רוני נאק
מי שמכיר את עולם הספורט המוטורי – על שניים או ארבעה גלגלים – בוודאי שמע ומעריך את יצרנית המתלים השוודית OHLINS. זו אחת החברות הבודדות בתחום הזה אשר נחשבת למותג על ויחידות המתלים שלה יקרות מאד ונחשקות מאד בקרב נהגים חובבים אבל גם קבוצות מירוצים מקצועיות ממסלולי הגראנד פרי ועד הדיונות של דאקר ובאחה.
החברה שהוקמה בשנות ה-70' גרפה לאורך השנים מעל 300 תארי אליפות אבל גם לא מעט פיתוחים טכנולוגיים ופטנטים רבים כמו למשל מערכות מתלים אקטיביות למכוניות וגם לאופנועים. שיתופי פעולה, ובשלב מסוים גם בעלות חלקית, היו עם ימהה ועם וולוו וכיום הקשרים הדוקים מאד עם דוקאטי ומותגי רכב רבים. אגב, באופן היסטורי ועקרוני הם מעולם לא נתנו חסות לקבוצת מירוצים.
עתה מציעה יצרנית האופניים ספשילייזד את דגם ה-DEMO המיועד לדאון היל כשהוא עוטה את הגרביים הצהובות של OHLINS ובהם מוטמעת טכנולוגיית המתלים הייחודית שלהם. אבל לא רק לאופני דאון היל, OHLINS מציעה למכירה מזלג אשר פותח אמנם יחד עם ספשילייזד ומגיע בגרסאות של 120, 140 ו-160 מ"מ. הרגליים בקוטר 34 מ"מ וכרגע יש בהיצע רק גרסה לגלגלי 29 אינץ'.
אוהלינס טוענים לקשיחות עדיפה על מלזג של 36 מ"מ. השיכוך מתקבל דרך מעגלים פנמיים כפולים ונפרדים לכיווץ והחזרה – הרעיון הוא להפחית את העומס על השמן והרכיבים הפנימיים ולקבל בכך רזולוציית עבודה גבוהה יותר. יש בוררים לכיוון של כל פונקציה. שני תאי אוויר שולטים במדויק על העומס הראשוני של המזלג כדי לקבל מזלג אשר "רוכב" גבוה במהלך מסוגל לסנן חירפוצי שביל קטנים אבל גם עמיד בפני סגירת מהלך כשנוחתים מהמראה עם הרבה מוטיבציה.
המזלג עולה בארה"ב כ-1,200 דולרים