יום ראשון , 14 יולי 2024
עדכונים מהאוויר זה אחלה אבל גם חושף את הרכב לפריצה על ידי גורמים עוינים. צילום: טסלה

OTA במלחמה – עלול להיות נקודת תורפה

רוני נאק

עדכוני OTA (Over-the-Air) עלולים להשתבש או להיות חשופים לפריצה בהם אם אינם מאובטחים כראוי. לשיבוש עדכוני OTA עלולות להיות השלכות חמורות, כגון פרצות אבטחה, תקלות ברכב או במכשיר אחר המקבל עדכונים מהרשת ולגרום לאובדן האמון ברכב או ממש לאירוע קינטי-פיזי.

הנה כמה דרכים נפוצות שבהן ניתן לשבש עדכוני OTA

התקפות Man-in-the-Middle (MitM): תוקפים יכולים ליירט את התקשורת בין הרכב לשרת העדכונים, תוך התחזות לשרת של הרכב ולהיפך. זה מאפשר להם לשבש את חבילות העדכון או לגנוב מידע רגיש.

שיבוש בחבילות עדכון: שחקנים זדוניים עלולים לשנות את חבילות העדכון במהלך השידור, הכנסת תוכנות זדוניות או קוד זדוני אחר לעדכון. זה יכול לגרום לפגיעה ברכב, החל מתופעות מוזרות או סתם מטרידות וכלה באירועים מסכני חיים כמו בלימה או האצה פתאומיים או הסטת היגוי מהירה.

התקפות מניעת שירות (DoS): תוקפים יכולים להציף את שרת העדכונים בתעבורה, להכריע את הקיבולת שלו ולמנוע מכלי הרכב לקבל את העדכונים.

התקפות שידור חוזר: בהתקפת שידור חוזר, תוקף לוכד חבילת עדכון ושולח אותה לרכב במועד מאוחר יותר, מה שעלול לגרום למכונית לחזור לגרסה ישנה, מוכרת ולכן פגיעה וחשופה יותר לפריצה.

אם נשלח עדכון OTA המעוצב בצורה גרועה, אם הוא מופרע או פגום במהלך ההתקנה, יכול הגורם השלישי לחסום את הרכב, ולהפוך אותו לבלתי פעיל.

התחזות ועדכונים מזויפים: תוקפים עשויים לנסות להתחזות לשרת העדכונים הלגיטימי ולדחוף עדכונים מזויפים לרכבים. משתמשים עלולים להתקין את העדכונים הזדוניים האלה שלא ביודעין.

גם לרכבים סיניים רבים, כמו BYD שבצילום, יש יכולת OTA. האם יהיו מוגנים מספיק בלוחמה אלקטרונית. צילום:BYD

כדי להפחית סיכונים אלה ולהבטיח את השלמות והאבטחה של עדכוני OTA, מיישמים יצרני הרכב מספר אמצעי אבטחה

הצפנת נתונים: פרוטוקולי הצפנה חזקים (למשל, TLS) כדי לאבטח את התקשורת בין הרכב לשרת העדכונים, מה שמקשה על התוקפים ליירט ולהתעסק עם הנתונים.

אימות: מנגנוני אימות חזקים כדי לאמת את הזהות הן של הרכב והן של שרת העדכונים. זה יכול לכלול שימוש בתעודות דיגיטליות.

חתימת קוד: חתימה דיגיטלית על חבילות עדכון כדי לאמת את האותנטיות והשלמות שלהן. התקנים צריכים לקבל רק עדכונים שנחתמו עם אישורים מהימנים.

אתחול מאובטח: מנגנוני אתחול מאובטח כדי להבטיח שניתן להפעיל רק קושחה או תוכנה מהימנים ברכב.

ערוצים מאובטחים: ערוצים מאובטחים להעברת הודעות עדכון למכוניות כדי למנוע התחזות או התקפות דיוג.

אימות קושחה ותוכנה: התקנים צריכים לאמת את תקינות חבילות העדכונים שהורדו לפני ההתקנה, באמצעות חתימות קריפטוגרפיות.

עדכונים בזמן: יש לעדכן באופן קבוע את הקושחה והתוכנה של הרכב כדי לתקן נקודות חולשה ידועות שעלולות להיות מנוצלות כדי לשבש עדכונים.

ניטור ודיווח: מעקב רציף אחר תהליך עדכון OTA ואסוף נתונים על עדכונים מוצלחים או נכשלים, שיכולים לסייע בזיהוי שיבושים ולטפל בהם.

לאבטחה יש חשיבות עליונה במערכות עדכוני OTA כדי למנוע הפרעות ולהגן על שלמות ופרטיות כלי הרכב ונתוני המשתמש. יצרנים ומפתחים חייבים להשקיע באמצעי אבטחה חזקים ולהישאר ערניים מפני איומים מתעוררים כדי לשמור על תהליך עדכון מאובטח. ואילו אתם, הנהגים כשל מה שרוצים זה להגיע מ-א' ל-ב' בלי כל התסבוכות האלה, אין לכם הרבה מה לעשות בעניין. השתדלו לעקוב אחרי פרסומי היצרנים, הקפידו להוריד את העידכונים בזמן שהם מגיעים ואם יש ספק – פנו למרכז שירות (פחות למומחי פייסבוק) לקבל עזרה.

Check Also

קיה סורנטו ריקול מחשש לליקוי בחגורות הבטיחות

303 יחידות של קיה סורנטו שנמכרו בישראל עלולות להיות מצוידות בחבק לקוי של חגורות הבטיחות. טלקר היבואנית מזמנת לתיקון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 − one =