.

מבחן דרכים פיג'ו 408. נוח ומתנהג. הדגם חוזר לערכי הליבה של המותג. צילום: רונן טופלברג

מאחרי החזית המותגית החדשה של פיג'ו, שמאד מדברת אליי, לא תמצאו סדאן 4 דלתות מפוהקת אלא תצורת "פאסטבק" שמבוצעת באופן מרשים מאד ומצליחה להיראות דינאמית וזורמת אפילו שבמבט בוחן יש לא מעט קווים מפוסלים וישרים. התוצאה בהחלט לא שגרתית ומקבלת עלייה בחזקה עם מרווח גחון מוגבה, חיפויי גלגלים וספים כהים כמו בז'אנר העיצובי של ה-SUV על זה נוסף גם בסיס גלגלים מאד ארוך של 279 ס"מ ועל זה מרכב באורך כולל של 468 ס"מ. זהו רכב גדול שצריך אשכרה לעמוד לידו, או לשבת במושבו האחורי, כדי לקלוט עד כמה גדול.

מבחן דרכים פיג'ו 408. תא מטען עצום עם גישה קלה במיוחד בזכות הדלת הזו. צילום: רוני נאק

• מבחן דרכים פיג'ו 5008 דיזל

אבל לפיג'ו 408 יש אייס נוסף במעלה השרוול. דלת תא מטען הנפתחת בשלמותה כולל השמשה האחורית, בכך מנגישה את תא המטען בקלות יתירה ומתגברת על החסרון של דלת המטען בסדאן שהיא לרוב צרה מאד. חלל המטען הרגיל גדול 536 ל' וקיפול מהיר של המושב האחורי מגדיל אותו ל1,611 ל' שימושיים – וזה דבר חשוב לבעלי אורח חיים אקטיבי שצריכים להזיז את הצעצועים שלהם ברחבי המדינה.

מבחן דרכים פיג'ו 408. מנוע 1.2ל טורבו-בנזין עם 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ. צריכת דלק טובה מאד. צילום: רוני נאק

הבסיס המכאני הוא אותה פלטפורמת EMP2 הנפלאה של פיג'ו המשרתת דגמים רבים לכל אורכה ורוחבה של PSA ובקרוב תתרחב גם למותגי סטלאנטיס אחרים. הכוח מגיע ממנוע 1.2ל' טורבו הקבוצתי המפיק 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ. ההנעה קדמית דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים. בהיצע העולמי יש גם גרסאות עם מנועי 1.6ל' טורבו וגרסת PHEV עם 225 כ"ס וקרוב ל-40 קג"מ אולם אלו אינן מיובאות. היתרון של מערכת ההנעה הזו, למעט החסכון בדלק (עליו נדבר בהמשך) הוא התרומה למשקל העצמי הנמוך של הרכב: רק 1,467 ק"ג (כולל נהג חטוב במשקל 75 ק"ג) – כמעט 600 ק"ג פחות מהמשקל של B-SUV חשמלי קטן שעולה הרבה יותר. צריכת הדלק המשולבת הרשמית עומדת על 6 ל' ל-100 ק"מ ונתוני הביצועים מלמדים על 10 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 210 קמ"ש.

מבחן דרכים פיג'ו 408. קוקפיט דיגיטלי נהדר עם חיבור אלחוטי לאנדרואיד וקארפליי וממשק מהיר בעברית. צילום: רוני נאק

חבילת האבזור היחידה שבהיצע נקראית ALLURE והיא כוללת את הקוקפיט הדיגיטלי המוכר של פיג'ו, מסך מולטימדיה 10 אינץ' עם ממשק בעברית וחיבורים אלחוטיים לאנדרואיד וקארפליי, פנסי LED מן החוץ ומן הפנים (אווירה 8 גוונים), ריפודי עור נאפה שחורים ורכים על כל המושבים, בקרת אקלים מפוצלת עם מסנן אבקנים, מושבים קדמיים מחוממים – אופציה בתשלום של חבילת נוחות עם זכרון למושב נהג ועוד רשימה ארוכה.

