שבת , 18 ספטמבר 2021
ראשי » חדשות » בסין מחיר רכב חשמלי נחתך בחצי ואצלנו?
טסלה S וטסלה X, הדגמים היקרים-יותר של טסלה נהנו בארה"ב מתמריצים רבים. אצלנו כחצי מיליון שקלים. צילום: טסלה

בסין מחיר רכב חשמלי נחתך בחצי ואצלנו?

רוני נאק

בדו"ח שהפיקה JATO Dynamics בשם "אתגר התמחור של EV" העוסק באבולוציה של שוקי הרכב החשמלי בסין, ארה"ב ואירופה. עקבה חברת המחקר אחרי שינויי במחירי המכוניות החשמליות בעשר השנים האחרונות יחד עם ההשפעה של התמריצים הממשלתיים על צמיחת השוק החל מ-2011.

הדו"ח גילה שבעוד ממשלות ומקבלי החלטות הושפעו יותר ויותר על ידי נושאים חברתיים ו"אג'נדה ירוקה" – עדיין לא נעשה מספיק כדי להנגיש מכוניות חשמליות במחירים עממיים לציבור הרחב. בעוד שמחירי ה-EV בסין (שהיא לא רק שוק הרכב הגדול בעולם אלא גם שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם) ירדו בכמעט חצי (47%) מאז שנת 2011, בשוקי ארה"ב ואירופה המחירים אף עלו בשיעורים של 38 ו-28% אחוזים בהתאמה.

הנה רכב סיני זול. SAIC CLEVER דגם חדש עם טווח של 302 ק"מ עולה רק 24 אלף שקלים בסין. SAIC מיוצגת גם בישראל. צילום: SAIC

ההצלחה של סין בהחדרת EV נגישים לציבור הרחב מגיעה (על פי הדו"ח) מגורמים רבים החשוב שבהם הוא החלטת ממשלת סין להשקיע משאבים בשוק המקומי כבר מ-2009. כיום, 2021 צרכנים בסין יכולים לקנות מכונית חשמלית חדשה החל ב-3,700 אירו בלבד. לשם השוואה, המחיר הממוצע של רכב חשמלי בארה"ב ממשיך לעלות במהירות ועומד עתה על 36,200 אירו (בהשוואה ל-26,200 אירו ב-2011). הערה: הדו"ח של JATO פורסם במקור במטבע אירו.

• מבחן דרכים יונדאי קונה EV

באירופה כרגע המחיר הממוצע הגבוה ביותר. בממלכה המאוחדת, סקר מחירים שהתקיים בחודש מאי 2021 מכוניות חשמליות היו בממוצע יקרות יותר ב-52% ממכוניות ICE (המצוידות במנועי בעירה פנימית). בהולנד הן היו יקרות ב-54% משורפות הדלקים. בגרמניה הפער קטן הרבה יותר עם מחיר ממוצע של מכונית חשמלית עומד על 39,755 אירו מול 36,979 אירו לרכב ICE. רק בנורבגיה היחס הפוך אם כי המחיר שם הוא הגבוה ביותר: 44,500 אירו לרכב חשמלי ירקרק או 53,000 אירו מחיר ממוצע לרכב בנזין/דיזל.

בארה"ב הצמאה לפיק-אפים אותם הם רוכשים במיליוני יחידות בשנה, המכוניות החשמליות יקרות. צילום: RIVIAN

בארה"ב, הטבות מס רבות האיצו את הצמיחה בסגמנט של מותגי החשמל-פרמיום, אולם כשלו בכל שלא סייעו ללקוח שאינו עשיר לרכוש רכב חשמלי. במקביל גם יצרניות הרכב המקומיות לא פיתוח כלי רכב חשמליים במחירים עממיים. גם באירופה הממשלות יישמו הטבות בצורה של הקלות מיסוי או אפילו מענקים ברמות שונות של הצלחה. אולם משני צידי האוקיאנוס נותר לראות האם הביטול ההדרגתי המתוכנן של התמריצים השונים יגרום ללקוחות לחזור למכוניות ICE או יתן את הדחיפה ליצרניות הרכב לפתח בעצמן מכונית חשמלית עממית וזולה.

להורדת הדו"ח של JATO

פיאט 500 אקשן החל ב-99,900 שקלים היא החשמלית-מיצרן-מוכר הזולה בישראל. צילום: FIAT

בדיקה מהירה של שוק הרכב החשמלי בישראל מגלה ממוצע מחיר (על בסיס המחירונים המפורסמים ברשת ורק של גרסאות הבסיס) של 166,000 שקלים. בהחלט לא מחיר "עממי". היחידה שראויה לציון לטובה בהקשר הזה היא גרסת הבסיס של פיאט 500 החשמלית החדשה העומד על 99,900 שקלים.

צפו גם בזה

יונדאי משיקה תכנית להגיש לכם מימן

תחת הסלוגן "כולם, הכל ובכל מקום" יונדאי משיקה את פרויקט Hydrogen Wave להגשמת חזון המימן שלה לקו דגמים מלא עד שנת 2040. ממכוניות מיני, עד לסמי-טריילר ובניינים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *