רוני נאק
חטיבת המחקר של ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית – סמסונג – הודיעה כי הצליחה לפתח סוללה חדשה אשר תהיה מסוגלת לספק טווח של 1200 קילומטרים ולחצות את נפח המצברים הנחוץ כיום. בגדול, החוקרים של סמסונג הצליחו למצא חומר אשר מחליף אץ האלקטרוליט שבין הקתודה לאנודה שבתוך תאי הסוללה. אותו אלקטרוליט (זוכרים מים מזוקקים ממצברי הרכב?) יימצא בסוללות הליתיום-איון המקובלת היום בצורה של ג'ל או משחה. אנשי סמסונג החליפו את החומר הזה בשכבה דקיקה של פחמת אלומיניום. זו לא רק דקה יותר משכבת הג'ל הנחוצה אלא היא גם מוצקה והופכת את תא הסוללה למעשה לסנדוויץ' של מוצקים.
לפי החוקרים יש לזה יתרונות רבים ובהם קירור יעיל יותר, התנגדות גדולה יותר להיווצרות נימים (dendrites) על פני האנודה שברגיל מורידים את יעילות הסוללה אבל אם יתארכו מספיק עשויים לגרום לקצרים ולשריפה. עוד סיפרו החוקרים כי השיגו נפח אנרגטי של כ-900Wh ליחידת נפח של ליטר אחד. זה כמעט כפול ממה שאנו מכירים כיום. בנוסף, מדובר כאן על כ-1,000 מחזורי טעינה ללא ירידה בביצועים (זאת כשהקונצנזוס היום הוא שצריך כ-4000 מחזורי טעינה – לפני התקלות וירידה בביצועים – כדי שהמצבר יחסית את כל אורך חיי הרכב) – וזה קריטי פחות שכן עם טווח כפול – תבקרו פחות בעמדות הטעינה לרכב חשמלי.
האם נראה את המצברים האלה ביצור? לא בקרוב אבל יש סיכוי גבוה שכן. זאת מכיוון שלא מדובר בסטארטאפ קטן – אלא באחת מענקיות הטכנולוגי בעולם ואחת מקומץ החברות שאכן מייצרות ומספקות מצברים לעולם התחבורה. יהיה מעניין.