שבת , 27 אפריל 2024
עשרות אלפי נהגים חדשים הצטרפו למהפכה החשמלית - רבים עוד לא מבינים שאי אפשר להגיע לעמדת הטעינה רק עם כרטיס אשראי ולצפות לקבל יחס. צילום: רוני נאק

חדשים בעולם הרכב החשמלי? כך תטענו אותו

רוני נאק

טעינת רכב חשמלי (מכונה גם EV) פועלת על ידי אספקת אנרגיה חשמלית למצבר הרכב, ומאפשרת לו לאגור את החשמל באופן כימי בסוללה ולהשתמש באנרגיה זו להנעה. ישנם סוגים שונים של עמדות ושיטות טעינה של EV, שיכולות להשתנות בהתאם לגורמים כמו קיבולת הסוללה של הרכב, דירוג ההספק של המטען וזמינות התשתית. להלן סקירה כללית של אופן פעולת טעינת EV:

סוגי עמדות טעינה

    – טעינה ביתית משקע החשמל: זוהי צורת הטעינה האיטית והבסיסית ביותר. היא משתמשת בדרך כלל בשקע ביתי סטנדרטי ומתאים לטעינת לילה. מטענים אלה (מכונים לעיתים גם "כבל סבתא") מספקים קצב העברת אנרגיה נמוך, מה שהופך אותם לפחות פרקטיים לשימוש יומיומי עם רכבי EV ארוכי טווח והם עשויים ליצור עומס רב על מערכת החשמל של הדירה עד כדי ניתוקים או חשש מדליקה.

    – טעינה ביתית מעמדת טעינה: מטענים אלו הם הנפוצים ביותר לטעינה למגורים ולציבור. הם מציעים קצב טעינה מהיר עד פי 3 מזו המתקבלת משקע רגיל. זו האופציה הטובה והבטוחה ביותר לצרכי טעינה יומיומיים. עמדות רבות מסוג זה הן עתה "מנוהלות" וניתנות לתיכנות כדי לטעון את הרכב בשעות שבהן העומס על רשת החשמל נמוך יותר – לעמדות רבות יש גם יכולת שליטה מרחוק באמצעות חיבור לאינטרנט (מה שמעורר שאלות רבות לכשעצמו).

עמדת AC ציבורית תספק לרוב עד 23 קו"ט ודורשת הרשמה מראש לספק הספציפי וכבל טעינה משלכם. צילום: רוני נאק

– טעינה ציבורית AC: אלה עמדות הטעינה ה"קטנות" שתוכלו למצא בחניונים של מרכזי קניות, בחניות ייעודיות ברחובות הערים ועוד. עמדות אלה מספקות זרם AC עד לעוצמה של 23 קו"ט ומתאימות לטעינה איטית אם חונים במקום שעה או יותר.

  – טעינה מהירה DC: טעינה מהירה DC היא האפשרות המהירה ביותר ומשמשת בעיקר לנסיעות למרחקים ארוכים. עמדות טעינה אלו משתמשות בזרם ישר (DC) בעל הספק גבוה (עד 350 קו"ט) ונמצאות לרוב לאורך כבישים מהירים ובאזורים עירוניים. על המהירות משלמים בשני אופנים: עלות החשמל יקרה (כרגע עד 2.4 שקלים ל-1 קוט"ש) וגם עשויה לקצר את חיי הסוללה בשל התעוקה על הכימיה של הסוללה.

טעינת DC מהירה או אולטרה מהירה עשויה לספק עד 300 קו"ט. מה שקובע את מהירות הטעינה בפועל זו מערכת הניהול של הרכב. צילום: רוני נאק

תהליך טעינה

    – כדי להטעין רכב חשמלי, אתה צריך כבל טעינה עם התקע המתאים לרכב שלך. רכבי EV בדרך כלל מגיעים עם מטען מובנה הממיר מתח AC למתח DC, המאוחסן בסוללת הרכב. בעמדות DC מהירות יש תמיד כבל עבה המחובר לעמדה.

חיבור

    – לצערנו השימוש לעמדת טעינה אינו דומה לזה של שימוש במשאבת תדלוק. כדי להתחיל בטעינה, יש לחבר את כבל הטעינה ליציאת הטעינה (שקע) של הרכב שלך ואז לחבר את הקצה השני לתחנת הטעינה. פעמים רבות הנחיות החיבור יופיעו על עמדת הטעינה עצמה או בשלט שלצידה.

הנחיות התחברות והרשמה לשירות בעמדת טעינה של סונול EVI. צילום: רוני נאק

אימות ותשלום (עבור מטענים ציבוריים)

    – זה לא מספיק להגיע לעמדת טעינה עם כרטיס אשראי וכוונות טובות. בישראל יש כמה חברות המפעילות עמדות טעינה ציבוריות ויש להוריד אפליקציות, להירשם ולהזין פרטי אמצעי תשלום אצל כל אחת בנפרד. עמדות הטעינה הציבוריות דורשות אימות, הנעשה בדרך כלל באפליקציה, או כרטיס RFID (כמו הצ'יפ של החדר כשר). לאחר אימות, הפעלת הטעינה מתחילה.

 

לחיצת היד

    – עמדת הטעינה מתקשרת עם הרכב כדי לקבוע את קצב הטעינה המקסימלי שהסוללה יכולה לקבל מבלי לפגוע בו. הטעינה עשויה להתחיל לאט כדי להבטיח את תקינות הסוללה ולעלות בהדרגה לקצב המרבי. לפעמים בעיות תאימות או תקשורת עלולות למנוע את הטעינה.

מה אומרת לנו עמדת הטעינה? (מימין לשמאל) עוצמת הטעינה ב-קו"ט, רמת הטעינה של הסוללה ב-%, כמות הקוט"ש שנטענה (7.611), זמן הטעינה, מתח 388 וולט ו-זרם 195 אמפר. צילום: רוני נאק

ניטור ובקרה

    – בזמן שהרכב בטעינה, גם עמדת הטעינה וגם ה-EV עוקבים אחר התהליך. הם יכולים להתאים את קצב הטעינה, להפסיק את הטעינה כשהסוללה מלאה, ולנהל את הטמפרטורה כדי לייעל את חיי הסוללה. רוצה לומר שגם אם העמדה יכולה לספק (למשל) 150 קו"ט אבל הרכב החשמלי שלך מסוגל לקבל 70 קו"ט – זה המקסימום שיקבל. יחד עם זאת, התנאים המשתנים (טמפ' למשל) משפיעים מאד על מהירות הטעינה שיכולה להיות נמוכה עוד יותר. כלומר – מה שקובע את קצב הטעינה זו מערכת הניהול של המכונית ולא עוצמת העמדה.

מידע על מסך הרכב (משתנה בין רכב לרכב) מימין – זמן הטעינה המשוער להשלמת הטעינה ל-100% (מאט מאד מעל ל-80% טעינה), חיווי גרפי של רמת הטעינה בסוללה – 44%, עוצמת הספק הטעינה הרגעי – 54.8 קו"ט, חיווי אדום המסמן את החיבור לטעינה מהירה. צילום: רוני נאק

הטעינה הושלמה

    – כאשר הסוללה מגיעה למצב הטעינה הרצוי או שהמשתמש מחליט להפסיק את הטעינה, תהליך הטעינה מסתיים. עמדות טעינה עשויות לשלוח הודעות למשתמש או לאפליקציה.

 

ניתוק

    – לאחר סיום הטעינה, אתה מנתק את כבל הטעינה מהרכב שלך ומעמדת הטעינה. הכבל ננעל פיזית לרכב ולא ניתן לנתקו כל עוד החשמל זורם בכבל. עם סיום הטעינה והפסקת הזרם נעילת הכבל תשתחרר אוטומטית או שיהיה עליך ללחוץ על מתג פתיחת דלתות הרכב כדי לשחרר את הנעילה. בנוסף, חשוב לאחסן כראוי את כבל הטעינה כדי למנוע נזק (כבל טעינה איכותי עשוי לעלות כ-2,000 שקלים).

בטוחים שאתם צריכים 150 קו"ט אם הרכב יכול לקלוט עד 80 קו"ט? תשלמו יותר ככל שמהירות הטעינה תהיה רבה יותר. צילום: רוני נאק

חיוב (עבור מטענים ציבוריים)

    – אם אתה משתמש בתחנת טעינה ציבורית, בדרך כלל תחויב עבור האנרגיה הנצרכת (אלא אם יש יוזמות מקומיות של "חשמל חינם" כדי לתמרץ את המעבר לרכב חשמלי). שיטות החיוב עשויות להשתנות, לרוב זה חיוב באמצעות אפליקציה לנייד, או כרטיס האשראי הרשום בחשבון המשתמש שלך.

 

סיכום

בסך הכל, תהליך הטעינה של רכב חשמלי הוא פשוט יחסית, אך המהירות והנוחות עשויים להשתנות בהתאם לסוג עמדת הטעינה ולדגם ה-EV הספציפי שבו אתה משתמש. חיוני להבין את תשתית הטעינה הזמינה עבורך וכיצד היא מתיישרת עם הרגלי הנהיגה וצרכי הטעינה שלך.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nine − seven =