יום ראשון , 16 דצמבר 2018
דף הבית » מבחני דרכים » משווה: יונדאי קונה מול קיה סטוניק
משווה: יונדאי קונה מול קיה סטוניק
מבחן דרכים קיה סטוניק מול יונדאי קונה. את מי תקחו הביתה? האופי שונה מאד, וגם המחירים בתוך אותה קבוצת רכב. צילום: רוני נאק

משווה: יונדאי קונה מול קיה סטוניק

רוני נאק

הדרבי הקוריאני הזה מתחיל מבסיס זהה – בדיוק כמו המתכונים במטבח הפולני שמתחילים כמעט תמיד עם "טגני בצל". אבל לרוב (כך מקווים) התוצאה היא תבשיל אחר לגמרי ורק לחמותי לשעבר כל התבשילים באותו הטעם (תפל). לא משנה.

 

הבריף

יונדאי מגדירה את ה-KONA (139,000 שקלים לרכב המבחן ברמת פרסטיז) כרכב פנאי דינאמי – אם תרצו ה-GTi של הקבוצה ובהתאם היא מצויידת באותו מנוע הטורבו אשר מניע את הגרסה הבכירה של יונדאי טוסון – רכב גדול ממנו משמעותית – הנעה כפולה ומתלים בעלי אופי ספורטיבי. לצד העיצוב החיצוני – אשר מוביל את המראה המותגי החדש של יונדאי, גם עיצוב הפנים הוא ספורטיבי ותכליתי למדי – עם משחק בין כמה גוונים של שחור, צג מולטימדיה ניצב ובולט ומיתוג רב על גלגל ההגה.

מבחן דרכים קיה סטוניק מול יונדאי קונה. את מי תקחו הביתה? האופי שונה מאד, וגם המחירים בתוך אותה קבוצת רכב. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים קיה סטוניק מול יונדאי קונה. את מי תקחו הביתה? האופי שונה מאד, וגם המחירים בתוך אותה קבוצת רכב. צילום: רוני נאק

קיה סטוניק (119,000 שקלים לרכב המבחן ברמת טורבו פרימיום) לוקחת את הקונספט לעולם של עיצוב וסטייל. וכמו דגמי קיה רבים אחרים גם הסטוניק (שילוב מילים "ספידי" עם "טוניק") עוצבה על ידי פטר שרייר שאחראי לא מעט על ההמראה של קיה בשנים האחרונות. תשומת הלב על העיצוב יצרה מראה שבעיניי הוא בהחלט נאה משחק עם שני גווני צבע, מבליט את קורה C הרחבה ובמידה רבה מצליח לשמור על הדימיון לדגמי קיה אחרים בעיקר הספורטאג'. עיצוב הפנים עליז למדי, עם גוונים נוספים, גלגל הגה קטום ומסך מולטימדיה שקוע מעט עמוק יותר בדשבורד ומזיז לצדדים את פתחי המיזוג המרכזיים.

 

הביצוע

לשתי המכוניות אותה פלטפורמה (שלדה) אבל עם בסיס גלגלים מעט שונה. בקיה סטוניק הוא 258 ס"מ בעוד שבקונה 260 ס"מ. אותו הבדל ממשיך גם במרכבים עם 141 ס"מ לסטוניק ו-416 ס"מ לקונה מפגוש לפגוש. גם בממדי הרוחב והגובה קונה גדול יותר בכ-2.0 ס"מ. עוד באיזור המידות נמצא את נפח תא המטען: 332ל' בקיה סטוניק ו-361 ל' ביונדאי קונה – כאשר זו האחרונה נהנית מפתח רחב יותר ונוח יותר לטעינה. גם מיכל הדלק מעט גדול יותר בקונה: 50ל' מול 45 ל'.

תא נהג קיה סטוניק. צילום: רוני נאק

תא נהג קיה סטוניק. צילום: רוני נאק

המידות הקטנות יותר של סטוניק – יחד עם ההבדלים במערכות ההנעה יוצרים פער במשקל של כ-200 ק"ג לטובת הסטוניק. זה פער גדול למדי בין סטוניק ו-קונה השוקלות 1,220 ו-1,450 ק"ג בהתאמה. מבחינת המתלים – תכתיב של הפלטפורמה – שתיהן זהות עם תמוכות מקפרסון בחזית וקורת פיתול מאחור.

תא נהג יונדאי קונה. צילום: רוני נאק

תא נהג יונדאי קונה. צילום: רוני נאק

בעוד שאיבזור הפנים של שתיהן דומה למדי – כאשר ביונדאי קונה תקבלו את הקונקטד-קאר של כלמוביל ובקיה את המולטימדיה המקורית של היצרן – מערכות ההנעה שונות לגמרי.

בקיה סטוניק תמצאו מנוע 1.0ל' טורבו חדש עם 3 צילינדרים והזרקת דלק ישירה. התפוקה עומדת על 120 כ"ס ו-17.5 קג"מ. ההנעה היא קדמית בלבד והורדת הכוח היא באמצעות תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 יחסי העברה.

1.0ל' שלושה צילינדרים וטורבו למנוע של קיה סטוניק. צילום: רוני נאק

1.0ל' שלושה צילינדרים ו-120 כ"ס למנוע של קיה סטוניק. צילום: רוני נאק

יונדאי קונה מגיעה מצוידת בקליבר גדול: 1.6ל' טורבו-הזרקה ישירה עם 177 כ"ס ו-27 קג"מ. ההנעה כפולה-קבועה וגם כאן הורדת הכוח היא עם תיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים אלא שיחסי ההעברה שונים – מעט ארוכים יותר אם אתם כבר שואלים. בנוסף, יש למנוע של הקונה גם שלושה מצבי נהיגה: ספורט, רגיל ו-ECO אשר משנים פרמטרים בניהול המנוע ותיבת ההילוכים.

1.6ל' טורבו ו-177 כ"ס למנוע של יונדאי קונה. צילום: רוני נאק

1.6ל' טורבו ו-177 כ"ס למנוע של יונדאי קונה. צילום: רוני נאק

עובדה מרתקת היא שקיה לא מציינת את הביצועים של הסטוניק. לא מצאנו אותם באתר המקומי, כמו גם לא באתרים רשמיים אחרים של קיה כולל אתר העיתונות המוגבל בגישה ודורש הרשמה מיוחדת. לפי מגזין auto motor und sport הגרמני הסטוניק טורבו-ליטר תאיץ ל-100 קמ"ש ב-10.3 שניות והמהירות המירבית היא 185 קמ"ש. יונדאי כן מפרסמת נתוני ביצועים ואלו עומדים על 7.9 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 205 קמ"ש.

לשתי המכוניות מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות עם מערכת אקטיביות למניעת סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית עד 80 קמ"ש ועוד. בדירוג הישראלי לסטוניק יש דרגת בטיחות 6 ולקונה דרגת בטיחות 7. במבחן NCAP שתיהן מתהדרות ב-5 כוכבי בטיחות.

גם אם מרווח הגחון מוגבל - ההנעה הכפולה מאפשר להעמיק את החדירה שם למטה - בשטח. צילום: רוני נאק

גם אם מרווח הגחון מוגבל – ההנעה הכפולה מאפשר להעמיק את החדירה שם למטה – בשטח. צילום: רוני נאק

החוויה

זה מדהים איך שתי מכוניות בעלות בסיס זהה יכולות להיות כה שונות על הכביש. כניסה פנימה – וסביבת הנהג של הסטוניק עליזה וצבעונית יותר. קונה כאילו לוקחת עצמה ברצינות יתירה. האיכות דומה מאד בשתי המכוניות – ואהבתי את המיקום הגבוה יותר של המסך בקונה אשר מקל על הניווט (יש WAZE מובנה ורדיו אינטרנטי ועוד). הסטוניק רכה יותר בכל מצבי הנהיגה – בעיר ומחוצה לה. ולא מאד שונה מרכב סופרמיני מודרני – למעט מימד הגובה.

קיה סטוניק רכה ומכוונת לחסכון בדלק. צילום: רוני נאק

קיה סטוניק רכה ומכוונת לחסכון בדלק. צילום: רוני נאק

קונה לעומתה הרבה יותר מהודקת ומדויקת. זה מורגש מאד בכביש בין עירוני ועוד יותר בכביש הררי בו יונדאי קונה נוסכת בטחון רב והסטוניק מרגישה מפוזרת ולא במקומה. עם מצבי הנהיגה המשתנים ביונדאי קונה אפשר לנהוג בחסכון או לחרוך אספלט – וההבדל מורגש מאד ומהנה מאד לנהג. קיה סטוניק מעדיפה לשמור פאסון ולנוע בקצב מתון יותר. ההעדפה שלה הוא באופן ברור לחיסכון בדלק – ממוצע של 16 ק"מ/ל' מול 12 ק"מ/ל' בקונה – כאשר הצד הדינאמי מקבל כאן חשיבות משנית.

בשתי המכוניות הפעלנו את המערכות האקטיביות – ושלא במפתיע הן פעלו בדיוק אותו הדבר. לא הצלחנו להחליט האם יש לאחת יתרון על פני האחרת.

דרבי קוריאני מי יקח? קויה סטוניק או יונדאי קונה? עניין של טעמים והעדפות - בעיקר במראה ובדינאמיקה. צילום: רוני נאק

דרבי קוריאני מי יקח? קויה סטוניק או יונדאי קונה? עניין של טעמים והעדפות – בעיקר במראה ובדינאמיקה. צילום: רוני נאק

פחות השתגענו על

שתי המכוניות יכולות ליהנות משכבת בידוד רעשים נוספת. יונדאי קונה בבתי הגלגלים עם רחש של צמיגי ה-18 אינץ' שלה שנוכח על אספלט מחוספס, ואצל קיה סטוניק רעש המנוע התלת -צילינדרי תחת מאמץ לא הכי חינני. גלגל ההגה הספורטיבי בסטוניק חביב מאד אבל נראה לגמרי מחוץ להקשר. בקונה חסרו לי משוטים להעברת הילוכים בגב ההגה – דבר שיכול היה להדגיש יותר את האופי הספורטיבי שלה.

דרבי קוריאני מי יקח? קויה סטוניק או יונדאי קונה? עניין של טעמים והעדפות - בעיקר במראה ובדינאמיקה. צילום: רוני נאק

דרבי קוריאני מי יקח? קויה סטוניק או יונדאי קונה? עניין של טעמים והעדפות – בעיקר במראה ובדינאמיקה. צילום: רוני נאק

סיכום

גם אם נקודות המוצא היו זהות – הסיום מאד שונה. לגבי העיצוב – זה נושא סובייקטיבי למדי ואשאיר לכם את ההחלטה מה יותר מוצא חן בעיניכם. שתיהן נאמנות ללוק המותגי ולקודי העיצוב של הקטגוריה – כל אחת בדרכה. מהצד הדינאמי יש לקונה יתרון מהותי בביצועים, הנאה מנהיגה ואפילו יכולת על דרכי עפר בזכות ההנעה הכפולה. מצד שני סטוניק עדיפה בצריכת הדלק – בפער גדול. והתשובה לשאלה הפילוסופית, לפי מה נמדד SUV מודרני? אם זה לפי רוחב החיוך מאחרי ההגה בתנועה או המבט הנוסף לחניה אחרי שאתה צועד משם – צריכה להגיע ממך. שתיהן מציעות פיצוח מקורי ומיוחד כל אחת בדרכה.

ואיפה המתחרים האחרים?

סיטרואן C3 איירקרוס 1.2ל' טורבו ו-6 הילוכים. החל מ-122 ועד 130 אלף שקלים. צילום: רוני נאק

סיטרואן C3 איירקרוס 1.2ל' טורבו ו-6 הילוכים. החל מ-122 ועד 130 אלף שקלים. צילום: רוני נאק

 

סיאט ארונה. 1ץ0ל' טורבו עם DSG 7 הילוכים החל מ-110 ועד 133 עם חבילת האיבזור המלאה. צילום: רוני נאק

סיאט ארונה. 1ץ0ל' טורבו עם DSG 7 הילוכים החל מ-110 ועד 133 עם חבילת האיבזור המלאה. צילום: רוני נאק

אופל קרוסלנד X - עם 1.2ל' טורבו ו-6 הילוכים. החל מ-122 ועד 137 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

אופל קרוסלנד X – עם 1.2ל' טורבו ו-6 הילוכים. החל מ-122 ועד 137 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6