יום ראשון , 28 אפריל 2024
האיחוד האירופי נחוש להגן על תעשיית הרכב המקומית. עתיד להטיל מכסים על יבוא רכב חשמלי סיני. צילום: וויקי

הנציבות האירופית: יש לנו ממצאים להתערבות הממשל הסיני

רוני נאק

בשבוע שעבר פרסמה הנציבות האירופית מסמך בוא היא כותבת שיש בידה עדויות לכך שהממשל הסיני מעניק סובסידיות משמעויות ליצרניות הרכב כדי לעודד אותן לייצא את המכוניות מחוץ לסין – אחד המנגנונים הוא גם העברה ישירה של כספים.

להזכירכם הנציבות האירופית נמצאת בעיצומה של חקירה שבמרכזה עומדות סובסידיות משמעותיות של הממשל הסיני אשר יוצר תנאי תחרות לא הוגנים כלפי יצרניות במערב. זאת על רקע הזעקות של תעשיית הרכב האירופית הטוענת שאינה יכולה להתחרות במחירים הנמוכים של רכב חשמלי מסין המציפה את אירופה בגל של מכוניות. היצרנים האירופים חוששים מאבדן מהיר של נתח שוק, צניחה במכירות ומכאן לגל של פיטורים המוניים בתעשייה שהיא המעסיקה הגדולה ביותר של כוח עבודה באירופה. וכידוע לכוח עבודה יש גם כוח הצבעה והשפעה רבה – אז הנציבות מתגייסת לשמור על תעשיית הרכב המקומית (מ-VW ועד דאצ'יה והצרפתיות).

אוניית מכוניות סינית. יצוא רכבים הפך להיות אירוע אסטרטגי סיני. צילום:BYD

 

• להורדת המסמך הרשמי של הנציבות האירופית

• גם הבית הלבן נכנס בסינים

במסמך שפרסמה הנציבות האירופית היא כתבה שיש בידיה מספיק ראיות כדי להוכיח שאכן יש תמיכה ממשלתית סינית רחבת היקף – תמיכה שהביאה בין השאר לזינוק של 14% ביבוא הרכבים האלה לאירופה. בין השאר מציינת הנציבות יצרניות רכב בולטות – שמות מוכרים גם אצלנו.

בין הדרכים שבהן יצרניות הרכב מקבלות סובסידיות – לפי הנציבות:

  • העברת כספים ישירה
  • שחרור מלא ממיסוי
  • אספקה של חומרי גלם ושירותים בעלויות נמוכות מאד שלא משקפות את שווי השוק

בבחינות שנעשו לאחרונה בסקטורים אחרים, אופניים חשמליים וכבלי סיב-אופטי, מצאה הנציבות האירופית סובסידיות סיניות בשיעור שהיה בטווח של בין 7% ל-17% – כך דווח בעיתונות הכלכלית העולמית. אם זהו גם שיעור התמיכה ביצרניות הרכב, מדובר כאן ביתרון עצום.

בין הצעדים שינקטו יהיו הטלת מכסים, בשיעור לא ידוע, על יבוא של מכוניות חשמליות וסוללות לאיחוד האירופי. בנוסף, נשקלת גם האפשרות להטיל מכסים רטרואקטיבית למכוניות חשמליות סיניות שכבר עלו על הכבישים.

הנושא לא מגיע בוואקום – כמובן – ובתגובה גם הסינים פותחים בחקירה באשר להצפת השוק הסיני במשקאות אלכוהוליים – בעיקר יין וברנדי צרפתי – כסוג של מהלך תגובה לתמיכת הצרפתים בחקירה של הנציבות האירופית. לצרפת יש כמובן תעשיית רכב גדולה מאד ולאחרונה גם דור מוצרים חדש ומציין ממותגי מי שהייתה בעבר PSA וכיום חלק מסטלאנטיס.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 + 2 =