יום חמישי , 3 יולי 2025
מבחן דרכים ג'ילי EX5. במחיר של 170 אלף שקלים יש כאן הצעה מעניינת מאד. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים ג'ילי EX5 TECH

רוני נאק

ג'ילי הוכיחה שאפשר להצליח היטב בשוק הרכב הישראלי עם הג'יאומטרי C שלה. ולמרות שהיה מדובר בשעטנז שחיבר רכב בנזין מיושן עם מערכת הנעה חשמלית, היום לג'יאומטרי לא מעט מעריצים. לא בגלל האומץ של לצאת לכביש עם רכב שלא עבר מבחני ריסוק אלא בזכות העובדה שלג'יאומטרי היה טווח נסיעה ארוך מאד. מעל ל-20 אלף יחידות מאוחר יותר, בזמן שהאחרונות נמכרו במחירים של ניקוי המדפים – מגיעה אלינו ג'ילי חשמלית כל חדשה כשצלב הכוונת על מרכז המסה של שוק הרכב הישראלי.

מבחן דרכים ג'ילי EX5. במבחן הגענו להספק טעינה של 87 קילווואט. יש גם פונקציית V2L. צילום: רוני נאק

 

ג'ילי EX5

אז מה זו החיה הזו? ובכן מדובר ברכב חשמלי שתוכנן ויוצר מאפס ככזה. כלומר, פלטפורמה חשמלית ייעודית, GEA שמה בג'ילי שבאופן יוצא דופן היא אינה בתצורת שלדה אחודה אלא, אם תרצו, מעין סולם שעליו נח המרכב. כמו בזמנים הטובים ההם. הקונספט הזה הוא מאד נוח ליצרן שיכול ליצור שלדות עם בסיסי גלגלים ומפשקים שונים שיוכלו לשרת דגמים לאורך ולרוחב קו המוצרים שלו. בנוסף לזה השלדה מכילה בתוכה את מארז הסוללות כחלק אחוד. כלומר CTB בדומה לחלק מדגמי BYD וטסלה. בתצורה זו הסוללה עצמה מוגנת טוב יותר בין קורות השלדה והיא מוסיפה לקשיחות המבנית ותורמת את שלה גם לבטיחות בעת תאונה. המינוס, אי אפשר לשרת אותה ולמשל להחליף תא אחד פנימי שכשל. זו אולי הסיבה ל-8 שנים/150 אלף ק"מ אחריות לסוללה.

מעל זה ישנו מרכב נאה למדי, ג'נרי במראה שלו ולמעט הלוגו העדכני של ג'ילי הוא יכול היה באותה מידה לשרת כל מותג אחר שבא מסין. בקשו מ-GPT לעצב עבורכם רכב רכב פנאי חשמלי סיני וזה מה שתקבלו. התוצאה בסופו של דבר נאה. יש ידיות דלת קופצות, מראות בצבע המרכב, פנסי LED משוכים לאחור, חישוקי 18 או 19 אינץ', שמשות אחריות כהות, ספויילר חצוף בראש דלת תא מטען חשמלית ופנסי LED בכל פינה.

מבחן דרכים ג'ילי EX5. סביבת הנהג דיגיטלית ונאה מאד. מיתוכ פיזי שולט באקלים – כל השאר על המסך. צילום: רוני נאק

 

בתוך הג'ילי

בתוך ה-EX5 תמצאו סביבת נהג דיגיטלית נאה מאד ועתירת פיצ'רים. הרוב המכריע של תפעול הרכב נעשה על ידי מסך מרכזי במידה של 15.4 אינץ', הרזולוציה שלו נהדרת, הוא עובד מהר מאד והטפטים המתחלפים לרקע שלו מזכירים תפריט של מסעדה סינית באיזור מפוקפק (ממליץ לדפדף בעצמכם). בתחום הקישוריות עוד אין קארפליי או אנדרואיד אלא הבטחה כי אלה ישולבו בהמשך דרך עדכון תוכנה. אפשרות זמנית היא התקנה של אפליקציית "autokit" שהיא לא מושלמת אבל נותנת פתרון זמני. עוד בעולמות הדיגיטל תמצאו לוח מחוונים 10.2 אינץ' וגם תצוגה עילית רחבת זווית ברמת האבזור הבכירה TECH שמצולמת כאן.

מבחן דרכים ג'ילי EX5. גלגל הגה רב תפקודי בסביבת נהג נעימה מאד. צילום: רוני נאק

 

סביבת הנהג וריפודי המושבים לבנים, עור מלאכותי כמובן, כאשר ברכב המבחן תמצאו כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, עיסוי, הדום לרגלי הנוסע וגם הטיה מלאה למושב כדי שאפשר יהיה לנמנם בעת המתנה לטעינה. המושבים עצמם רחבים, רכים ונוחים למדי, גם לאורך זמן והעיסוי במצב האגרסיבי שלו היה ממש מענג.

מבחן דרכים ג'ילי EX5. מושבים טובים מאד. כיוון חשמלי, חימום, אוור ועיסוי וגם מצב אופקי. ריפודי עור מלאכותי נאים. צילום: רוני נאק

 

מבחינת המרחב הפנימי יש בג'ילי EX5 הרבה ספייס לחיים. תאי אחסנה רבים ואף מגירה גדולה מתחת למושב האחורי. התקרה גבוהה בכל המושבים והמרווח לרגליים ולגוף מצויין גם הוא בכל המושבים למעט בר המזל שיושב במרכז. צריך לזכור זה רכב שהוא מעט יותר מקבוצה C אבל עדיין לא D במידות שלו. בסיס הגלגלים הוא 275 ס"מ והאורך הכללי הוא 461.5 ס"מ. הרוחב נדיב מאד עם 190 ס"מ ושם מאחור יש תא מטען עם נפח של 461 ל'.

עוד במחוזות האבזור נציין בקרת אקלים חכמה, משטח טעינה אלחוטי, מערכת שמע עם 16 רמקולים (TECH), גג שמש פנורמי נפתח ועם וילון אטום וכמובן אפליקציה לנייד המאפשרת מידה של שליטה מרחוק וקבלת סטטוס של מצב הטעינה ועוד.

מבחן דרכים ג'ילי EX5. מושב אחורי נוח ועם מרחב גדול לראש ולגוף. יש פתחי מיזוג וחלונות כהים מאחור. צילום: רוני נאק

 

הנעה של ג'ילי

בניגוד לפלטפורמות ייעודיות רבות אחרות, ג'ילי בחרה להישאר עם המנוע היחיד בחזית (אפילו שבמותגי משנה רבים אחרים: לינק, זיקר, וולוו, סמארט ואחרים – המנוע היחיד מניע את הגלגלים האחוריים). למנוע תפוקה של 214 כ"ס ו-32.6 קג"מ והוא מוזן מסוללת LFP עם קיבולת של 60 קוט"ש. טווח הנסיעה הרשמי לגרסת "טק" שנבחנה הוא 410 ק"מ לפי צריכת אנרגיה ממוצעת של 16 קוט"ש ל-100 ק"מ (WLTP כמובן). בנוסף, ישנו בורר מצבי נהיגה: אקו, נורמל ו-קומפורט.

בנסיעה מצאנו את המנוע חזק וסיפק תאוצות מהמקום ותאוצות ביניים טובות מאד בתחומים שבין 80 ל-120 קמ"ש. במהירות שיוט התקשנו לשמור על ממוצע צריכת האנרגיה הרשמי שאצלנו הגיע אף ל-19 קוט"ש ל-100 ק"מ ולטווח נסיעה ריאלי של כ-350 קילומטרים. מנגד, נהיגה "רגועה", הורידה במהירות את צריכת האנרגיה כך שזה בהחלט אפשרי להתקרב לטווח הנסיעה המוצהר – אם כי במאמץ מודע.

מבחן דרכים ג'ילי EX5. תא מטען גדול ושימושי. דלת חשמלית ברמת TECH ובדופן שמאל: סאבוופר. צילום: רוני נאק

 

כשהגענו לעמדות הטעינה, ביקרנו בשתי עמדות טעינה מהירות מספקים שונים ועם הספקים של 150 קו"ט ומעלה. הספק הטעינה הגבוה ביותר שקבלנו היה 87 קילווואט – די רחוק מה-100 קילווואט המוצהרים. אולי היינו צריכים לרדת מ-12% טעינה כדי לקבל יותר מיץ מהעמדות. בכל מקרה, הימים היו חמים למדי כך שככל הנראה מערכת ניהול הסוללה הוריד את ההספק כדי שהגישעפט לא יתחמם מדי.

חווית הנסיעה היא טובה מאד או מתנודדת מאד. תלוי היכן נוסעים. ג'ילי EX5  מצויד במתלים הרכים ביותר והמרוסנים הכי פחות שפגשתי עד כה ברכבים המופלאים מסין. הסידור הזה מאפשר ל-EX5 לספק נוחות מופלאה בתנועה עירונית צפופה, בזחילה בפקקים. גיהוץ המהומות במהירות שמתחת ל-50 קמ"ש מרשימה מאד גם על פני האספלט השבור ביותר. פגישה עם פס האטה תיצור נדנוד מורגש מאד ולפעמים גם חבטה. לא נורא. אולם מחוץ לעיר הרכב אינו מרוסן כלל וכלל, הוא מגיב לכל גל ושיבוש בכביש בנדנוד מורגש מאד. זה מעייף ולא נעים לאורך זמן. התנהגות כביש? באמת? בואו נאמר שלא פגשתי משהו מסוכן או יוצא דופן והבחירה בצמיגים מערביים (good year) יש לה לא מעט בעניין. אל תסעו מהר. לא עם זה ולא בכלל.

מבחן דרכים ג'ילי EX5. חישוקי 19 אינץ' ופס LED רוחבי מאחור. סה"כ נאה ולא מוחצן. צילום: רוני נאק

 

לסיכום פרק הנהיגה אציין רק את מערכות הסיוע והבטיחות האוטונומיות. מאלה יש ארסנל מכובד המעניק לג'ילי ציון בטיחות 8 מתוך שמונה (יש לו גם 5 כוכבים מ-ENCAP המערבי). זה כולל תיקון אגרסיבי של סטיה מנתיב, תיקון מורגש כדי למנוע פגיעה ברכב בשטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית עם אלומה צרה המתקשה לזהות רכב שגונב את הנתיב שלפנים אבל כן יודעת לזחול היטב בפקקים. יש 7 כריות אוויר ומערכות בקרת יציבות ומשיכה לצד חיישני לחץ אוויר בצמיגים.

מבחן דרכים ג'ילי EX5. במחיר של 170 אלף שקלים יש כאן הכנה לרב מכר לציים ו"הרבה אוטו" לקונים פרטיים. צילום: רוני נאק

 

לסיכום

בקרב אנשי החשמליות ג'ילי בנתה לעצמה מוניטין כמלכה של הטווח. ישנה ציפיה שגם ה-EX5 תהיה כזו אך היא לא. מנגד, מדובר במכונית חשמלית שנותנת הרבה יותר: ממדים גדולים, אבזור נוחות ובטיחות עשיר, רושם טכנולוגי עדכני (עם הסתייגות קארפליי ואנדרואיד) והיא תהיה נוחה הרבה יותר בתוך העיר מאשר מחוצה לה. ציון לשבח מגיע לסעיף הבטיחות והאבזור הרלוונטי. קודוס! מול כל זה עומד תג מחיר סופר-דופר-מגה אטרקטיבי: 170 אלף שקלים לגרסת TECH שנבחנה או 164 אלפי שקלים לגרסת PRO שנהנית מאותה מערכת הנעה אך אבזור מופחת וטווח מוגדל ל-430 ק"מ. ובכן בראי המחיר, הביקורת מתגמדת. האם יהיה מתחרה שירים את הכפפה?

Check Also

סקייוול מפתיעה: גרסת קומפורט במחיר 178,900 שקלים בלבד

הכי הרבה רכב חשמלי היום? סקייוול משיקה גרסת קומפורט במחיר שלא ראינו לרכב פנאי חשמלי מקבוצה D. מוותרת על אבזור נוחות לטובת מחיר הרבה יותר מציאותי

2 comments

  1. הדגם החדש של ה-EX5 עם הסוללות הגדולות כבר הושק בסין וכשיגיע לארץ הדגם שמשווק פה עכשיו יצלול במחירון

  2. האחריות סוללה עלתה ל כל החיים או *500 ק"מ רק לבעלים הראשון

להגיב על ששי לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *