תומר הדר
אחד הנתונים החשובים ביותר עבור ענף הרכב הישראלי הוא נתון המסירות של איגוד יבואני הרכב. הנתון מצביע על מצב השוק, נכונות הלקוחות לקנות – וכמובן גם מאפשר ליבואני הרכב לדעת "מה קורה בדשא של השכן". ובכן, השבוע יתפרסמו נתוני המכירות של המחצית הראשונה של שנת 2017 – וענף הרכב הישראלי עצבני מתמיד- כי שנת 2016 הייתה שנת שיא – ושנת 2017…ובכן – כנראה לא תגיע לאותו שיא.
אז הנה הנתונים: לדברי גורמים בענף הרכב הישראלי שהגיעו למערכת "שטח", במחציתה הראשונה של 2017 נמסרו בישראל כ-165 אלף מכוניות חדשות. מטבע הדברים, יש להדגיש שמדובר בנתונים שהם בגדר הערכה בלבד, הנתונים המדויקים והמלאים יגיעו במהלך השבוע כמובן.
מבחינת נתוני איגוד יבואני הרכב הישראלי עולה כי במחציתה הראשונה של 2016 נמסרו בישראל 165,461 מכוניות חדשות – כך שבכל מקרה, גם אם מחציתה הראשונה של 2017 תהיה מוצלחת יותר ממחציתה הראשונה של 2016, הרי שמדובר במכוניות ספורות בלבד – כך שמחצית 2017 הראשונה תהיה "שובר השיוויון" – החודש בו ככל הנראה נקבע סופית ששנת 2017 לא תהיה כנראה מוצלחת כקודמתה. מן הנתונים הראשוניים שנאספו בקרב יבואני הרכב, שיאומתו ככל הנראה במהלך הימים הקרובים – מובילת השוק ביוני 2017 צפויה להיות קיה – עם כ-3,400 מסירות. במקום השני ביוני צפויה להימצא טויוטה עם כ-2,800 מסירות ואילו יונדאי צפויה למסור ביוני כ-2,400 מכוניות.
כלומר- על פי הערכות, אם נוסיף נתונים אלה לנתונים שנאספו בחמשת חודשי השנה הראשונים – הרי שנגלה כי יונדאי צפויה להיות מובילת השוק במחצית הראשונה של 2017 -עם כ-24,500 מכוניות חדשות. קיה צפויה להיות במקום השני עם כ-21,400 מכוניות ואילו טויוטה במקום השלישי עם -כ18,600 מכוניות.
יש להדגיש – הפער שצפוי להירשם במסירות יוני בין קיה ובין יונדאי עשוי בהחלט להיות לא מקרי: שתי היבואניות פעלו רבות בחודש יוני מבחינת מבצעים, הטבות והנחות וגם, לדברי גורמים בענף הרכב, השאירו צבר הזמנות לחודשים הבאים.