רוני נאק
נתחיל דווקא מהפיל שבחדר. העיצוב. המראה שתפקידו לשרת שני אדונים: הראשון לגרום לציבור להבין כי מדובר במיניוואן/מסחרית כל-חדשה שמביאה את בשורת האיכות והטכנולוגיה של מוצרי הדור האחרון של יונדאי. השני הוא פשוט להיות מיניוואן טוב כשאת היתרון היחסי שיוצר הלוק העתידני מגלים דווקא רק אחרי שמתיישבים בתוכו.

זו לא חללית זה החלל
הדימוי לחללית לא מסתדר לי. זו הגדרת ברירת מחדל כשאין משהו חכם יותר לומר. כמו למשל לתאר מוצר טכנולוגי כ"קסם" או "פלא" כשלא מבינים את הגישעפט שפועל שם מתחת. המראה אכן עתידני כמו מרבית דגמי יונדאי שיוצרו תחת פילוסופיית העיצוב Sensuous sportiness (יונדאי טוסון הוא הבולט שביניהם) ובעיניי בעל ערך פונקציונאלי חשוב הרבה יותר מאשר למשוך תשומת לב מההמון שבפקקים.
עיקר האקשן העיצובי קורה בחזית. שם תמצאו יחידות תאורה מופרדות התוחמות גריל רחב בעל גיאומטריה ייחודית. הקווים בחזית עגלגלים ואירודינמיים ולא פעם גרמו להדיוטות לחשוב שמדובר ברכב חשמלי – הוא לא.
מהשמשה הקדמית המשופעת ואחורנית, קורה B לערך, מתמשך מרכב חלק לחלוטין למראה שהפיצ'ר הבולט ביותר בו הוא שטח השמשות העצום. בנוסף יש ניפוח קל של הכנפיים כהכנה לצמיגים גדולים וחישוקי גלגלים מעוצבים ונאים.

מאחור תגלו דלת רחבה וגדולה המתרוממת מעלה בשלמותה. בראש הדלת ספויילר קטן ומהצדדים יחידות תאורה (אותם פיקסלים נפלאים שאנו מכירים מהיונדאי איוניק 5 החשמלית) בעלות תפקיד תודעתי לא פחות מלהודיע מתי מנהג הסטאריה לוחץ על הבלמים. בנוסף, הכיתוב STARIA מוטמע בדלת (כמו סמל יונדאי בזנב של הטוסון) מה שמוסיף לקלאסה ומתסכל וונדלים שודדי סמלים.
חלל הפנים עצום והוא מושג בזכות בסיס גלגלים של 327 ס"מ. הגלגלים "דחופים" לקצוות המרכב מתקבל אורך כללי של 525 ס"מ. זה מספיק כדי למקם שלוש שורות של מושבים מרווחים (מתכווננים על מסילות) ושעדיין יישאר חלל נדיב מאחרי השורה השלישית עם נפח של 1,303 ליטרים בגרסאות עם 8 או 7 מושבים.

חלק חשוב מהספייס הפנימי הזה הוא בזכות המתלה האחורי, בתצורה רב-חיבורית עם קפיצי סליל שתוכננו, בהקשר הוואן, שלא "לגנוב" חלל רב מתא המטען. למעשה, מיקום קו הגלגלים האחוריים הוא מאחרי שורת המושבים השלישית כך שהחלל לנוסעים לא צריך להתפשר כלל.
זה המקום לציין כי יונדאי סטאריה מתבססת על פלטפורמת הנעה קדמית כל-חדשה אשר פותחה על ידי יונדאי לשמש בדגמים גדולים בסגמנט D. אין בה דבר מן המשותף ליונדאי i800 שאותה היא מחליפה (בקבוצת המסחריות). ככזו היא מסוגלת לשלב בתוכה את מערכות הסיוע והבטיחות האקטיביות שמוכיחות מדי יום כי יש ביכולתן להציל חיים על הכביש.

קבינה מפוארת
זה מתחיל מזה שבשורות המושבים יונדאי ניסתה (והצליחה) ליצור חווית נסיעה נוחה ועם חלל רב. "ספייס". היא משיגה זאת על ידי שטח שמשות גדול וקו שמשות נמוך מאד (גם בשורה השניה) שיוצר חיבור נעים מאד לסביבה שבה הסטאריה נוסעת.

לפנים, מאחרי ההגה, תגלו קוקפיט דיגיטלי מלא שמצליח להעביר את המידע באופן אינטואיטיבי וחף מהתחכמויות מיותרות. יונדאי הרחיקה את לוח המחוונים ומיקמה אותו עמוק יותר לכיוון השמשה הקדמית ושמה לפניו (ולידו) תאי אחסנה שימושיים. במרכז הקונסולה תמצאו את מערכת המולטימדיה המקורית של יונדאי, עם ממשקי קארפליי ואנדרואיד, מסך מגע 8 אינץ'. מתחת פיקוד למערכת בקרת האקלים הרב-איזורית (עם שליטה נפרדת ליחידה אחורית) ויש גם יחידת בקרה נגישה לנוסעים בשורה השניה בראש קורה B מצד ימין.

אין מנוף הילוכים אלא פיקוד של מתגים על תיבת ההילוכים האוטומטית פלנטרית בעלת 8 הילוכים. כנהוג בימינו יש גם בורר מצבי נהיגה – שזה נחמד שיהיה אפילו שבהקשר הזה אולי קצת מיותר.
עוד בענייני הקבינה נציין כי בכל שורות המושבים יש מרווח ראש, רגליים, מותניים וכתפיים של יותר ממטר לכל נוסע. כל המושבים מרופדי עור (רמת לקצ'רי), יש ווילונות הצללה נגללים בשורות 2 ו-3, המון שקעי USB לטעינה, קונסולה קדמית בין המושבים לאחסנה ועוד רשימה ארוכה שלא תבייש רכב שרד פרמיום נחשב.

הנעה ובטיחות
הכוח להזיז את יונדאי סטאריה מגיע מאחד ממנועי הדיזל המוכחים והמוכרים שיש בשוק. המנוע מפיק 177 כ"ס ו-44 קג"מ שמגיעים כבר ב-1,500 סל"ד. המנוע מעביר את הכוח לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים כאשר ההנעה היא קדמית. צריכת הדלק הרשמית עומדת על 8.1 ל' ל-100 ק"מ.

השימוש של יונדאי בפלטפורמה החדשה מאפשר שילוב של מערכות בטיחות אקטיביות רבות. אלו מקנות לגרסאות הבכירות דירוג בטיחות 7. שאם נסתכל ברשימת הפריטים החשובים ביותר נגלה 6 כריות אוויר, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, ניטור שטח מת, חיישני חגורות בטיחות לכל המושבים וגם לוח מחוונים שמראה תמונה "חיה" כשמאותתים לאחד הצדדים. כל זה בנוסף לפריטים "רגילים" כמו ניטור לחץ אוויר בצמיגים, מערכות בקרת יציבות ומשיכה, החלפת אורות אוטומטית ועוד.

נהיגה
הנסיעה בסטאריה כללה כמה קטעים עירוניים באיזורי תעשייה עמוסים, ניסיונות למלא חניה בעיר וגם נהיגה אחת ארוכה לצפון. יום מלא של כמה מאות קילומטרים בניסיון לדמות יום עבודה של מיניוואן אופייני.
לראות החוצה יש יתרון עצום בכל הקשור לתנועה העירונית ולהתמצאות במרחב. השמשות הגדולות הן הרבה יותר מפיצ'ר שיווקי ועוזרות בהחלט להשחיל את הוואן הגדול בערים הצפופות שלנו. מה שכן, לפחות מי שרגיל לנהוג בפרייבט רגיל, כדאי להתרגל לממדים החדשים ולתכנן היטב תמרוני חניה פן יתגרד המרכב היפה על הנוף או רכב סמוך. לעזרה יש מערך מצלמות היקפי ומראות צד מצוינות – אבל בכל מקרה בנסיעות הראשונות לוקח רגע להתרגל לממדים. רדיוס הסיבוב עומד על 5.97 מ' – שזה גדול יותר ממה שרובנו רגילים אליו. אלא אם ירדתם מוואן – כמובן.

הדיזל מזיז את הסטאריה נפלא בכביש הפתוח. רמת הרעש נמוכה מאד (עד לא נוכחת כלל) וזמינות הכוח טובה מאד, לא מעט בזכות תיבת ההילוכים המצוינת. זה מתבטא בסל"ד מנוע נמוך במהירויות שיוט של כביש 6 וגם בהורדת הילוכים זריזה כשצריך יותר כוח כדי לעקוף או לטפל בעליה. כך או אחרת האופן שבו הסטאריה מתנהלת היא בהחלט בשורה אחת עם מה שמצופה מוואן עדכני שצריך לעמוד בקצב תנועה מערבי.
בפקקים קל ליהנות מבקרת השיוט האדפטיבית. זו "יודעת" לזחול בפקקים (יש גם בלם חניה אוטומטי אם צריך) והיא מודיעה לנהג אם הרכב שלפני מתחיל בתנועה.
בימי המבחן שלנו, הציבה הסטאריה צריכת דלק ממוצעת של 10.5 קילומטרים לליטר.

מה פחות?
כוואן קשה לבוא לסטאריה בטענות. היא עומדת באופן מרשים בהגדרות המשימה כפי שהן מופיעות על האריזה. אם להיות קטנוניים אציין השהיית טורבו בתנועה העירונית, פתיחה וסגירה מאתגרים של דלתות ההזזה לנוסעים צעירים או רפי אברים. המראה הזה, שהוא בהחלט שונה מכל מה שאנו מכירים, יוצר תגובות מקוטבות – רבים אהבו, אחרים לא התחברו. עם סיכון שהחידוש של המראה יתיישן מהר.

סיכום
יונדאי סטאריה היא ראשית כל נציג ראוי של דור המכוניות החדש מיונדאי. דור שעשה צעד נוסף קדימה בכל תחום: עיצוב, איכות כוללת, חווית נסיעה, טכנולוגיות מנועים וקישוריות וכמובן גם בטיחות אקטיבית מצילת חיים.
כדי שתוכלו לקבל את המפתח החכם ליונדאי סטאריה יהיה עליכם להיפרד מכ-299 אלפי שקלים (לגרסת לקצ'רי עם נהג+7 מושבים). זה לא מעט. אבל אם מסתכלים על הסביבה התחרותית יש גם יתרון מחיר.
בתפקידה כ-וואן ומובילת נוסעים יונדאי סטאריה היא לא רק בעלת מראה עתידני אלא מראה את הדרך למתחרות שעתה צריכות לחפש את הדרך לסגור את הפער.