יום ראשון , 28 אפריל 2024
מועצת ה-EU העבירה תקנות זיהום אוויר יורו 7 חדשות. יש זעם גדול. צילום: RMS

תקנות זיהום אוויר יורו 7

רוני נאק

אתמול, חמישי, העביר ה-EU את הצעותיו לתקן זיהום אוויר עדכני לכלי רכב ומשאיות – יורו 7. זאת, אחרי שרבים ציפו כי לא יהיה צורך בתקן חדש למנועי בעירה פנימית אחרי כמה עדכונים של תקן יורו 6 ועל רקע הצמיחה של תחבורה חשמלית. אבל, למציאות ולעובדות יש מן דרך כזו לשבש את התכניות הטובות והמוקפדות ביותר. החדירה לשווקים של רכב חשמלי עדיין לא מספיק גדולה, העלויות הגבוהות של רכב חשמלי גורמות לכך שאין דגמים במחירים עממיים שיניעו מכירות בנפחים משמעותיים, תשתית הטעינה לא קיימת ולא אמינה וגם התמריצים שהראו כי הם הכרחיים להנעת ה"מהפכה החשמלית" גם אלה הולכים ונמוגים. כל זה כשברקע גם תחזית של "חורף קר" באירופה ומשבר אנרגיה חריף בו רבים חוששים כי פשוט לא יהיה להם היכן לטעון את המכוניות החשמליות.

מועצת ה-EU העבירה תקנות זיהום אוויר יורו 7 חדשות. יצרניות הממירים הקטליטיים נושמות לרווחה. צילום: RMS

אז יש יורו 7 והוא מעורר מחלוקת רבה, תלוי את מי שואלים. מצד אחד יאמרו הירוקים שאירופה מפנה את הגב לתחבורה ירוקה (ואף מקשה על מותגי רכב סיני חשמלי). גם חלק מיצרניות הרכב זועמות על ההשקעה הרבה הכרוכה בפיתוח מערכות פליטה עבור דור של מכוניות שהן בפירוש במחזור החיים האחרון של מנועי הבעירה הפנימית (כך רבים מעריכים במערב – פחות רלוונטי למדינות שאינן בגוש היורו). הטענות הן שהתועלת הסביבתית של יורו 7 קטנה מאד ביחס ליורו 6 ותוספת המערכות תגרום לעלייה במחיר הסופי לצרכן.

מועצת ה-EU העבירה תקנות זיהום אוויר יורו 7 חדשות. בעיקר מקשה על משאיות ועם השלכות מיידיות על עלויות ההובלה של סחורות. צילום: RMS

התקנות מחמירות בעיקר עם משאיות ומסחריות. "כדי לעמוד ב-Euro VII, יצרני משאיות יצטרכו להעביר משאבים הנדסיים ופיננסיים משמעותיים מפיתוח כלי רכב חשמליים עם סוללות ותאי דלק בחזרה למנוע הבעירה הפנימית. זה ישפיע קשות על המעבר שלנו לכלי רכב אפס פליטות. זה לא טוב לאקלים, לא טוב לבריאות האנשים ולא טוב לתעשייה", אמר מרטין לונדסטדט, מנכ"ל קבוצת וולוו ויו"ר מועצת הרכב המסחרי של ACEA.

• קישור להצעת תקן EURO7

בנוסף הדד ליין להחלת התקן, יולי 2024 לרכב פרטי ו-יולי 2027 לרכב מסחרי אינו ריאלי לדעת בכירים בתעשיית הרכב מכיוון שנדרש פרק זמן ארוך יותר לפיתוח ובחינת מערכות הפליטה החדשות (ואף אחד לא רוצה שידור חוזר של דיזלגייט…דה?). הקבלה הסופית של התקנות והחלתן תלויה בהצבעה אינדיבידואלית בכל מדינה בגוש האירו.

 

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × two =