יום שישי , 19 אפריל 2024
מה משפיע על טווח הנסיעה? איך נוכל לשפר אותו ואיך זה יתקרב לתקן שמרגיש מנותק מהמציאות. צילום: רוני נאק

מה משנה לנו את הטווח?

לפני שנתחיל חשוב מאד שנעשה סדר במונחים. יש שתי גישות למדידה של צריכת דלק: הראשונה היא כמה קילומטרים הרכב נסע על ליטר אחד של דלק. זו לרוב הגישה המקובלת בציבור. הגישה השניה היא למעשה ההופכית ומציגה כמה ליטרים של דלק נדרשים כדי לעבור מרחק של 100 קילומטרים. הגישה הזו היא המדעית יותר, והמקובלת יותר בקטלוגים של המכוניות המשווקות בישראל ואצל רבים גם על מחשבי הדרך שבתוך הרכבים עצמם.

לפני שקופצים חשוב מאד לזכור כי הבדיקה של צריכת הדלק נעשית בתנאי מעבדה מבוקרים ותחת סטנדרטים מחמירים מאד. אחרת אי אפשר ליצור מדד אחיד לכל המכוניות שבכבישים. תקן הבחינה האירופאי האחרון נקרא WLTP שזה ראשי תיבות של World harmonised Light vehicle Testing Procedure. מה שלנו חשוב זה שהוא מחמיר יותר עם היצרנים ומתקרב יותר למה שאנו רגילים לחוות ב"עולם האמיתי".

צריכת דלק והערכת טווח של מחשב הדרך על פי ממוצע הצריכה מהאיפוס האחרון. צילום: רוני נאק

הבדיקה עומדת על חמישה פרמטרים עיקריים: מהירות ממוצעת של 46.5 קמ"ש, מהירות מירבית של 131 קמ"ש, לוקחים בחשבון את ההשפעה של אביזרים נוספים (למשל מזגן או מושבים מחוממים), נקודות העברת הילוכים שונות בין דגמים שונים, הבדיקה נעשית בטמפ' של 23 מעלות וה-CO2 מתוקן לערכים של 14 מעלות צלזיוס.

המבחן מתקיים על מסלול באורך של 23.35 ק"מ ונמשך 30 דקות בדיוק. במהלך משתנה מהירות הנסיעה שלוש פעמים: איטית עד 60 קמ"ש, ביניים עד 80 קמ"ש ומהירה מעל ל-130 קמ"ש. בנוסף נעשה שימוש בנוסחאות מתמטיות כדי לקבוע את ההבדלים בין רמות אבזור שונות למשל חישוקי גלגלים גדולים, ספויילרים או גג שמש כבד. מכוניות היברידיות נמדדות פעמיים, כי לא תמיד הבעלים מקפיד לטעון את ה-PHEV, פעם אחת כשהסוללה מלאה ובפעם השניה כשהיא ריקה ויש עומס נוסף על מנוע הבעירה הפנימית.

זה התקן. מסובך נכון? עד כמה התנאים האלה דומים למה שאנו מכירים בכבישי ישראל?

מזג האוויר הישראלי ועומס החום לא מטיב עם מכוניות חשמליות הרגישות לטמפ' גבוהות. צילום: רוני נאק

אז מה משפיע על הטווח?

הכל! צריכת דלק אמיתית תשתנה ברכב שלכם, על אותו הכביש פעם אחרי פעם. למשל: אתם נוסעים ביונדאי ווניו החדשה שלכם בבוקר לעבודה, הטמפ' קרירה ויצאתם לדרך כשהכבישים ריקים. לא הפעלתם מזגן והדרך זרמה בכיף בלי פקקים. בדרך חזרה הביתה אחרי הצהריים כבר היה חם מאד, המזגן נדלק והעומס בכבישים עלה. צריכת הדלק תעלה גם כן. לא רק בווניו, אלא אצל כל מי שחולק איתך את הדרך.

מכירים את הבריזה הנעימה הזו שמגיעה אחרי הצהריים מכיוון הים? אז אם אתם נוסעים מזרחה, הבריזה תעזור לכם להפחית את צריכת הדלק. סעו "נגד הרוח" וצריכת הדלק תעלה.

ג'יפונים קטנים, כמו יונדאי ווניו עשויים להיות מושפעים יותר מרוחות חזקות. צילום: רוני נאק

מישהו עצבן אתכם, או שהגזמתם עם מספר האספרסו במשרד, נהיגה אגרסיבית, בעיקר במכוניות עם מנועי טורבו, תקפיץ מאד את צריכת הדלק – לפעמים אפילו עד כדי הכפלה ביחס לנהיגה רגועה.

נכון שהמכוניות החדשות ממש אירודנאמיות? ראו את הסונטה החדשה או טסלה 3. האוויר הוא גורם משמעותי ביותר בצריכת דלק וההתנגדות שלו למעבר של הרכב דרכו עולה בטור הנדסי ככל שהמהירות עולה (זו אגב, המגבלה העיקרית למהירות המירבית של מכוניות רבות). לכן, כל דבר שתתלו על המכונית, ממנשא אופניים, דרך ספוילרים מחנות האביזרים בתחנת התדלוק ואפילו נסיעה עם חלונות פתוחים. כל מה שיפריע לזרימת האוויר ויגרום לו להתערבל, יעלה את צריכת הדלק. עד כמה זה רגיש? מנשא אופניים על הגג, ללא האופניים, עשוי להעלות את צריכת הדלק בכ-5% עד 7%. עם אופניים אנו מדברים על עליה של עשרות אחוזים.

 

מה לעשות?

יש פעולות רבות שנהג יכול לנקוט בהן כדי לשפר את נתוני צריכת הדלק שלו. ראשית לסלק עודפי משקל. מהרכב כמובן. אם תא המטען משמש כהשלמה למחסן הביתי, דעו לכם שאתם משלמים בדלק על כל קילו נוסף. נקו את הרכב מסרחי עודף מיותרים.

צמיגים הם מקור חשוב לחסכון ובטיחות. הקפידו על לחצי אוויר כפי שמופיעים בספר הרכב. לחץ אוויר נמוך מדי הוא לא רק סכנה אלא גם יתבטא בצריכת דלק מוגברת. אם כבר הגיע הזמן להחליף צמיגים, תוכלו להתחדש בצמיגים "ירוקים" שמתגלגלים בקלות רבה יותר ותורמים את שלהם להפחתת הצריכה.

רכב PHEV יעיל ו"נקי" השומר על צללית אירודינמית יתן טווחים מרשימים. צילום: רוני נאק

שמרו על הפרופיל האירודינמי. לא במקרה בתעופה כשמדברים על "לנקות את המטוס" מתכוונים לסגירת המדפים והמחבלים שעל הכנפיים וסגירת הגלגלים. לא על שאיבת במבה מרצפת הקבינה.

מועדון ה-20 של יונדאי

סגלו הרגלי נהיגה סביבתיים וחסכוניים והיעזרו במחשב הדרך שבלוח המחוונים של הרכב כדי לשפר את הצריכה. מה שמביא אותנו לשאלה למה מחשב הדרך מראה טווח שונה ממה שהיצרן מצהיר עליו? התשובה היא שמחשב הדרך (משתנה בין רכב לרכב) מציג את ממוצע הצריכה של הקילומטרים האחרונים או מהאיפוס האחרון. מתי נסעתם בתנאים שמזכירים את בחינת ה-WLTP שמעלה?

דור חדש של דגמים היברידיי, כמו יונדאי סונטה, מצליחים לספק נתוני טווח מרשימים בין תדלוקים. צילום: יונדאי

איך בודקים?

הדרך הטובה ביותר לבדוק את צריכת הדלק או הזרם שלכם, בנהיגה בתנאים (תנאים גיאוגרפיים, מזג אוויר, עומסי תנועה, מזגן מופעל או לא, מטען ברכב, מצב תחזוקה של הרכב, כמות הנוסעים ואפילו מצב הרוח של הנהג) שהיו פיזית בשטח, היא בתחנת התידלוק. מלאו מיכל דלק עד שידית התידלוק לא נותנת יותר וקופצת. עכשיו אפסו את מד המרחק וצאו לדרך. בתום הנסיעה תדלקו שנית עד למילוי ותקבלו נתון של כמה ליטרים הרכב צרך וכמה קילומטרים נסעתם. זכרו זו המדידה הפרטית שלכם – עם הרכב שלכם ובתנאים הפרטניים ששררו באותה מדידה. כל שינוי, אפילו בלחץ הזעיר ביותר על דוושת הגז, ישנו את הנתון שתקבלו. זו תהיה צריכת הדלק האמיתית שלכם ושלכם בלבד.

Check Also

בקרוב: 10 עמדות טעינה אולטרא מהירות בבקעה וים המלח

עד סוף השנה, יוקמו 10 עמדות טעינה אולטרא מהירות לאורך כביש 90 - בבקעה ובים המלח. כך מבטיח משרד האנרגיה והתשתית שגם העניק חצי מיליון שקל לטובת זאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × 3 =