יום חמישי , 12 דצמבר 2024
הרברט דיס (משמאל) מנכ"ל VW היוצא ימצא עצמו עובד עם מאסק? צילום:לינקדאין

מנכ"ל VW ידלג לטסלה?

רוני נאק

כמו שנוכחנו לגלות פעם אחר פעם בעולמות הקורפורייט, רב הנסתר על הגלוי והפעולות חושפות הרבה יותר מהודעות מכובסות לעיתונות. אחד המקרים האלה התקיים ממש בסוף השבוע האחרון כשדירקטוריון VW הודיע לקונית כי הרברט דיס, המנכ"ל של VW העולמית, אורז את הכל בקרטון קטן ונוסע חזרה לבית באוסטריה.

דיס הגיע ל-VW שבועות ספורים לפני שהרשויות ב-ארה"ב חשפו את הונאת דיזלגייט. פרשה שבעטיה VW שילמה עשרות מיליארדי דולרים בקנסות ופיצויים ברחבי העולם. בהחלט כניסה קשוחה לתפקיד. אולם דיס הגיב מייד עם תכנית מהפכנית להסיט את יצרנית הרכב העצומה מייצור של מנועי בעירה פנימית לטובת הנעה חשמלית. תכנית שאת פירותיה אנו מתחילים לראות רק לאחרונה עם משפחת דגמי ID המתחילים לטפטף לשווקים.

הרברט דיס (משמאל) מנכ"ל VW מאבקים פנימיים בלתי פוסקים בעיקר מול איגודי העובדים. צילום: סקודה

בתהליך הזה קרה דבר מעניין. דיס ומאסק התקרבו מאד ופיתחו מערכת יחסים של יריבות ידידותית, כולל פגישה ווירטואלית של מאסק עם צוות ההנהלה הבכירה בוולפסבורג. מצידו, גם מאסק לא חסך שבחים מ-VW ואף אמר בראיון כי "VW היא החברה המתקדמת ביותר. אחרי טסלה".

• הכירו את DS3 החשמלית

לאחר הדחת המנכ"ל מרטין ווינטרקורן (שנשפט בגרמניה ובארה"ב) החל דיס בתהליך אגרסיבי של ארגון מחדש ובהחלט הצליח להכעיס  ו"להזיז את הגבינה" לאיגוד העובדים החזק בגרמניה. דיס לא חשש מעימותים וספג גם לא מעט ביקורת למשל לגבי הקשר לכאורה של VW למחנות ריכוז של אויגרים (מיעוט מוסלמי סוני שמרביתו חי במחוז שינגיאנג) בשטח המפעל של VW בסין.

לא אחת צצו שמועות כי הנה "הפעם זה יקרה" והדירקטוריון יפטר את דיס – אבל הוא שרד לאורך כל התקופה כשרק במקרה יחיד היה עליו לוותר חלק חלק מסמכויותיו לבכיר אחר (שטטלר) שנחשב לחביב איגוד העובדים.

הרברט דיס (מימין) מנכ"ל VW היוצא עם מאסק המפרגן. צילום:לינקדאין

בשנתיים האחרונות, משבר הקורונה, סגירות המפעלים התכופות, בעיה להשיג חומרי גלם, בעיקר שבבים ולאחרונה אפילו המלחמה באוקריאנה שעצרה את המפעלים בשל הפסקת אספקת צמות הכבלים מהספקים האוקראינים. כל זה גרם לטסלה לפתוח את הפער הנתפש עוד יותר, וכשדיס הודה בעצמו בראיון כי לא ציפה למהירות שבה טסלה רצה קדימה, הוא רק ליבה את הטינה של רבים בהנהלת החברה וכוח העובדים שבה שבכל זאת יש לו סוג של גאוות יחידה. גם הניסיון הכושל של דיס ליצור חברת תוכנה (CARIAD) שתתחרה ביכולת של טסלה לעדכן מהאוויר את מערכת ההפעלה שבה – רק גרמה לריחוק רב יותר ולביקורת להיות קולנית יותר.

• עדכונים מהאוויר לדגמי VW החשמליים

VW נשלטת בחציה על ידי בעלי המניות ובחציה על ידי איגודי העובדים. אלה האחרונים מתנגדים מאד לדיס בעיקר אחרי שהצהיר כי המעבר להנעה חשמלית יגרום לפיטורים של כ-30,000 עובדים. זה נתן את המוטיבציה לנציגי העובדים בדירקטוריון להחליף את דיס ב-בלום (מנכ"ל פורשה הנוכחי) ש"גדל" בוולפסבורג ונחשב לאחד משלהם ובעל הכוח לאחד את איגודי העובדים סביב המטרה המשותפת.

אורוורה הרברט! האיש שסובב את ספינת VW לעבר עתיד חשמלי. עתה VW מפנה לו את הגב ומראה לו את הדלת. צילום:VW

בינתיים טסלה כבר השלימה את הקמת המפעל בגרמניה ובטח שלא יזיק לה מנהל מקומי שינחיל את הסדר, התכנון והחזון שדיס הוכיח בהחלט שיש לו. אם זה אכן יקרה טסלה תרוויח מנהל מוכשר מאד שיכול בהחלט להביא לה ערך רב. כמו שיש נשיאה מוצלחת מאד ל-SpaceX – גווין שוטוול. דיס בטסלה לא יצרך להתמודד עם איגוד עובדים אלא להתמקד בפיתוח ובעשיה. מהלך שעשוי אכן להתממש אם הקרבה בין מאסק לדיס היא אכן אמיתית ומהלך שבהחלט יאיים על VW ותכניותיה לעתיד.

בהקשר הזה, נציין כי דיס נחשב ל"איש מת מהלך" מזה כחצי שנה. עם מקורות פנימיים שטוענים כי למעשה הוא פוטר כבר בתחילת 2022 ושהתאריך של ה-1 לספטמבר היה ידוע זמן רב מראש. עוד נציין כי לאחרונה VW הצטרפה לפורד והודיעה גם היא על השקעה בפיתוח של דור חדש של מנועי 1.5ל' TSI אשר עתיד לעמוד בתקן יורו-7 ויופיע בדגמים שונים בכל מותגי VW המתרבים. האם גם בענקית הרכב, אשר השקיעה עשרות מיליארדים בפיתוח כלי רכב חשמליים, מישהו הבין שהם פשוט ממהרים מדי?

Check Also

מרצדס G קלאס ב-4 גרסאות החל ב-1.45 מיליון שקלים

ה-G קלאס של מרצדס עם שתי גרסאות בנזין, דיזל וגם 100% חשמלי. אז מה קונים לאיש שכבר יש לו הכל?

2 comments

  1. קשקוש נרכב הכי נמכר של פולק היום הוא רכב חשמלי…

  2. VW ירתה בכך סופית לעצמה בראש (תרתי משמע), והשגיונות של המשפחה השלטת מובילים טותה לאבדון.

    לצערינו, תתחילו לספור את ימיה לאחור.
    לא ירחק היום והיא תיסגר בהתרסקות פנומנלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *