יום ראשון , 28 אפריל 2024
הטעינה הציבורית מתייקרת, ההנחה בטסט מתבטלת ועתה יתווסף גם מס הנסועה. האם המדינה היא אנטי EV? צילום: רוני נאק

רכב חשמלי: הבוננזה נגמרה

רוני נאק

אם כבר אתם בעלים של רכב חשמלי בישראל עליכם לדעת: כנראה שבשנת 2026 תשלמו מס נסועה. הכוונה היא שהמדינה תחייב אתכם לשלם שקלים על כל קילומטר שתסעו. מס נסועה אינו עניין חדש בתודעה הישראלית אם כי נראה שיש לא מעטים שדחקו אותו עמוק למגירה. בחודש ינואר האחרון נושא מס הנסועה כבר הופיע בתקציב המדינה, אבל אז הוא נדד מתקציב המדינה אבל לא נעלם – חלילה. המס רק "עבר דירה" לתזכיר חוק שפרסם משרד האוצר.

מה שחשוב לדעת הוא שבניגוד להצעה שהייתה בתקציב המדינה, שהייתה עמומה, הפעם זהו תזכיר חוק ממוקד ומסודר מאוד היורד לעומק בכל ההיבטים של מס הנסועה. קודם כל דיסקליימר: שום דבר לא סופי! בישראל כמו בישראל הנושא של מס הנסועה צריך לעבור אישור בוועדת כספים בכנסת. הוא עלול להשתנות או להתבטל מכל מיני סיבות קואליציוניות, בחירות, לוביסטים ולכו תדעו מי עוד מושך שם בחוטים. אבל…אם חוק יעבור, זו תהיה מכה רצינית בארנק שלמי שמחזיק בידו מפתח חכם של רכב חשמלי.

 

אז מה אתם חייבים לדעת? קודם כל כמה כסף? 15 אגורות לקילומטר זה די יקר. חשבון פשוט מגלה כי לפי הנסועה השנתית הממוצעת בישראל של רכב פרטי (נתוני למ"ס 2022) אנחנו נוסעים 15,200 ק"מ בשנה. לרכב חשמלי זה יעלה 2,280 שקלים (בקטנה נכון? למי שקנה רכב חשמלי ב-200 אלף או יותר…). מתי מתחילים לשלם? ינואר 2026 הוא מועד הכניסה לתוקף. אבל יש עוד הרבה עיניינים חשובים: כמו למשל שהתשלום הוא דו חודשי.

המנגנון עצמו הוא פשוט לכאורה אבל מורכב במציאות: לכל רכב ישראלי ירשמו בכל טסט שנתי כמה הקילומטארז' שבלוח המחוונים (דבר שבפועל כבר קורה היום). על סמך זה יבוצע חישוב של כמה כסף בעל הרכב ישלם כל חודשיים למדינה. התזכיר כולל גם התייחסות נרחבת למקרה בו מישהו ינסה להתחכם ולהתעסק עם מד המרחק. הוא קובע שהמדינה תוכל לבדוק כמה הרכב נסע לא רק לפי מד המרחק שלו אלא גם להיכנס למחשב הרכב (ואז לחשוף עוד כמה פרטים פיקנטיים על הרכב ומעלליו).

גם רכב חשמלי עממי, כמו ה-MG ZS EV הזה ישלם את אותו מס נסועה כמו רכב חשמלי יקר הרבה יותר. איפה הצדק החברתי? צילום: רוני נאק

• מבחן דרכים MG ZS EV עם 440 ק"מ של טווח

אם מישהו יצהיר על פחות קילומטרים ממה שהוא באמת נוסע בפועל גם אז אין בעיה: המדינה יכולה גם לערער על זה אם הקילומטראז' נראה לא סביר. כמובן שיש עונשים למי שמשקר: שנה בכלא.

המסמכים של משרד האוצר כוללים גם מענה להרבה תרחישים יום יומיים שכולנו מכירים, למשל מה קורה אם פלוני מכר את הרכב החשמלי שלו (במצב זה הקילומטראז' נרשם בעת העברת הבעלות ובעל הרכב מפסיק לשלם על נסועה, אבל מי שקנה את הרכב יתחיל לשלם).

אז מה אנחנו אומרים? שהמדינה החליטה שהמכוניות החשמליות הן לא רק נקיות, אלא גם צריכות לעשות כסף בדיוק כמו מכוניות הבנזין והדיזל. מה שבטוח – אם ב 2026 הכל יעבור, מכונית חשמלית עלולה להיות הרבה פחות כדאית. וכמעט שכחנו…אוף…גם ההנחה בטסט מתבטלת ואגרת הרישוי תהיה כמו אצל הבנזיניות, נגזרת של מחיר הרכב. מי אמר מהפכה ירוקה?

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × two =