שבת , 27 אפריל 2024
יותר משתי מליות מכוניות חשמליות בארה"ב - אבל האמריקאים ממשיכים לרכוש דלק. בישראל מכירות הרכב החשמלי חזקות מאד. צילום: רוני נאק

חשמליות בארה"ב: צריכת הבנזין ירדה רק ב-0.54%

רוני נאק

נתוני מסירות הרכב החדש בישראל, כמו גם הנהירה לאולמות התצוגה והדחיפות בתורים להזמנת הרכב החשמלי הקסום, רק ממחישים עד כמה הציבור חושק במכוניות חופשיות מרכישת דלקים. במקביל אין כמעט יצרן רכב מערבי אחד שלא הציג דגם חשמלי או שנמצא בתהליך פיתוח של רכב חשמלי ויותר מזה, שוטף אותנו במצגות והבטחות להתחשמלות מלאה של כל קו הדגמים שלו ("עד שנת…..נהיה ללא חתימת קרבון בכלל – אפילו לא ננשום"). לא שהחישמול הזה בא בכיף שלהם אלא שלחץ רגולטורי לא מאד מתון, למשל CAFE, ברחבי העולם יחד עם חשיפת הונאת דיזלגייט, הניע מירוץ של מעבר להנעה חשמלית. בין היתר מהסיבה הפרגמטית שעלות פיתוח רכב חשמלי, ככל שתיהיה יקרה, היא בסופו של דבר זולה יותר מול הקנסות האדירים וחרב התלויה על צווארם בצורה של "איסור מכירה" לדגמים שלא יעמדו ברמות זיהום נמוכות או אפס מוחלט.

האם, בנקודה הזו בזמן, אחרי שכבר עלתה כמות נאה של מכוניות חשמליות ופלאג-אין על הכבישים, אפשר לומר שאכן הושגה ירידה בתלות בדלק נוזלי? האם ניקיון האוויר השתפר בעזרתן של מכוניות המזמזמות כמברגה במקום אלה המפמפמות שיהוקי עשן לאוויר שלנו?

פתרון זיהום האוויר מתחבורה לא יכול להישען רק על רכב פרטי חשמלי. צילום: רוני נאק

להורדת המחקר המלא

על השאלה הזו בדיוק ניסו לענות ב-Argonne National Lab (מעבדה של משרד האנרגיה הפדראלי בארה"ב ומנוהלת על ידי אוניברסיטת שיקגו ארגון). על פי הבדיקה שלהם בין השנים 2010 עד לסוף שנת 2021, עלו על כבישי ארה"ב 2.1 מיליון מכוניות בעלות מערכות הנעה פלאג-אין הייבריד וחשמליות 100% (BEV). מתוך ה-2.1 מליון מכוניות הכמהות לשטקר בסוף היום, 1.3 מיליון הן חשמליות 100%. על פניו זה נשמע מספר גדול ומרשים אבל צריך לזכור שצי המכוניות בארה"ב, כך לפי המעבדה של משרד האנרגיה האמריקאי, מונה כ-276 מיליון מכוניות ומשאיות. הבדיקה של המעבדה מגלה כי למרות שעלו על הכביש מיליוני מכוניות חשמליות, צריכת הדלק הארצית במדינה ירדה רק ב-0.54% בסוף 2021.

כלי שימושי בחינם לניהול הזרם ברכב חשמלי

הדו"ח מגלה כי בשנים שנבדקו, נסעו המכוניות החשמליות 70 מיליון מייל (112 מיליון ק"מ) ולשם כך הן צרכו 22 טרה-וואט-שעה. זו כמות אנרגיה המחליפה 2.5 מיליארד גלונים של בנזין (9.5 מיליארד ליטרים) ויצירה של 19 מיליון טונות של גזי חממה. בשנה החולפת, 2021, חסכו המכוניות החשמליות 690 מיליון גלון (2.6 מיליארד ליטרים), שזה כיומיים מהצריכה הארצית של ארה"ב, והפחיתו 5.4 מיליון טונות של פליטות מזהמות תוך שהן נטענות ב-6.1 טרה/וואט/שעה.

עד מתי נמשיך להיות מחוברים לצנרת הבנזין והסולר. צילום: רוני נא

כמו אצלנו, גם בארה"ב, הזינוק המשמעותי בכמות כלי הרכב החשמליים הייתה בשנת 2021 עם הכפלת המכירות מ-308 אלף יחידות ל-634 אלף יחידות – רובן ככולן חשמליות BEV. בהתחשב בנתח השוק של הרכב החשמלי בארה"ב שעומד על כ-1% המכון מביע את אכזבתו שכמות כלי הרכב הגדולה תרמה רק לירידה של מעט יותר ממחצית האחוז.

עוד פריט מידע מעניין עוסק בעומס על רשת החשמל. רשת החשמל שמתנגדי הרכב החשמלי מספידים ואומרים שלא תצליח לעמוד בעומסים. ב-2021, טעינת רכב חשמלי היוותה רק 0.15% מצריכת החשמל בארה"ב.

התובנה העיקרית מהמחקר הזה היא אינה נגד המכונית החשמלית אלא לעזור לנו (ובעיקר למקבלי ההחלטות) להבין שהמכונית החשמלית הפרטית לבדה לא תפתור את בעיית זיהום האוויר מתחבורה.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen − ten =