חבילת הבטיחות כוללת 6 כריות אוויר מערכות סיוע לנהג כמו בקרת שיוט אדפטיבית עם זחילת פקקים, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב ושמירת נתיב. לצידן יש גם מערכות בטיחות נוספות כמו ניטור עייפות נהג, התראות על סטיה מנתיב ואי שמירת מרחק, זיהוי תמרורים והמלצת שינוי מהירות לפיהם וכמובן בקרת יציבות ואחיזה וניטור לחץ אוויר בצמיגים.

המחיר של פיג'ו 408 עומד על 179 אלפי שקלים. מחיר שהוא מציאה ביחס למה שמתרחש כרגע בשוק הרכב בוודאי בצד של החשמליות.

מבחן דרכים פיג'ו 408. קצת פאסטבק, קצת SUV, ה-408 החדש הוא בהחלט יוצא דופן. צילום: רוני נאק

נהיגה

עם המפתח ביד וקרוב ל-800 קילומטרים מתוכננים, ירדתי לחניון היבואן. שם ה-408 המתין לי בחניה צפופה ואלכסונית שאיתרה את חוש הרוורס שלי ואת מצלמות וחיישני החניה של הרכב. תנועה זהירה ואימות שהכל פנוי ונשלפנו החוצה לאיזור התעשיה של מעוין שורק ומשם ליום הנהיגה הראשון לאיזור הרי יהודה.

שם באמצע היום ועם הכבישים יחסית פנויים רציתי לחקור האם אותו DNA קסום של פיג'ו נוכח גם ב-408 החדש. אותו שילוב שהיה פעם של נוחות מצוינת עם שלדה תגובתית ש"מדברת" לנהג דרך הדוושות והמושב לא פחות מההגה. זה בכלל לא עניין של כוחות סוס, או שניות ל-100 קמ"ש, אלא עסק דינאמי אחר ברובד עמוק יותר שמחבר את הכביש עם הרכב והנהג ליישות הזורמת בתלת המימד של הגיאוגרפיה בו נעים. המשקל הקל של הרכב נותן את אותותיו בכל נקודה וזמן – האצה, בלימה, שינוי כיוון.

מבחן דרכים פיג'ו 408. צריכת דלק ממוצעת במבחן של 17 קילומטרים לליטר. צילום: רוני נאק

תיבת ההילוכים, על שמונת הילוכיה, עושה גם כאן עבודה נפלאה ושומרת את המנוע באיזור המועיל שלו. לזה אפשר להוסיף את מצב ה"SPORT" של ניהול המנוע שמעלה את הטמפרמנט שם מקדימה. הנאה מנהיגה? יש!

חזרה מדודה לכרך ולמטלות ההסעה של הילדודס כבכל יום ה'. לישב"צ של הצופים וחזרה, לחזרות להופעת פורים וחזרה, את הגדולה לעבודה ונכון – חזרה. במצטבר משמרת של "אבא UBER" בהן עברנו כ-60 קילומטרים עירוניים. בכל האירוע הזה ה-408 סיפק נוחות נסיעה מעולה, ספיגה של שיבושים, מהמורות, פסי האטה ומדי פעם חצי טיפוס על מדרכה. למרווח הגחון הגבוה יש יתרונות גם לא בדרך עפר. הסתייגות אחת. הסטראט&סטופ מעצבן במיוחד. הביטול נעשה רק דרך תפריטי המולטימדיה וההתנעה החוזרת איטית מדי לטעמי. בתפקידו כרכב הסעות, ה-408 מצטיין בזכות המושב האחורי המרווח מאד ונוחות הנסיעה שמציע מאחור.

