רוני נאק
מנועי שלושה צילינדרים תמיד היו כאן – אבל הם תמיד היו בדגמים הצנועים והמחוצקנים ביותר – והצהרת יצרן בהשקת דגם חדש כי הוא יהיה מצוייד במנוע 3 צילנדרים "מהפכני" ש"משנה את כללי המשחק" ו-"מביא טכנולוגיות קצה", לרוב ניבאה שנפגוש את הגרסאות האלה בסוף השנה במחירי מעצור לדלת.
לא עוד. המירוץ אחרי צריכת דלק מופחתת, לחץ מאסיבי מצד רגולטורים במדינות מערביות רבות לצמצם פליטת מזהמים והתחרות הטבעית והברורה בין היצרנים (היכן שהם לא קונים אחד מהשני מנועים) החזירה את הפוקוס (אין כאן כפל משמעות) למנועים האלו אשר נראה היה שנשכחו אי שם במערום חלקי החילוף של סובארו ג'סטי ודייהטסו שרייד במשחטת הרכב בשטחים.

ואצלנו – בשוק של לקוחות בעלי דעות קדומות אך נחרצות, זיכרונות עבר רוטטים – נראה היה שאין שום סיכוי שבעולם שמר ישראלי אי פעם ירכוש מכונית עם מנוע 3 צילינדרים כשיש לו אופציה טובה יותר. מזל שלא הייתה אופציה.
את הדרך לכל שאר המותגים סללה סקודה. נכון, היא לא הייתה הראשונה עם מנוע 3 צילינדרים טורבו מודרני. אבל הסקודה אוקטביה שהיא עמוד השדרה של עולם הליסינג, והסמן הימני לציבור של "מכונית טובה" עוד מאז שנתלה כובע המונית הראשון על גבתה. המנוע עצמו היה בסדר – אבל חשוב ממנו הוא התקבל היטב ובמספרים גדולים ופתח בישראל עידן חדש של מנועי 3 צילינדרים.

אז מה הבעיה? בתצורה של 3 צילינדרים קשה להגיע לאיזון. זה מתבטא ברעידות, ויברציות ופעולה מחוספסת. זה נגרם משלל סיבות שההסבר המכאני שלהן ירדים אתכם או גרוע מזה יגרום להקליק החוצה מהאתר – אז בואו נסתפק ונאמר כי בשל מבנהו הפיזי ותזמון הפעולה של כל צילינדר, אין איזון טבעי ומתקבלות רעידות מסוגים שונים בעומסים וסל"דים שונים. תענוג. אז מה עושים? מאזנים – עם משקולות. זה מוסיף למסה הסובבת, יעיל רק בתחום סל"ד ועומס מסוים ומונע מהמנוע את החדות והמיידיות של הפקת הכוח.
אבל יש יתרונות רבים. בעיקר בזכות שילוב של הזרקת דלק ישירה, תזמון שסתומים משתנה, מגדשי טורבו ומחשבי ניהול מנוע השולטים על כל המהומה הזו. היתרון המשמעותי ביותר הוא משקל עצמי קל – והסיבה לכך ברורה אין מה להרחיב, עלויות היצור מופחתות כי יש 25% פחות מנוע לייצר. פחות מנוע זה אומר שיש גם פחות חיכוך פנימי להתגבר עליו (חיכוך פנימי הוא אחד משלושת הגורמים ה"רעים" לצריכת דלק לצד משקל עצמי ומקדם גרר אירודינאמי). וכמובן צריכת דלק מצויינת עם נתוני אמת ממבחני דרכים שעד היום היינו מקבלים רק במנועי דיזל ומתקרבים ל-20 ק"מ/ל' בתנאי נהיגה מודעת.

איפה נמצא מנועי 3 צילינדרים? בכל מקום ולא רק במכוניות המיני העממיות והזולות ביותר. גם מכוניות ספורט כמו ב.מ.וו i8 (היברידית אני יודע), אבל גם דגמים נוספים של ב.מ.וו ו-מיני. הונדה סיוויק עם מנוע 1.0ל' ותפוקה של 126 כ"ס ו-20.4 קג"מ (בידנית. 18.4 קג"מ באוטו'), דגמים רבים במשפחת VW כולל מותגי אאודי, סיאט, וסקודה, רנו קליאו, קפצ'ור. 400 כוחות סוס זה נתון שניסאן הצליחה להגיע אליו עם מנוע בנפח של 1.5ל' בלבד אבל אצלנו תמצאו 3 צילינדרים במיקרה הצנועה ואז יש את קבוצת PSA – פיג'ו וסיטרואן – שמנועי ה-1.2ל' שלהם גורפים פרסים ומשמשים דגמים רבים לרוחב ההיצע ומשרתים גם את אופל. במזרח, אחרי הונדה, נמצא את מנוע הטורבו ליטר ביונדאי i20 החדשה, וגם סוזוקי עתידה להציג אצלנו ויטארה מעודכנת עם מנוע 3 צילינרים בנפח ליטר עם תפוקה של 111 כ"ס ו-16 קג"מ.

ראוי לציין גם את פיאט שמייצרת מנוע 2 צילינדרים טורבו בנפח ליטר. משמש דגמי 500 וזהו פחות או יותר. אז מנועי ה-3 צילינדרים עזבו את מכוניות ה"K" הווירדיות והמקסימות של יפן ועשו דרכן – בזכות סקנדלים ורגולציה – לעולם המערבי. האם זה השלב האחרון באבולוציה של מנוע הבעירה הפנימית לפני החשמל? האם יש לכם מכונית עם שלושה צילינדרים? והאם תבחרו במנוע 4 צילינדרים על פניו?