יום שישי , 26 אפריל 2024
סוללה של רכב חשמלי
פריצת דרך של סמסונג מכפילה את הצפיפות האנרגטית של סוללות. צילום אילוסטרציה: VW

סמסונג: סוללה קטנה עם טווח של 800 קילומטרים

רוני נאק

חטיבת המחקר של ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית – סמסונג – הודיעה כי הצליחה לפתח סוללה חדשה אשר תהיה מסוגלת לספק טווח של 1200 קילומטרים ולחצות את נפח המצברים הנחוץ כיום. בגדול, החוקרים של סמסונג הצליחו למצא חומר אשר מחליף אץ האלקטרוליט שבין הקתודה לאנודה שבתוך תאי הסוללה. אותו אלקטרוליט (זוכרים מים מזוקקים ממצברי הרכב?) יימצא בסוללות הליתיום-איון המקובלת היום בצורה של ג'ל או משחה. אנשי סמסונג החליפו את החומר הזה בשכבה דקיקה של פחמת אלומיניום. זו לא רק דקה יותר משכבת הג'ל הנחוצה אלא היא גם מוצקה והופכת את תא הסוללה למעשה לסנדוויץ' של מוצקים.

מצבר לרכב חשמלי מפורק
כך נראה מערך המצבר בפלטפורמת MEB החשמלית של VW. צילום אילוסטרציה: VW

• ההודעה הרשמית של SAMSUNG

לפי החוקרים יש לזה יתרונות רבים ובהם קירור יעיל יותר, התנגדות גדולה יותר להיווצרות נימים (dendrites) על פני האנודה שברגיל מורידים את יעילות הסוללה אבל אם יתארכו מספיק עשויים לגרום לקצרים ולשריפה. עוד סיפרו החוקרים כי השיגו נפח אנרגטי של כ-900Wh ליחידת נפח של ליטר אחד. זה כמעט כפול ממה שאנו מכירים כיום. בנוסף, מדובר כאן על כ-1,000 מחזורי טעינה ללא ירידה בביצועים (זאת כשהקונצנזוס היום הוא שצריך כ-4000 מחזורי טעינה – לפני התקלות וירידה בביצועים – כדי שהמצבר יחסית את כל אורך חיי הרכב) – וזה קריטי פחות שכן עם טווח כפול – תבקרו פחות בעמדות הטעינה לרכב חשמלי.

רכב חשמלי שקוף
לפי סמסוג אפשר לקבל טווח כפול מאותו נפח של סוללה. או להישאר עם אותו הטווח ולצמצם בכמחצית את הסוללה. צילום אילוסטרציה: VW

האם נראה את המצברים האלה ביצור? לא בקרוב אבל יש סיכוי גבוה שכן. זאת מכיוון שלא מדובר בסטארטאפ קטן – אלא באחת מענקיות הטכנולוגי בעולם ואחת מקומץ החברות שאכן מייצרות ומספקות מצברים לעולם התחבורה. יהיה מעניין.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × 4 =