מבחן דרכים פיג'ו 408. מושב אחורי סופר-מרווח ויש פתחי מיזוג ושקעי כוח. צילום: רונן טופלברג

הסופ"ש סופסוף הגיע והיעד הרחוק – אי שם בערבה הדרומית – הציב אתגר משלו. עם המושב האחורי מקופל וכל הציוד בפנים יצאנו לדרך הרבה לפני הזריחה. השיוט דרומה עבר בקצב מהיר ואני ופיג'ו נהנים מכביש ריק לגמרי ואפשרות לשיוט מהיר וזורם. כאן הציב ה-408 צריכת דלק נהדרת של 17 קילומטרים לליטר שמדי פעם, בקטעים האיטיים יותר של כביש 90, השתפר אפילו ל-20 קילומטרים לליטר. בתנאים האלה טווח הנסיעה עמד על כ-700 קילומטרים ללא צורך לשנות הרגלי נהיגה. מזגן, רגל על הגז וכביש פנוי. תענוג.

נוחות הנסיעה נהדרת, בידוד רעשי הרוח והכביש מצויינים והמנוע נוכח רק כשצריך עוד כוח ועוד סל"ד כדי לעקוף או לטפס בכביש תלול (כמו כביש 25 מהערבה לדימונה).

מבחן דרכים פיג'ו 408. ריפודי עור נאפה רכים ומושבים עם בסיס מתארך, חימום וזכרונות בחבילת נוחות. צילום: רוני נאק

מה פחות

בתפקידו כרכב משפחתי גדול, או רכב מנהלים, אין הרבה טעינות. ה-408 עומד במשימה היטב. נכון, עוד 100 כ"ס בהחלט שהיו יכולים להוסיף לחוויה הדינאמית של פלטפורמה שבהחלט יכולה להתמודד עם סוסים רבים. אבל זה ההיצע שיש אצלנו. לצד זאת, רובנו, נוסעים בין גדרה לחדרה ומבלים המון בפקקים – בשביל פרופיל כזה ה-1.2ל' מספיק ויותר בעיקר אם אתם גם מקפידים לנסוע לפי תמרורי הדרך והמהירות המומלצת ב-WAZE. כך שרוב הזמן, למעט תאוצות ביניים בתחום הגבוה, לא תרגישו מחסור בכוח.

פיג'ו פתרה את המוזרויות של ממשק המולטימדיה שהיו בדור הראשון של המערכת. מתגי קיצור דרך חיצוניים וחוגות מסוות היטב של בקרת האקלים הם פתרון יעיל. לצד זאת ה-S&S היה ממש מטרד מה גם שעבד באופן מוזר ולא אחת אף דומם את המנוע כשלא הגעתי לעצירה מלאה.

העיצוב שפיג'ו בחרה ל-408 אמיץ במיוחד. בזמן שאני דווקא התחברתי לנופך הקרוסאוברי שלו והשימושיות שבאה עם זה, חלק מהתגובות היו מקוטבות לצד השני. האם זה סגמנט כה שמרני שרק סדאן 4-דלתות תעבור בו (או SUV בממדים דומים?).

מבחן דרכים פיג'ו 408. החל ב-179 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

סיכום

פיג'ו 408 היא רכב משפחתי מיוחד ויוצא דופן שמיועד למי שיכול להעריך את האיכויות הייחודיות של המותג. לאמור, נוחות נסיעה מעולה, מאפיינים דינאמיים נהדרים בנהיגה וחבילת אבזור עשירה ומפנקת לצד עיצוב חוץ ופנים יוצאי דופן שמבוצעים ברמה גבוהה מאד. הפיל שבחדר הוא כמובן מנוע ה-1.2ל' אבל גם הוא יהיה יותר ממה שצריך לתנועה הצפופה בישראל ולשיוט בכביש המהיר. לצד החסכון שהוא נותן רוב הזמן, ה"מחיר" בביצועים בהרים נראה משני. לצד כל זה קיים תג המחיר של 179 אלפי שקלים שזה עשרות אלפי שקלים מתחת למתחרים הישירים עם השלכה ברורה לתשלומים החודשיים וגם לשווי השימוש למי שמקבל כזה מהעבודה.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

One comment

  1. ממה זה עדיף ב 179,000? עדיף אוקטביה 1.5 טורבו יותר חזקה , יותר מרווחת, יותר סחירה ומשאירה גם עודף בכיס .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 + fifteen =