רוני נאק
גם שם למטה באוסטרליה יש הזנקים של רכבים סביבתיים. לאחרונה עלה שמה של H2X שהיא אחת מהחברות האלה – הצצות מדי פעם – ומציעות את ה"פתרון הטוב ביותר" לחיסול הפליטה מרכב פרטי ומסחרי. בניגוד לשטף החברות בסין, H2X מדלגת על שלב הסוללות ומציעה – במימד הדיגיטלי – רק מסחריות מונעות תאי דלק (מימן), משאיות, אוטובוסים ומערכות לאגירת אנרגיה.
H2X כבר הצליחה לגייס כ-57 מיליון דולרים ממשקיעים זרים וכבר מצהירה על עצמה שהיא world’s leading hydrogen fuel cell vehicle company – (יצרנית רכבי תאי הדלק המימניים המובילה בעולם) וזאת למרות שבפועל לא יצרה כלל אפילו רכב אחד. זאת במקביל להצהרות גרנדיאוזיות על מערכי יצור והפצה באירופה.
בהיצע של החברה פיק-אפ בשם warrego, ומסחרית סגורה שיכולה להיות גם מוביל נוסעים או מונית בשם DARLING.
לפי נתוני היצרנית לטנדר warrego הנעה כפולה, טווח של 450 ק"מ ותפוקה של 353 כ"ס. יכולת נשיאת מטען של 1.0 טון וגרירה של עד 2500 ק"ג.
למונית המעניינת שלוש תצורות מושבים: 6, 8 ו-10 מושבים וטווח של עד 400 ק"מ. לא נמסרו נתונים נוספים.
למסחרית הסגורה יש שלוש גרסאות מרכב באורך שונה עד 5324 מ"מ ושלוש גרסאות: סגור, מקורר ושלדה. נתוני היצרן מלמדים על מטען של עד 3.5 טון (רשיון ג'?), יכולת גרירה של עד 2.55 טון, טווח נסיעה 400 ק"מ וזהו.
האם זהו הזנק לגיטימי או הונאת משקיעים כמוה ראינו רבות בעידן ה"תחבורה הירוקה". תאי דלק זו טכנולוגיה מורכבת מאד, יקרה מאד וחשוב מזה – תלויה בתשתית תדלוק מימן שלא קיימת כיום ברוב מדינות המערב. בנוסף, אין לחברה כלל מתקני יצור, צפי למחיר היחידה או לתחילת השיווק הגלובלי או בכלל.