יום חמישי , 27 מרץ 2025
האוצר דוחה את עליית המיסוי לכ-7,000 כלי רכב הנמצאים בים בדרך לישראל. לשורה התחתונה של מי זה מועיל? צילום: רוני נאק

דחייה מסוייגת של עליית מס הקניה

רוני נאק

בתחילת שנת 2024, כלומר ממש השבוע, יעלה מס הקניה אשר מוטל על מכוניות חשמליות ועל מכוניות היברידיות. עליית מס הקניה נובעת ממה שנקרא "המס הירוק" שהוא מתווה הטלת המיסים של מדינת ישראל על מכוניות חדשות. המתווה הזה קבוע בחוק מראש ויש לו עדכונים כל 1 בינואר.

לפי מה שאמור לקרות השבוע, במכוניות החשמליות מס הקניה יעלה מ- 20% ל- 35% ומס הקניה על מכוניות פלאג אין הייבריד (PHEV) יעלה מ- 55% ל- 83%. בוועדת הכספים ניסו בימים האחרונים להמתיק את רוע הגזירה אך לעת עתה ללא הועיל. בדרך כלל כאשר יש לנו עליה של מס הקניה, יבואני הרכב מצטיידים מראש במכוניות שמגיעות לישראל בדצמבר ומשחררים אותן ממכס לפני ינואר. אבל הפעם, בשל הלחימה והאיום החות'י, אלפי מכוניות (הערכה של כ-7,000 יחידות) כבר היו אמורות להגיע לנמל ישראלי ולהיות משוחררות ממכס לפני ה-1 לינואר (כלומר לפני עליית המס), עדיין מטלטלות כרגע בין גלי הים.

אוניות לא יכולות לשוט כעת לישראל דרך הים האדום בגלל האיום החות'י בעת המעבר במיצר בב-אל-מנדב בכניסה לים האדום. לכן, זמן השיט שלהן מתארך בשבועות בשל הצורך לשוט סביב אפריקה. כלומר המכוניות שעל האוניות יגיעו ארצה רק בינואר ולכן ישתחררו ממכס אחרי שהשינוי במס הקניה כבר יכנס לתוקף. מכיוון שכך, משרד האוצר פעל ויבואני הרכב יוכלו לשחרר את המכוניות האלה ממכס עד ה 31 בינואר לפי שיעור המס של 2023. אבל למדינת ישראל יש תנאי שמתאים למצב: היבואן יצטרך להוכיח שאכן האוניה התעכבה בגלל איום החות'ים.

Check Also

אלף באלף – BYD מתחילה שיווק של תפלצות הספק

BYD מתחילה לשווק בסין את דגמי האן ו-טאנג על פלטפורמת 1,000 וולט, מעל 1,000 כ"ס וטעינה של 1,000 קילו-וואט. המחיר לא יקר (בסין) וזמן הטעינה הוא כמו של תדלוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *