שבת , 27 אפריל 2024
מה הסיבות שבגללן רכב חשמלי עשוי להחליד יותר מרכב בנזין? צילום: טסלה

האם רכב חשמלי נוטה להחליד יותר?


רוני נאק

זה ממש לא כיף לראות חלודה ברכב שלך. בוודאי כשמדובר במכונית חדשה. אנחנו כבר מזה שנים רבות פחות ערים לתופעת החימצון (שיצרה לא מעט דימויים בפולקלור הישראלי) בעיקר בזכות תהליכים כימיים שעוברות שלדות הרכב וחלקים שונים בדרך להרכבה על פס היצור. אולם מגזין הרכב המוערך auto motor und sport מגרמניה מגלה כי דווקא מכוניות חשמליות עשויות להיות חשופות יותר לחלודה ממה שהורגלנו אליו. הנה עיקרי הדברים:

בסקר שערך ארגון הבחינה GTU עבור המגזין. בבדיקה נסקרו 6.66 מיליון מכוניות שהגיעו ל-GTU החל מה-1 לינואר 2020. מתוכן ל-441,000 יחידות היו בעיות חלודה. רובן ככולן, כך לפי הסקר, היו בנות עשור. לא מפתיע.

אולם מנהל ה-GTU סבור כי המעבר ליצור קל-משקל של הרכב חשמלי יחריף את התופעה. לרכב החשמלי יש סוללה כבדת משקל (כ-500 ק"ג לסוללה של 70 קוט"ש) השימוש הנרחב בחלקי אלומיניום ומגנזיום הוא חלק מהניסיון לשמור על משקל כולל "הגיוני" של הרכב. "השימוש בחומרים האלה מאתגר במיוחד. מאחר שיש להגן לא רק מחלודה עצמית אלא גם מכיוון שהם יוצרים קורוזיה גלוונית ברגע שהחומר מגיע במגע עם חומר אחר בעל מטען שונה (למשל ברזל או פלדה) "כך הסביר מרקו אוהלר המנהל הטכני של GTU. "הבעיה היא שבמקרה של מגע בין רכיבים שונים מחומרים שונים, החלודה נסתרת מהעין במשך זמן רב וקשה מאד ליצור הגנה במקומות האלה".

קצף בידוד הרעשים שבתוך קורה A בטסלה מודל 3. יספוג לחות ויגרום לחלודה בתוך הקורה. צילום: Hans Dieter Seufert מתוך AMS

אחת המועמדות המובילות לחלודה, כך לפי העיתון הגרמני, היא טסלה מודל 3. בזו יש חומר בידוד, כמו קצף הנהוג בבניין, המוזרק לתוך חללים כדי להפחית רעשים. לחומר יש נטיה לאגור לחות ולגרום לחלודה במקומות שבהן ההגנה מצומצמת ורחוקה מן העין. בטסלה 3 עם רק 300 ק"מ שהגיעה לבדיקה למגזין התגלו סימני חלודה ראשונים על ידי מומחה לעניין בשם ראלף רוסלר. הוא גם גילה שהשלדה צבועה בשכבה חיצונית בלבד ובנוסף, קורה A הייתה מלאה בקצף בידוד. "הקצף יספוג לחות, תוך חצי שנה יהפוך צבעו לחום ובשש שנים הקורה תחליד לגמרי" צופה רוסלר. 

גם ה-ADAC הגרמני לא מקל ראש בעניין החלודה "יש לזה השלכות רבות בעת תאונה, בעיקר לגבי רכיבים חשובים נושאי-עומס. זה נכון בעיקר לצידי השלדה החשופה ביותר לחלודה ויש לה משמעות רבה בקשיחות הכללית של תא הנוסעים".

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 + 8 =